Telematica Instituut


Intermediair vindt internet belangrijk

Internet is belangrijk voor het intermediair. Consumenten gaven dat al aan in de 'VB Barometer 2004' en intermediairs onderstrepen dit in een onlangs door het Telematica Instituut gehouden enquête. Een groot deel van de intermediairs denkt met een combinatie van persoonlijk contact en internet de concurrentie met het directe kanaal beter aan te kunnen.

Ruim 600 van de 3300 aangeschreven intermediairs hebben de enquête ingevuld. Uit het onderzoek komt naar voren dat intermediairs grote mogelijkheden zien om internet te gebruiken als extra servicekanaal voor hun klanten. Duidelijk is ook dat die mogelijkheden maar beperkt worden benut. Ruim driekwart van de respondenten heeft een eigen website. Zij gebruiken die vooral als 'etalage' met informatie over verzekeren en de mogelijkheid om een offerte op te vragen. Ongeveer éénderde van de intermediairs geeft aan dat klanten eenvoudige transacties op hun website kunnen uitvoeren, zoals het afsluiten van polissen en het indienen van schadeclaims. De website wordt vrijwel niet gebruikt om klanten inzicht in de eigen verzekeringsgegevens te geven of om eigen gegevens te muteren. Van internet als vanzelfsprekend verlengstuk van de dienstverlening is op dit moment nog nauwelijks sprake.

Het onderzoek is uitgevoerd in het project ISI (Innovatie Scenario's voor het Intermediaire kanaal). In het project werken intermediairs, standsorganisaties (NBVA, NVA, NVGA), verzekeraars (Arag, Avéro Achmea, Generali, Nationale-Nederlanden en Reaal Verzekeringen), leveranciers (ABZ en Microsoft), het Telematica Instituut en de Technische Universiteit Delft samen aan de versterking van het intermediair.

Thiemo Burger