Gemeente Utrecht


Secretarie
Communicatiebureau/Bestuur
informatie
|15 juni 2005                      |Postbus 16200                              |
|                                  |3500 CE Utrecht                            |
|                                  |Telefoon: (030) 286 1132                   |
|                                  |Fax: (030) 286 1143                        |
|                                  |Internet: www.utrecht.nl                   |

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 16.00 uur in de perskamer van het stadhuis.


1. Geld en beheerplan voor hostel Hogelanden
Instemmen met een krediet van E 3.355.000 voor de verbouwing/nieuwbouw van de 24-uurs woonvoorziening (hostel) aan de Hogelanden WZ 32. En instemmen met het beheerplan om overlast in de omgeving van het hostel te voorkomen en bestrijden. Dat stelt het college aan de gemeenteraad voor. Na goedkeuring door de raad zullen de opstellers het beheerplan officieel ondertekenen. In 2001 is door de gemeente besloten dat hier een hostel zou komen.

Hostel Hogelanden is bestemd voor 20 tot 25 aan alcohol verslaafde dak- en thuisloze mannen en vrouwen. Dit is een belangrijke toevoeging aan de voorzieningen voor verslaafden in Utrecht, want op dit moment ontbreekt zo'n voorziening voor deze doelgroep. De investeringskosten worden gedekt uit de begroting van project BinnenPlaats van de GG&GD, dat zorg draagt voor de totstandkoming van de hostels. In totaal komen in Utrecht 9 hostels, waarvan 2 tijdelijk. Hogelanden wordt het zesde hostel, na De Hoek, Habi Tante, Maliehof , Bolksbeek en Wittevrouwensingel (opening eind 2005).

Het beheerplan voor het hostel Hogelanden is opgesteld in uitgebreid overleg met alle belanghebbende partijen, die vertegenwoordigd zijn in de beheergroep. Daartoe behoren de omwonenden, de Stichting Beschermende Woonvormen (de zorginstelling voor dit hostel), de politie, de GG&GD en het wijkbureau Noordwest. De structurele zorg, opvang en begeleiding in het hostel worden gefinancierd door Agis Zorgkantoor (op basis van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten). Volgens de huidige planning start de verbouw/nieuwbouw van het pand eind 2005. Ongeveer een jaar later zullen de bewoners in het hostel kunnen gaan wonen.


2. Cultuur Bereikbaar!
Het museumkaartje, zoals dat door D'66 in het initatiefvoorstel 'Cultuur Bereikbaar' is voorgesteld, zal niet verder worden ontwikkeld. Het college van burgemeester en wethouders besloot hiertoe op basis van de uitkomst van het onderzoek naar de wenselijkheid en mogelijkheden van het museumkaartje. Het museumkaartje zou geldig zijn voor toegang tot twee musea en het gebruik van het openbaar vervoer. Ervaringen in andere steden en informatie van de musea en vervoerbedrijven wijzen uit dat het niet zinvol is het museumkaartje in te voeren. Belangrijk daarbij is dat de meeste museumbezoekers niet naar twee musea op één dag gaan. Bovendien komen de meesten al met het openbaar vervoer.
Daarnaast is er al een veelheid aan kortingsmogelijkheden. Het museumkaartje zou nauwelijks bijdragen aan het profileren van de stad en de belangen van de musea en vervoerbedrijven. Ook het gebruik van het openbaar vervoer zou met de invoering van het museumkaartje niet wezenlijk toenemen en de parkeerdruk rondom de musea zou nauwelijks verminderen. Er zijn relatief hoge kosten verbonden aan de invoering van het museumkaartje en de musea. Verder zien musea, openbaar vervoerbedrijven en het Bestuur Regio Utrecht geen nut in het museumkaartje. Zij toonden zich dan ook niet bereid mee te werken aan de invoering en financiering ervan. De bevindingen uit het onderzoek 'Cultuur Bereikbaar' worden ingebracht bij het lopende onderzoek van Utrecht Toerisme & Recreatie (UTR) naar de verbreding van de huidige toeristenpas - die is gekoppeld aan www.utrechtyourway.nl - naar een provinciale pas.


3. Stedenbouwkundig Plan voor De Hagen in Vleuterweide
In De Hagen in Vleuterweide (Leidsche Rijn) worden 121 woningen en een brandweergarage gebouwd. De Hagen bestaat uit eengezinswoningen (huur en koop) en twee vrije kavels. Ook worden er voor het eerst in Vleuterweide patiowoningen gerealiseerd. Het plan ligt tussen de bestaande Vleutense wijk Achter ÂŽt Spoor, de Wilhelminalaan en de toekomstige Noordelijke Stadsas en is een ontwerp van de Belgische stedenbouwkundige Jo Crepain. Het college heeft na inspraak het Stedenbouwkundig Plan nu definitief vastgesteld.

