Ingezonden persbericht


Persbericht

14 juni 2005

'Click fraude' verlamt online marketing

~ pay-per-click misbruik kost adverteerders 1 miljard dollar per jaar ~

Marketeers kunnen jaarlijks miljoenen verliezen door 'click fraude', stelt predictive analytics expert SPSS. Onderzoek* heeft aangetoond dat éénvijfde van pay-per-click online reclame frauduleus is. Gebaseerd op een totale uitgave aan zoekmachinemarketing van 4 miljard dollar per jaar wordt geschat dat dit bedrijven vorig jaar alleen al 800 miljoen dollar heeft gekost. Bij een toename van 41 procent in zoekmachinemarketing dit jaar zullen de kosten stijgen naar 1,1 miljard dollar, als er geen maatregelen genomen worden om click fraude tegen te gaan.

Bij click fraude klikken malafide surfers herhaaldelijk op een zoekadvertentie, waarmee ze de adverteerder een enorme rekening bezorgen of ervoor zorgen dat de advertentie offline wordt gehaald. Normaal gesproken stellen adverteerders een dagelijkse limiet vast en wanneer deze is bereikt wordt de advertentie offline gehaald. Een frauduleuze clicker kan de manier waarop web-adverteerders werken uitbuiten. Zo kan hij een concurrent misleiden tot het betalen voor valse leads en de adverteerder op kosten jagen, door downtime van advertenties te bevorderen.

"De branche maakt zich steeds meer zorgen over click fraude", zegt Marcel Holsheimer, vice-president marketing voor SPSS' platform en applicaties. "Als hier niets tegen gedaan wordt, kan click fraude ervoor zorgen dat investeringen in online marketing onbenut blijven en zal het de toekomst van webreclame serieus bedreigen."

"Marketeers kunnen blootstelling aan click fraude minimaliseren door meer inzicht te verkrijgen in online campagne responses en website-activiteit", vervolgt Holsheimer. "Hierdoor kunnen bedrijven monitoren wat er gebeurt na de eerste click en advertenties identificeren die ongewoon gedrag vertonen."

Om bedrijven te helpen bij het bestrijden van click fraude adviseert SPSS hen om:
* met het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de plaatsing van een advertentie af te stemmen wat het beleid is op het gebied van click fraude, vóór het tekenen van een contract;
* de website-activiteit nauwkeurig te monitoren gedurende de gehele online campagne;
* mogelijke gevallen van fraude zo snel mogelijk bij online zoekmachineadverteerders te melden.

*Bron: SEMPO (The Search Engine Marketing Professional Organisation), December 2004

(331 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over SPSS
SPSS is een wereldwijde leverancier van oplossingen voor data collectie, PredictiveMarketing en Predictive (Web) Analytics (Nasdaq:SPSS). De organisatie is actief in meer dan 80 landen en heeft ruim 1300 medewerkers.

SPSS is al 35 jaar actief op de markt voor analytische toepassingen en bekleedt een belangrijke positie op de markt voor data mining, text mining, web mining, data collectie en voorspellende marketing en biedt organisaties instrumenten om strategische beslissingen te nemen (datawarehousing, reporting, analyse, simulation en e-Metrics).

Met de geavanceerde en elkaar aanvullende oplossingen van SPSS kunnen organisaties al hun gestructureerde gegevens (on en off-line) en ongestructureerde gegevens integreren en analyseren om hun beslissingsprocessen en klantrelaties te optimaliseren. Meer informatie: www.spss.nl

Safe Harbor Statement
This press release contains forward-looking information made pursuant to the safe harbor provisions of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Forward looking statements can be identified by phrases such as "anticipates," "believes," "estimates," "expects," "plans," "intends," "could," "designed," "should be" and other similar expressions which denote expectations of future events rather than statements of fact. These forward-looking statements involve factors that are subject to risks and uncertainties. These risks and uncertainties, which may not be currently ascertainable and many of which are beyond the Company's control, may cause the Company's actual results, performance or achievements to be materially different than the results, performance or achievements expressed in or implied by the forward-looking statements. These risks and uncertainties are described in the Company's filings with the Securities and Exchange Commission ("SEC"). Copies of these filings are available either on the SEC's website at www.sec.gov or from the Company's investor relations department. In light of these risks and uncertainties, the inclusion of forward-looking statements in this press release should not be regarded as a representation by the Company that any future results, performance or achievements will be attained. These forward-looking statements speak only as of the date on which they are made. The Company assumes no obligation to update the forward-looking statements contained in this press release.

# # #

Persinformatie

Voor verdere persinformatie, fotomateriaal of een interview kunt u contact opnemen met Marieke van Zuien of Rian de Wit van LEWIS, Global Public Relations: Tel: +31 (0)40 235 46 00 Fax: +31 (0)40 235 46 01 E-mail: mariekev / riand@lewispr.com http://www.lewispr.com

Voor verdere algemene informatie kunt u contact opnemen met Wiepke van der Wal van SPSS: Tel: +31 (0)183 651 777
E-mail: wiepke@spss.com http://www.spss.nl

LEWIS - Global Public Relations

Hoevenweg 23
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com