56.000 trajecten (64%) succesvol afgerond door bedrijv en

13.06.2005 / 14:25 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Stichting borea keurmerk

56.000 trajecten (64%) succesvol afgerond door bedrijven met het Borea Keurmerk!
19 nieuwe certificaten; nu 90 bedrijven met het Borea Keurmerk

Tilburg, 13 juni 2005 De Borea Keurmerk-deelnemers hebben in de tweede helft van 2004 van ruim 56.000 cliënten het traject succesvol afgerond. Dat is zo'n 64% van de totale afgeronde trajecten. Als wordt gekeken naar de resultaten van de afgeronde contracten bij de verschillende opdrachtgevers dan is nog steeds sprake van een wisselend beeld: bij het UWV is 40% van de cliënten van de afgeronde contracten geplaatst, bij werkgevers/verzekeraars is dat 83%. Voor het eerst zijn betrouwbare cijfers over de gemeentelijke markt te geven: van de afgeronde contracten met plaatsingsafspraken is 29% van de cliënten geplaatst. 19 bedrijven hebben het Borea Keurmerk ontvangen uit handen van Ton Heerts, vice-voorzitter van de FNV.

Deze resultaten blijken uit de cijfers van het Borea Keurmerk die op 14 juni 2005 worden gepresenteerd tijdens het symposium van Borea en de stichting Borea keurmerk. De cijfers zijn afkomstig uit de halfjaarlijkse Borea Keurmerk benchmarkrapportage en geven een overzicht van de prestaties van 90 reïntegratiebedrijven. Reïntegratiebedrijven worden ingehuurd om arbeidsongeschikten, werklozen en bijstandsgerechtigden weer aan werk te helpen en verzuimende werknemers te ondersteunen bij werkhervatting. Opdrachtgevers zijn UWV, gemeenten en werkgevers/verzekeraars. De afstand van deze cliënten tot de arbeidsmarkt varieert aanzienlijk, net als de aard en opzet van de reïntegratietrajecten. De resultaten worden door het keurmerk dan ook per opdrachtgeversegment weergegeven en hebben betrekking op de periode 1 juli 2004 tot en met 31 december 2004.

Resultaten UWV-markt op peil
De keurmerkdeelnemers hebben binnen de contracten, die in de tweede helft van 2004 zijn afgerond, 5.583 cliënten (40%) geplaatst. Hiermee wordt ruimschoots aan de gemaakte afspraak van 35% voldaan. Naast deze resultaten geven de cijfers over de plaatsingen in de tweede helft van 2004 een goed beeld van overige prestaties. Van alle in de tweede helft van 2004 afgeronde trajecten is 32% afgerond met een plaatsing naar werk. Dit is gelijk aan de resultaten in de vorige periode. Daarnaast is het percentage trajecten dat succesvol wordt afgerond maar waarbij geen plaatsing aan de orde is, gestegen van 23% naar 29%.

Gemeentemarkt: veel trajecten waarbij plaatsing niet het doel is. Voor het eerst zijn betrouwbare gegevens op te leveren voor gerealiseerde plaatsingspercentages van afgeronde contracten. Het gerealiseerde plaatsingspercentage is met 29% precies overeenkomstig het afgesproken plaatsingspercentage. Als wordt gekeken naar de resultaten van de in de tweede helft van 2004 afgeronde trajecten dan heeft 15% (4.936 trajecten) geresulteerd in een plaatsing. Bij gemeenten is er steeds meer sprake van plaatsing in regulier werk en steeds minder van plaatsing in gesubsidieerde arbeid. Deze trend die een half jaar geleden al werd gesignaleerd zet duidelijk door. Opvallend is dat daarnaast voor 46% van de trajecten (15.243) eveneens aan de doelstelling is voldaan. Het betrof hier echter geen plaatsing, maar bijvoorbeeld diagnose of aanbodversterking.

Werkgevers/verzekeraarsmarkt succesvol
De resultaten in het segment van de private opdrachtgevers blijven goed op peil. De afspraken in de afgeronde contracten zijn ruimschoots gehaald, 83% is het gerealiseerde percentage en 78% het afgesproken. Het totaal aantal succesvol afgeronde trajecten blijft ongeveer gelijk maar er is een verschuiving te zien ten opzichte van vorige metingen naar relatief meer plaatsing/werkhervatting (37%, 4.765) ten opzichte van trajecten met een ander doel (40%, 5.242). Dat kan verklaard worden doordat met de Wet Verbetering Poortwachter en de Wet Loondoorbetaling bij Ziekte de noodzaak tot plaatsing/werkhervatting voor opdrachtgevers groter is geworden.