De inspraakresultaten hebben tot één grote aanpassing in het plan geleid. Dit is de keuze voor een apart hemelwaterafvoersysyeem in plaats van het in Leidsche Rijn gebruikelijke systeem met wadi's. Omdat het hier om een relatief klein deelplan gaat, dat direct aansluit op de bestaande wijk Achter Žt Spoor is hiervoor gekozen. Ook onstaat zo meer ruimte voor speelplekken en groen in De Hagen.

Direct grenzend aan De Hagen ligt het voormalige Tuinbedrijf De Rijk aan de Wilhelminalaan 3 in Vleuten. Op deze locatie worden 14 woningen gebouwd. Het college heeft het voorlopig stedenbouwkundig plan voor deze locatie nu vrijgegeven voor inspraak. Het stedenbouwkundig plan voor locatie De Rijk ligt van 22 juni tot 3 augustus ter inzage in het Wijkservicecentrum Vleuten-De Meern. Om belanghebbenden in de komende vakantieperiode in de gelegenheid te stellen in te spreken op het plan, is de inspraakperiode met twee weken verlengd.

Vleuterweide vormt met circa 6.000 woningen de grootste wijk van Leidsche Rijn. Kenmerkend voor Vleuterweide is het dorpse karakter, waarbij de oude landschapselementen en wegen zoveel mogelijk bewaard blijven. Voorzieningen als scholen voor basis- en voortgezet onderwijs, zorgcentra, winkels en openbaar vervoer maken de wijk compleet.


4. Gedeeltelijke oplossing ID-banen Onderwijs
Er komt een detacheringsconstructie voor voormalige ID-ers in het onderwijs. Door de rijksbezuinigingen op de gesubsidieerde arbeid vallen ook veel ontslagen in het Utrechtse onderwijs. Veel scholen maakten gebruik van de ID (Instroom/Doorstroom)-regeling om conciërges aan te stellen. Voor betrokken personen en scholen is de landelijke bezuiniging een vervelende situatie. Naast de onzekerheid voor de betrokken ID-ers heeft het wegvallen van de conciërges ook grote consequenties voor de scholen, zowel op het gebied van veiligheid alsook voor de werkdruk van de leraren. In Utrecht gaat het om zo'n 250 ID-ers in het basisonderwijs. Binnen de ruimte die schoolbesturen hebben om extra personeel aan te stellen, hebben een vijftigtal ID-ers een vaste betrekking binnen het onderwijs gekregen. Dit mede dankzij de steun van de gemeente waar per in vaste dienst genomen persoon E 20.000 boven op de E 17.000 van het rijk is gegeven.

Voor het overige deel heeft de gemeente nu in overleg met de schoolbesturen een oplossing uitgewerkt. Daardoor kunnen nog eens circa 60 ID-ers een baan in het onderwijs krijgen. De oplossing bestaat er uit dat voormalige ID-ers met een detacheringconstructie in dienst worden genomen bij het Werkwijkbedrijf Utrecht en worden ingehuurd door de schoolbesturen. Hierdoor wordt getracht de consequenties van de rijksbezuinigingen op gesubsidieerde arbeid enigszins te ondervangen. De kosten voor het inhuren worden gezamenlijk gedragen door de onderwijsbesturen en de gemeente Utrecht. Het budget van de gemeente Utrecht komt deels uit de vrijvallende middelen voor de Wet Inschakeling Werkzoekenden (WIW) en deels uit de post voor vakleerkrachten.

Voor de inzet van vakleerkrachten (sport, handvaardigheid, muziek) ontvangen de scholen rijksbekostiging. Vanuit de gemeente wordt daarbij een extra bijdrage gegeven. Het gedeeltelijk wegvallen van dit budget betekent dat er minder vakleerkrachten ingezet kunnen worden. Dat betekent overigens niet dat het vakonderwijs daarmee vervalt: de les wordt alleen niet door een vakleerkracht gegeven, maar door de reguliere docent.


5. Kredietaanvraag bouw De Schakel
Nieuwbouw van De Schakel is een stap dichterbij. Het college van burgemeester en wethouders is akkoord met de voorgenomen bouw van het nieuwe sociaal-cultureel centrum De Schakel in Vleuten. Het college wil hiervoor 2,9 miljoen Euro uittrekken en vraagt de gemeenteraad het benodigde krediet beschikbaar te stellen.

Het huidige gebouw is sterk verouderd en voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. Dat is ook de reden dat de gemeente Vleuten-De Meern eind jaren negentig al begon met concrete planvorming voor nieuwbouw. Dat resulteerde in het verlenen van een bouwvergunning in november 2000.

