D66

Inbreng van Ursie Lambrechts in het Algemeen overleg over Jeugdzorg 9 juni 2005

Voorzitter,

We praten vandaag over twee onderwerpen: Den Engh en de voortgang m.b.t besloten opvang in de jeugdzorg.

1. Den Engh
Uit de reactie van de minister maak ik op dat Den Engh door mag gaan met haar opvoedende methode. Dat is wat mij betreft goed nieuws. Ik ben er geweest en heb sterk de indruk dat men daar wel degelijk op een goede manier bezig is. En dat de Raad van Toezicht haar toezichthoudende taak ook serieus oppakt. Tegelijkertijd stelt de minister dat Den Engh zich moet houden aan de strikte richtlijnen, zoals genoemd in de beginselenwet en in de handhavingsbrief van 2004, die het Den Engh eigenlijk onmogelijk maken om de methode op een goede manier tot uitvoer te brengen.
Dat biedt dus wederom niet de duidelijkheid waar D66 2 jaar geleden in het overleg met de minister al om gevraagd heeft. Den Engh wil opvoeden in plaats van opsluiten. De richtlijnen lijken daar niet goed op te zijn toegesneden. De minister bepleit bijvoorbeeld een opname volgens de wachtlijsten, terwijl een bewust gekozen evenwichtige samenstelling van de groepen juist een belangrijke voorwaarde is voor het succes van de methode. Natuurlijk moet Den Engh zich aan de wet houden, maar er moet wat D66 betreft ook ruimte zijn voor een kansrijke vernieuwende aanpak.

Inmiddels is er ook een rapport uitgekomen over de recidive van criminele jongeren in de justitiële jeugdinrichtingen. Na 6 jaar is dat 78 %. Jammer genoeg zijn de cijfers niet uitgesplitst naar inrichting en gekozen behandelmethode. Maar hoe dan ook, er is dus wel degelijk reden om methodes die de potentie hebben om dat percentage sterk omlaag te brengen een serieuze kans te geven en die dus ook niet te snel weer bij het oud vuil te zetten of te snel ook die methodes weer in hetzelfde rigide harnas te persen waardoor er geen enkele ontwikkelingsruimte in zit.

Ik zou de minister willen vragen om Den Engh enige ruimte te bieden voor hun eigen aanpak, ook als die niet voor 100% past binnen de beginselenwet.
Anders moet het toch mogelijk zijn een aangepast wettelijk kader te realiseren. Misschien een experimentenstatus, voor Den Engh en soorgelijke instellingen, die ruimte biedt om een vernieuwende aanpak ook optimaal vorm te kunnen geven.

Wodc onderzoek
Er is overigens nogal veel kritiek op het Wodc onderzoek. Die kritiek lijkt wel enig hout te snijden. Zoals de kritiek dat de verwevenheid van het onderwijs met de SGS-methode niet in het onderzoek is meegenomen. Waardoor eigenlijk maar een gebrekkig totaalbeeld is ontstaan en ook niet reken is gehouden met de veel lagere werkloosheidscijfers die er gezegd worden te zijn van de jongeren die in Den Engh gezeten hebben ten opzicht van andere justitiële jeugdinrichtingen. Mag ik daarop eens de reactie van de minister horen?

Ongebruikte plaatsen in de justitiële jeugdinrichtingen voor veelplegers.
Van de 33 zijn er slechts 9 bezet. Mij is ook na de beantwoording van de vragen van collega Kalsbeek en Griffith nog steeds niet duidelijk waarom die plaatsen niet zijn bezet? Was die capaciteitsuitbreiding dan toch niet nodig? Als die wel nodig is waar blijven die jongeren die er naar toe moeten? Waar worden die dan nu opgevangen of niet opgevangen?
Dat deze plaatsen niet opgevuld worden kan niet alleen maar liggen aan het feit dat ze ver weg van de randstad zijn gelegen. Dat is vervelend maar niet onoverkomelijk zeker niet voor de veelplegers. Ik kan civielrechtelijk geplaatsten die ook noodgedwongen zo ver moeten. Eerlijk gezegd vind ik dat nog veel vervelender. Ik ben dus ook niet voor voorrang voor deze veelplegende jongeren voor in de buurt plaatsingen boven jongeren die nog niks op hun kerfstok hebben.

