CDA

14-06-05
Wortmann: kritiek op nieuwe havenrichtlijn

Het CDA in het Europees Parlement heeft veel kritiek op de nieuwe ontwerp-Havenrichtlijn van de Europese Commissie.

Na afwijzing door het Europees Parlement van de oude Havenrichtlijn, heeft de Europese Commissie onlangs een nieuw voorstel ingediend. Dit wordt dinsdag 14 juni besproken tijdens een hoorzitting in het Europees Parlement. Europarlementariër Corien Wortmann (transport) heeft na eerste lezing van het ontwerp veel kritiek.

Corien Wortmann: "Als het gaat om de concurrentie binnen havens hebben we een deel van de regels niet nodig. Met de nieuwe plannen wil de Europese Commissie vanuit Brussel teveel gaan regelen. Europese regels voor het liberaliseren van de zelfafhandeling bijvoorbeeld zijn overbodig, want in de praktijk zijn hierover geen problemen. Het is echt overdreven hier Brusselse regels voor te maken. Dit punt heeft in het verleden geleid tot stakingen onder havenwerkers en was één van de onderdelen waardoor de hele richtlijn in het Europees Parlement sneuvelde. Dit onderdeel moet zo snel mogelijk van tafel."

Het is verder merkwaardig dat liberalisering van sleepdiensten wel onderdeel uitmaakt van het voorstel, terwijl de loodsdiensten er niet onder vallen. Hiervoor ontbreekt vooralsnog een duidelijke onderbouwing. De hoorzitting van vandaag en het effectenonderzoek dat de Commissie komend najaar uitbrengt, moet meer duidelijkheid verschaffen over nut en noodzaak van deze liberalisering. Corien Wortmann: "Ook hier ben ik dus op voorhand geen voorstander van. Eerst maar de onderbouwing afwachten."

Corien Wortmann vindt de Commissievoorstellen over de looptijd van concessies veel te kort. Het gaat hier om bv. de looptijd van de verhuur van bedrijfsterreinen in het havengebied. Om investeerders zekerheid te bieden moet deze absoluut worden verlengd. Als dit niet gebeurt, zal de investeringsbereid van ondernemers in havens sterk teruglopen en bestaat het gevaar dat Europa door deze richtlijn zichzelf in de vingers snijdt.

Wortmann: "Wat mij betreft zijn de voorstellen voor de concurrentie tussen havens het belangrijkste onderdeel van de richtlijn. Het gaat hier om gelijke voorwaarden voor wat betreft de financiering van de haveninfrastructuur in Europese havens. Duidelijke regels als het gaat om mededinging en staatssteun zijn hard nodig."

Na de zomer buigt de transportcommissie van het Parlement zich verder over het voorstellen en zullen concrete wijzigingen worden aangebracht. Daarna volgt de eerste lezing het Europees Parlement.