Nederlandse Vereniging van journalisten

Zoveel fotografen zoveel stijlen -
NVF op Fotofestival Naarden
(14 juni 2005)

Korte impressie van de presentatie/discussie
onder de titel `Zoveel fotografen, zoveel stijlen'. Zes NVF-leden praten en discussieren over hun foto's. De bijeenkomst vond onder grote belangstelling
plaats op zaterdagmiddag 11 juni 2005 in
de Brandweerkazerne te Naarden tijdens het
FotoFestival Naarden. De leiding was in handen
van Werry Crone, staffotograaf van Trouw.

Martijn Beekman, Rachel Corner, Jacqueline de Haas, Joël van Houdt, Marcel Molle en Koen Verheijden zijn verwant omdat nieuws voor deze fotojournalisten `hun ding' is. Maar het nieuws en de actualiteit krijgen door hun opvatting en visie op fotografie op een heel verschillende wijze vorm. Ook in contacten met opdrachtgevers zoeken zij ieder hun eigen weg. En in moeilijke tijden zetten zij hun fotografische kwaliteiten ook op andere fronten in, en sommigen zien zichzelf op een later tijdstip dat werk combineren met het maken van fotodocumentaires voor dag- of weekbladen, want eenmaal fotojournalist, altijd fotojournalist.

Rachel Corner werkt, als enige van het gezelschap, op eigen initiatief. Zij bedenkt haar eigen documentaire onderwerpen en probeert NGO's en weekbladen als Vrij Nederland of de Groene Amsterdammer voor haar project te interesseren. Ook zoekt ze actief naar (aanvullende) subsidies. Het hoeft niet ver van huis te zijn, nu werkt ze bijvoorbeeld aan een documentaire over verdwijnend landschap in Amsterdam Noord.

Martijn Beekman doet veel opdrachten van De Volkskrant in de Haagse politiek. Foto's van die politieke actualiteit zijn exclusief voor de krant en Hollandse Hoogte doet voor hem de zogenaamde `tweede verkoop'. Op de vraag van Werry Crone wat hij over tien jaar doet, zei Martijn dat hij zich meer wil toeleggen op portretten en het fotograferen van sport, met name voetbal.

Marcel Molle heeft jarenlang als freelancer voor De Volkskrant gewerkt, maar heeft zijn werkterrein verlegt. Hij werkt voor allerlei ministeries en provinciale en gemeentelijke (overheids)instellingen. En als er tijd voor is, fotografeert hij ook wel voor de krant. Hij wordt door zijn opdrachtgevers creatief uitgedaagd. Meer dan bij de krant, krijgt hij feedback op zijn foto's en dat vindt hij heel stimulerend. Wel wil hij in de toekomst zich ook met documentaire nieuwsfotografie gaan bezighouden.

Joël van Houdt wil het liefst alleen voor de krant (Trouw) fotograferen. Tijdens zijn studie had hij een mooie reportage gemaakt, die de krant wel aanstond en hij kon als stagiaire aan de slag. Nu afgestudeerd, fotografeert Joël nog steeds voor de krant. Wel zou hij in de toekomst wat meer tijd willen vrijmaken voor het fotograferen van documentaires. Dat is zijn sterke punt en dat doet hij graag en goed, maar nu op dit moment is hij helemaal tevreden.

Jacqueline de Haas (AD sportwereld) en Koen Verheijden (Trouw) werken voor de krant en hebben daarnaast ook andere opdrachtgevers. Dat vergemakkelijkt het leven, want alleen de krant, is duidelijk geen vetpot.
Het argument dat je naam in de krant staat en andere opdrachtgevers jou wel vinden, door die zgn. gratis reclame, blijkt in de praktijk een behoorlijke drogreden. Daarentegen speelt het winnen van de belangrijkste prijzen van de Zilveren Camera (de Zilveren Camera, de Canonprijs of Fotojournalist van het Jaar) wel degelijk een rol bij de naamsbekendheid.

Foto's van Cees van Alten, Haulerwijk