2.Nieuwe vormen van besloten opvang en behandeling voor jongeren die op een civielrechtelijke titel in een jeugdgevangenis zijn geplaatst Overheveling van plaatsen in de justitiële jeugdinrichtingen naar vws zorginstellingen. Het lijkt erop dat dat nu echt vorm gaat krijgen. Er staat letterlijk in het plan van aanpak dat met ingang van 2007 geen jeugdigen op civielrechtelijke titel meer worden opgenomen in een justitiële inrichting. En er zullen geen jongeren meer louter bij gebrek aan alternatief behandelaanbod in de justitiële jeugdinrichtingen worden geplaatst. Dat is de eerste keer dat wordt erkend dat er puur vanwege gebrek aan plaatsen elders jongeren lange tijd in justitiële jeugdinrichtingen opgesloten hebben gezeten. Maar dat loopt nu gelukkig ten eind. Daar ben ik vanzelfsprekend blij om.
Ik kan mij zeker ook iets voorstellen bij de overheveling van middelen van justitie naar vws en het voorstel om gedurende 5 jaar VWS zelf financieel en anderzijds verantwoordelijk te maken.

Wel een aantal vragen:

1. Hoe komt het dat hierover geen overeenstemming met de provincies is bereikt? Wat is precies het probleem?

2. Waar komen die nieuwe vormen van opvang?
Toch niet opnieuw in de justitiële jeugdinrichtingen mag ik hopen, want dan verandert er waarschijnlijk weinig. Een van de reden dat D66 die jongeren daar weg wil hebben is omdat de uitstraling en opvang in de meeste justitiële jeugdinrichtingen er een is van het gevangeniswezen met een gevangenisuitstraling.
Dat hebben deze jongeren gewoon niet verdiend.
Dus ik ben er niet voor om zoals op pg 6 te lezen valt dat "voor de gesloten behandeling van civiele jeugdigen zoveel mogelijk de capaciteit van de justitiële jeugdinrichtingen te benutten." Dat is uitdrukkelijk niet onze bedoeling. Want dan gaat het straks weer precies hetzelfde zoals het nu gaat. Dan verandert er echt niks. Want dan is er opnieuw straks elders geen plaats en blijven ze weer eindeloos hangen in de justitiële jeugdinrichtingen. Ik lees dat ook justitiële jeugdinrichtingen een aanbod mogen doen om voor deze nieuwe vormen van opvang in aanmerking te komen. Dat kan niet de bedoeling zijn.

3. Wie beoordeelt het aanbod voor de nieuwe opvang? Daar zou toch een vorm van accreditatie voor moeten komen?

4. Jongeren van 6 tot 12 jaar. Niet meer in de justitiële inrichting. Is die proef inmiddels inderdaad gestart?

Moties en toezeggingen inzake jeugdzorg 11 april.

Coruzc.s. over onderzoek naar verbetering van de werkwijze van de bjz's.

Wachtlijsten bij de kinderbescherming wegwerken voor het eind van het jaar.
Dat gaan we niet halen zegt de minister. Maar, waarom eigenlijk niet? Welke inspanningen worden er op dit moment gepleegd om te zorgen dat we het wel zullen halen? Het is toch al te bizar dat nu de meldingen toenemen de kans dat een mishandelde jongeren langer op hulp zal moeten wachten alleen maar groter wordt. Dat kan gewoon niet.

Als het inderdaad vooral een kwestie is van informatievoorziening tussen AMK en Kinderbescherming dan zouden we dat toch makkelijk moeten kunnen halen. De raad moet kunnen vertrouwen op goede informatie van het AMK/bureau jeugdzorg. Dat kunnen we ook omdraaien. BJZ moet erop kunnen vertrouwen dat als het AMK al goede info aanlevert zij niet alles opnieuw gaan doen. Ik zie alleen niet in dat waarom het niet zou kunnen lukken dit probleem in 8 maanden opgelost te krijgen en daarmee doorlooptijden en wachtlijsten weggewerkt te krijgen.. Sterker nog ik ben afgelopen vrijdag nog bij BJZ Almelo op bezoek geweest. Dit probleem is daar in elk geval nog net zo groot als drie maanden geleden.

Wat betreft de implementatie van het Deltaplan Gezinsvoogdij. De uitrol daarvan die gaat gerealiseerd worden. Die toezegging is in elk geval hard. Ik wacht voor wat betreft de bekostiging daarvan af hoe de financiele onderbouwing eruit gaat zien. Die cijfers die krijgen we nog.

9-6-2005 14:50