Tevredenheid
Alle deelnemers aan het Borea Keurmerk voeren eenmaal per jaar tevredenheidsonderzoeken uit onder cliënten en opdrachtgevers. Begin 2005 is dit onderzoek voor het Borea Keurmerk gezamenlijk met de Raad voor Werk en Inkomen uitgevoerd. Niet alleen de bedrijven met het Borea Keurmerk hebben deelgenomen, maar ook ruim 40 bedrijven die het keurmerk niet bezitten. Slechts de 'nieuwe' keurmerkdeelnemers mochten het onderzoek nog eenmaal zelf uitvoeren.

Uit het onderzoek, dat door Regioplan werd uitgevoerd, bleek dat de tevredenheid van cliënten en opdrachtgevers voldoende is, voor beiden gemiddeld 6,7. Dit is iets lager dan in voorgaande onderzoeken, toen de score gemiddeld een 7 was. Cliënten zijn doorgaans iets meer tevreden dan opdrachtgevers. Zo geven cliënten van het UWV een 6,5 aan de reïntegratiebedrijven waar het UWV een 6,3 geeft. Cliënten van gemeenten geven een 6,7 en de gemeenten zelf geven een 6,6. Cliënten/werknemers die nog een dienstverband hebben geven een 7,1 terwijl hun werkgever (of verzekeraar) een 6,8 geeft. Het blijkt dat er grote verschillen zijn tussen de bedrijven. Grote bedrijven scoren significant lager dan middelgrote en kleinere bedrijven (6,5 en 7,2 resp. 7,5). Blijkbaar slagen grote bedrijven er onvoldoende in cliënten en opdrachtgevers maatwerk te bieden. Reïntegratiebedrijven scoren lager dan interventiebedrijven. Cliënten geven respectievelijk een 6,6 en 7,6 terwijl opdrachtgevers respectievelijk een 6,5 en 7,3 geven. Een logische verklaring hiervoor is dat interventiebedrijven vaak cliënten ondersteunen, die een geringere afstand tot werk hebben en nog een arbeidsrelatie met hun werkgever hebben, terwijl reïntegratiebedrijven meer mensen vanuit een uitkering reïntegreren, vaak mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Bedrijven met het Borea Keurmerk scoren daarnaast iets lager dan bedrijven zonder keurmerk. Naast het effect dat onder de bedrijven met het Borea Keurmerk veel meer grote reïntegratiebedrijven zitten, dan onder de onderzochte niet-keurmerkbedrijven, heeft mogelijk ook het verplichte karakter van het onderzoek voor bedrijven met het Borea Keurmerk tegenover het vrijwillige karakter van deelname voor andere bedrijven, een 'selecterende' invloed onder de niet keurmerkbedrijven gehad, aldus de onderzoekers.

Uit het tevredenheidsonderzoek blijkt tevens dat cliënten over het algemeen tevreden tot zeer tevreden zijn over de meeste aspecten van de dienstverlening, met name over de omgang met de cliënt door de reïntegratieconsulent is men te spreken. Echter, over het behaalde resultaat en het vinden van werk zijn ze minder tevreden. De opdrachtgevers hechten primair aan het behaalde resultaat en zijn daar tegelijkertijd in 50% van de gevallen tevreden over.


---

Meer informatie:

Bovenstaande resultaten worden gepresenteerd tijdens het symposium van Borea op 14 juni 2005 om 15.30 uur in Hilton Royal Parc in Soestduinen.

Het Borea Keurmerk wordt beheerd door de Stichting Borea Keurmerk Reïntegratie. Het doel van de stichting is het zorgen voor kwaliteitsborging en transparantie in de reïntegratiemarkt door middel van het Borea Keurmerk. In 2002 zijn de eerste keurmerken uitgereikt, waarna dit elk half jaar herhaald is. Om het Borea Keurmerk te verkrijgen moeten bedrijven op 15 indicatoren aan de normen voldoen. Toetsing vindt plaats door het halfjaarlijks aanleveren van resultaten gevolgd door een audit door een onafhankelijke certificerende instelling.

Achtergrond informatie via de website van het Borea Keurmerk: www.boreakeurmerk.nl, Benchmarkrapportage Borea Keurmerk, juli - december 2004. Voor de tevredenheidsscores, zie de website, item 'keurmerkbedrijven' en dan bij het individuele bedrijf 'toon resultaten' en de website van de Raad voor Werk en Inkomen, www.rwi.nl.

Of neem contact op met Jolet Woordes, secretaris Borea Keurmerk, tel. 013-5944 454.