Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
14 juni 2005
Ons kenmerk
RWS/BJZ/636386
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

-
Uw kenmerk
2040515380
Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierbij ontvangt u de antwoorden op de vragen gesteld door het lid Van der Staaij over de mogelijke overstroming van de Hoeksche Waard bij een lek in de HSL-tunnel.

Is het bericht waar, dat als de spoortunnel voor de HSL onder de Oude Maas lek raakt, een deel van de Hoeksche Waard zal overstromen, zoals is gesteld door de HSL-projectorganisatie?


1. In het Tracébesluit Hogesnelheidslijn-Zuid van 15 april 1998 is aangegeven dat door de projectorganisatie een analyse is gemaakt van de kans op overstroming als gevolg van de kruising van de HSL-Zuid met de Oude Maas. In het kader van de Keurvergunning is door de bevoegde instanties (het Waterschap en de Provincie) de eis gesteld dat de kans op overstroming van de Hoeksche Waard als gevolg van de aanleg van de tunnel Oude Maas een factor 1000 kleiner moet zijn, dan de kans op overstroming door het bezwijken van de primaire waterkering (1 x in de 2000 jaar). Met behulp van de risicoanalyse en de daaruit volgende eisen aan het ontwerp van de tunnel is door de HSL-Zuid organisatie aangetoond dat wordt voldaan aan de door het Waterschap en de Provincie gestelde eisen. Binnen de Hoeksche Waard is een stelsel van secundaire waterkeringen (dijken) aanwezig, die het gebied opdelen in afzonderlijke poldercompartimenten. Bij een mogelijk bezwijken van de primaire waterkering (een dijk of de tunnel) loopt hierdoor slechts één poldercompartiment vol en dus niet de gehele Hoeksche Waard. De schade door overstroming wordt hierdoor beperkt.
De Molendijk in de gemeente Binnenmaas is de eerste secundaire waterkering ten zuiden van de tunnel Oude Maas. Als de dijk bezwijkt of de tunnel lek raakt in combinatie met hoog water op de Oude Maas kan het poldercompartiment dat begrensd wordt door de Molendijk vollopen.

Is het waar, dat louter wegens bezuinigingen er geen sluisdeuren in de tunnel zijn geplaatst die het water in voorkomende gevallen zouden moeten tegenhouden? Is het gebruikelijk, indien er geen noodzaak zou zijn tot bezuiniging, om in vergelijkbare gevallen wél sluisdeuren te plaatsen?


2. Er zijn sluisdeuren aan de noordzijde van de tunnel Oude Maas geplaatst. De veronderstelling dat er wegens bezuinigingen geen sluisdeuren zijn geplaatst is derhalve niet correct. De primaire functie van de sluisdeuren aan de noordzijde van de tunnel Oude Maas (Zwijndrecht) is het afsluiten van een open verbinding tussen het gebied van de dijkring van de Hoeksche Waard en het gebied van de dijkring van IJsselmonde. Het plaatsen van sluisdeuren aan de noordzijde van de tunnel is voldoende om deze afsluiting te kunnen waarborgen. De sluisdeuren zijn aan de kant van IJsselmonde in de constructie van de tunnel Oude Maas opgenomen om te kunnen voldoen aan de eisen van het Waterschap en de Provincie.

Welke consequenties zou een mogelijke overstroming als gevolg van een lek in de tunnel voor de Hoeksche Waard concreet kunnen hebben?


3. Een lek in de tunnel zal een kleine kans van optreden hebben en heeft alleen consequenties in combinatie met hoog water op de rivier de Oude Maas. Het gevolg van het bezwijken van een dijk is dat één poldercompartiment kan onderlopen tot aan de begrenzing van de eerstvolgende secundaire waterkering (dijk).

Ligt het in de rede om op essentiële zaken als sluisdeuren in tunnels te bezuinigen, gelet op de mogelijke consequenties bij een calamiteit?


4. Nee, er zijn namelijk sluisdeuren geplaatst. Er is niet bezuinigd op essentiële zaken in het ontwerp gezien de stringente eis van het Waterschap en de Provincie dat de kans op overstroming van de Hoeksche Waard t.g.v. de aanleg van de tunnel Oude Maas een factor 1000 kleiner moet zijn, dan de kans op overstroming door het bezwijken van de primaire waterkering van de Hoeksche Waard. Zie ook vraag 1.

Wettigen de geplande uitbreidingen van bedrijventerreinen en woningbouw in de Hoeksche Waard wél het plaatsen van sluisdeuren? Ligt het dan niet in de rede

- vanuit het oogpunt van kostenefficiency én vanwege de veiligheid - om reeds nu over te gaan tot de inbouw van de sluisdeuren, gelijktijdig met de lopende werkzaamheden aan deze tunnel?


5. De uitbreiding van het bedrijventerrein zal plaatsvinden tussen de A29 en Puttershoek, niet in de nabijheid van de tunnel Oude Maas. De nieuwe woningbouw in de Hoekse Waard zal worden gelokaliseerd in de gemeenten 's Gravendeel en Binnenmaas, in de nabijheid van de zuidelijke toerit van de tunnel Oude Maas.
De lokatie van de geplande woningbouw wettigt het plaatsen van een extra set sluisdeuren niet. De waterstaatkundige veiligheid wordt namelijk slechts in zeer beperkte mate vergroot door het aanbrengen van een extra set sluisdeuren. De primaire functie van de sluisdeuren is het afsluiten van een open verbinding tussen het gebied van de dijkring van de Hoeksche Waard en de dijkring van IJsselmonde. Deze functie wordt door één set sluisdeuren geborgd. Een tweede set sluisdeuren is voor het vervullen van deze functie niet nodig.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs