Zoveel fotografen zoveel stijlen -
NVF op Fotofestival Naarden
(14 juni 2005)
Korte impressie van de presentatie/discussie
onder de titel `Zoveel fotografen, zoveel stijlen'.
Zes NVF-leden praten en discussieren over hun foto's.
De bijeenkomst vond onder grote belangstelling
plaats op zaterdagmiddag 11 juni 2005 in
de Brandweerkazerne te Naarden tijdens het
FotoFestival Naarden. De leiding was in handen
van Werry Crone, staffotograaf van Trouw.
Martijn Beekman, Rachel Corner, Jacqueline de Haas, Joël van Houdt,
Marcel Molle en Koen Verheijden zijn verwant omdat nieuws voor deze
fotojournalisten `hun ding' is. Maar het nieuws en de actualiteit
krijgen door hun opvatting en visie op fotografie op een heel
verschillende wijze vorm. Ook in contacten met opdrachtgevers zoeken
zij ieder hun eigen weg. En in moeilijke tijden zetten zij hun
fotografische kwaliteiten ook op andere fronten in, en sommigen zien
zichzelf op een later tijdstip dat werk combineren met het maken van
fotodocumentaires voor dag- of weekbladen, want eenmaal
fotojournalist, altijd fotojournalist.
Rachel Corner werkt, als enige van het
gezelschap, op eigen initiatief. Zij bedenkt haar eigen documentaire
onderwerpen en probeert NGO's en weekbladen als Vrij Nederland of de
Groene Amsterdammer voor haar project te interesseren. Ook zoekt ze
actief naar (aanvullende) subsidies. Het hoeft niet ver van huis te
zijn, nu werkt ze bijvoorbeeld aan een documentaire over verdwijnend
landschap in Amsterdam Noord.
Martijn Beekman doet veel opdrachten van De Volkskrant in de Haagse
politiek. Foto's van die politieke actualiteit zijn exclusief voor de
krant en Hollandse Hoogte doet voor hem de zogenaamde `tweede
verkoop'. Op de vraag van Werry Crone wat hij over tien jaar doet, zei
Martijn dat hij zich meer wil toeleggen op portretten en het
fotograferen van sport, met name voetbal.
Marcel Molle heeft jarenlang als freelancer voor De Volkskrant
gewerkt, maar heeft zijn werkterrein verlegt. Hij werkt voor allerlei
ministeries en provinciale en gemeentelijke (overheids)instellingen.
En als er tijd voor is, fotografeert hij ook wel voor de krant. Hij
wordt door zijn opdrachtgevers creatief uitgedaagd. Meer dan bij de
krant, krijgt hij feedback op zijn foto's en dat vindt hij heel
stimulerend. Wel wil hij in de toekomst zich ook met documentaire
nieuwsfotografie gaan bezighouden.
Joël van Houdt wil het liefst alleen voor de
krant (Trouw) fotograferen. Tijdens zijn studie had hij een mooie
reportage gemaakt, die de krant wel aanstond en hij kon als stagiaire
aan de slag. Nu afgestudeerd, fotografeert Joël nog steeds voor de
krant. Wel zou hij in de toekomst wat meer tijd willen vrijmaken voor
het fotograferen van documentaires. Dat is zijn sterke punt en dat
doet hij graag en goed, maar nu op dit moment is hij helemaal
tevreden.
Jacqueline de Haas (AD sportwereld) en Koen Verheijden (Trouw) werken
voor de krant en hebben daarnaast ook andere opdrachtgevers. Dat
vergemakkelijkt het leven, want alleen de krant, is duidelijk geen
vetpot.
Het argument dat je naam in de krant staat en andere opdrachtgevers
jou wel vinden, door die zgn. gratis reclame, blijkt in de praktijk
een behoorlijke drogreden. Daarentegen speelt het winnen van de
belangrijkste prijzen van de Zilveren Camera (de Zilveren Camera, de
Canonprijs of Fotojournalist van het Jaar) wel degelijk een rol bij de
naamsbekendheid.
Foto's van Cees van Alten, Haulerwijk
Nederlandse Vereniging van journalisten