Later bleek echter dat het beschikbare budget niet voldoende was. In overleg met de toekomstige huurder van het gebouw, wijkwelzijnsorganisatie De Haar, zijn afspraken gemaakt over aanpassing van het gebouw. Het ontwerp past in het stedenbouwkundige plan voor de kern van Vleuten.

Met dit krediet komt de gewenste duidelijkheid over sloop en nieuwbouw van De Schakel. Na het raadsbesluit kan de procedure voor de bouwvergunning van start. Inzet is dat de nieuwe Schakel er eind 2006 staat.


6. Nieuwe toeristische visie vastgesteld
Het college heeft Utrecht Experience vastgesteld, een strategische visie op het toerisme voor de periode 2005-2010. Deze visie geeft nieuwe keuzes aan voor de komende jaren. De belangrijkste aanpassingen ten opzichte van het huidige beleid zijn deze:
-Internationaal toerisme. door de Utrechtse pijlen internationaal te richten wordt het verblijfstoerisme versterkt. Verblijfstoerisme is een manier om spreiding van het toerisme in plaats en tijd tot stand te brengen.
-Marketing & sales in plaats van investeringen in de toeristische infrastructuur. Op deze manier wil de gemeente ervoor zorgen dat de stad, toeristische en culturele instellingen voldoende bezoekers krijgen, en daarmee eigen inkomsten en draagvlak wordt gegenereerd voor verdere versterking van de infrstructuur.
-Belangrijker rol van grote evenementen voor toeristische stadspromotie; actieve en initierende rol van de gemeente bij de organisatie, marketing, relatiebeheer en sponsorwerving.
Het toeristisch beleid is de laatste acht jaar consistent uitgebouwd. De gemeente heeft zich met name gericht op de ontwikkeling van een volwaardige en diverse toeristische infrastructuur in Utrecht. En met succes. Het meerjarenprogramma 2000-2004 Zet 'm op Toerisme, waarin diverse infrastructurele ontwikkelingsprojecten worden benoemd, is vrijwel volledig uitgevoerd of in uitvoering. Om een paar voorbeelden te noemen: de zuidelijke oude binnenstad heeft de laatste jaren een metamorfose ondergaan tot het Utrecht Museumkwartier. Bij de Weerdsluis is een haven aangelegd voor de Utrechtse rederijen en voor de recreatievaart . De Utrechtse forten zijn ontwikkeld dan wel in ontwikkeling tot trekpleisters. Er een nieuw evenemententerrein aangelegd in Park Transwijk. Binnen de traditionele aandachtsvelden cultuurhistorie, zakelijk toerisme, water en evenementen zijn er talloze fysieke ontwikkelingen verspreid over de hele stad mogelijk gemaakt.

Maar ook de niet-fysieke infrastructuur heeft ruimschoots aandacht gekregen, bijvoorbeeld door het samengaan van VVV, Utrechts Bureau voor Toerisme en RonDom. Goede samenwerking met betrokken partijen, de provincie en de gemeente heeft geleid tot de vorming van UTR (Utrecht Toerisme & Recreatie) per 1 januari 2004. Deze organisatie zal zich de komende tijd bewijzen als dé organisatie voor de marketing en sales van en informatievoorziening over de stad en de provincie Utrecht. Tenslotte is ook de virtuele infrastructuur voor het Utrechtse toerisme een feit: met een virtueel platform voor Utrechtse toeristische bedrijven een basis is gelegd voor een internetsite om met name meerdaags bezoek stimuleren (www.utrechtyourway.nl). Vernieuwend, omdat de bezoeker zelf zijn arrangement op maat kan samenstellen, en een boeking recht geeft op een toeristenpas die voordelen biedt op verblijf en vermaak in Utrecht.

De basis is gelegd. Dat betekent dat voor de komende jaren accentwijzigingen mogelijk zijn. Dat kan nu, omdat het toeristisch product in Utrecht meer dan volwaardig is en dus op het gebied van infrastructuur de komende tijd minder hoeft te worden geïnvesteerd. Dat kan nu, omdat UTR een nieuwe en goede organisatie is die in samenwerking met de gemeente en met partners dat toeristische product in de markt kunnen zetten. Dat kan nu omdat het internetplatform www.utrechtyourway.nl kansen biedt om de banden met en tussen het toeristisch bedrijfsleven verder aan te halen en de (potentiële) bezoeker op eigentijdse wijze te attenderen op de mogelijkheden die Utrecht biedt. En dat kan nu, omdat de stedelijke (inter)nationale ambities op het gebied van evenementen en stadspromotie goed aansluiten bij het ontwikkelingsstadium van ' het toerisme' in Utrecht.


---- --