EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT

10 juni 2005

EVO: 'GELD ZUIDERZEELIJN EFFECTIEVER INZETTEN'

Hoewel het kabinet deze week heeft aangegeven alle opties voor de Zuiderzeelijn open te houden, stelt EVO de noodzaak daarvan niet in te zien. Verladersorganisatie EVO heeft navraag gedaan naar de mening van de leden in Noord-Nederland. Hieruit blijkt dat het bedrijfsleven nauwelijks warmloopt voor de magneettrein, en meer ziet in investeringen die leiden tot directe verbetering van de bereikbaarheid. EVO pleit ervoor af te zien van de Zuiderzeelijn en het vrijgekomen geld in te zetten voor andere projecten in het noorden, om te beginnen de aanpak van de knooppunten Joure en Groningen.

De ondervraagde leden hikken met name aan tegen de kosten van de magneetzweefbaan. De overgrote meerderheid vindt de bijdrage van 1 miljard voor de noordelijke provincies en gemeenten te hoog. Ondernemers vrezen dat een dergelijk hoge bijdrage ten koste gaat van andere projecten in het noorden. Dit terwijl voor het bedrijfsleven vooral de snelle verbreding van de A28 tussen Meppel en Zwolle van belang is. Maar ook de aanpak van het knooppunt Joure staat hoog op het verlanglijstje. Daarnaast worden verbetering van de ring om Groningen en aanleg van de haak om Leeuwarden genoemd als belangrijke projecten voor de economie in Noord-Nederland.

Veel bedrijven zien niet direct voordelen voor het eigen bedrijf als de Zuiderzeelijn zou worden aangelegd. Van de ondervraagde bedrijven denkt slechts eenderde dat Noord-Nederland economisch profiteert van een Hogesnelheidslijn. De meerderheid is wel voorstander van verbetering van het spoor naar Noord-Nederland, maar dat zou ook kunnen gebeuren door opwaardering van de huidige verbinding of aanleg van een nieuwe intercityverbinding. Hoe dan ook moet dit een verbinding zijn die ook goed bruikbaar is voor goederenvervoer.

Reden voor EVO om voor een spoedige besluitvorming te pleiten. Des te eerder er duidelijkheid komt, des te eerder het gereserveerde geld voor andere infrastructuurprojecten kan worden aangewend.