14-06-2005 Commissie Gelijke Behandeling maakt het verschil
CGB levert expliciete bijdrage aan de naleving van de
gelijkebehandelingsnorm in Nederland
Algemene wet gelijke behandeling functioneert optimaal in pluriform
Nederland.
Minister Pechtold van Bestuurlijke Vernieuwing neemt dinsdagochtend 21
juni aanstaande om 11.30 uur in Nieuwspoort in Den Haag de Evaluatie
Algemene wet gelijke behandeling en de werkzaamheden van de Commissie
Gelijke Behandeling 1999-2004 in ontvangst. De AWGB schrijft voor dat
de CGB de wet om de vijf jaar evalueert. In 1999 zijn de ervaringen
uit de eerste vijf jaren geëvalueerd en nu is de wet toe aan haar
tweede evaluatie.
De titel van de Evaluatie is Het verschil gemaakt omdat het
opvolgingspercentage van de oordelen over de gehele periode sterk is
gestegen en ook de naleving van de aanbevelingen is toegenomen. Dit
positieve resultaat levert een bijdrage aan de naleving van de
gelijkebehandelingsnorm in Nederland.
Een belangrijke indicatie voor de effectiviteit van oordelen is de
mate waarin partijen deze opvolgen. Het opvolgingspercentage steeg van
66% in 2001 naar 84% in de eerste helft van 2004. Het blijkt dat
verweerders de (verboden) maatregel alsnog terugdraaien of ze nemen
structurele maatregelen om inbreuken op de wet in de toekomst te
voorkomen door bijvoorbeeld goede klachtenregelingen in te voeren of
duidelijke kledingvoorschriften uit te vaardigen.
Uit een kwalitatieve analyse blijkt verder dat de rechter steeds meer
gewicht toekent aan het CGB-oordeel. In 81% van de zaken waarin de
rechter toekomt aan het oordeel van de Commissie, komt het oordeel
expliciet in de motivering van de uitspraak aan de orde. De rechter
volgt in 61% het oordeel van de CGB.
Uit de Evaluatie van de AWGB en de werkzaamheden van de CGB over 1999
2004 komen meer opvallende zaken naar voren. Er zijn positieve
ervaringen met de AWGB in zaken waarin mensen werden achtergesteld op
grond van hun ras, nationaliteit of godsdienst. Zo gaf de wet
allochtonen toegang tot werk, horeca en onderwijs. Maar de AWGB biedt
ook handvaten om grenzen te stellen aan die bescherming:
veiligheidseisen op het werk kunnen leiden tot kledingeisen (waaronder
het verbod van hoofdbedekking), net als noodzaak van open communicatie
tussen leraar en leerling; de mannelijke sollicitant die weigerde
vrouwen de hand te schudden om godsdienstige redenen, deed tevergeefs
een beroep op de wet.
Het blijkt verder wenselijk te onderzoeken welk overheidshandelen wél
respectievelijk niet onder de reikwijdte van de AWGB moet vallen en in
hoeverre het bereik van deze wet moet worden uitgebreid tot meer
vormen van overheidshandelen; artikel 2 lid 3 van de AWGB zou zo
moeten worden gewijzigd dat voorkeursbehandeling is toegestaan voor
alle discriminatiegronden uit de wet mits er sprake is van structurele
achterstelling.
Ook zou de overheid meer voorlichting moeten geven over de
gelijkebehandelingswetgeving en de mogelijkheid om klachten in te
dienen wegens (vermeende) discriminatie. Uit onderzoek blijkt namelijk
dat tussen de 1,6 en 2 miljoen inwoners van 18 jaar en ouder op een of
andere wijze zelf discriminatie of ongelijke behandeling heeft ervaren
en dat slechts een fractie (3%) van de slachtoffers daadwerkelijk
overgaat tot het indienen van een verzoek.
Commissie Gelijke Behandeling