14-06-05
Wortmann: kritiek op nieuwe havenrichtlijn
Het CDA in het Europees Parlement heeft veel kritiek op de nieuwe
ontwerp-Havenrichtlijn van de Europese Commissie.
Na afwijzing door het Europees Parlement van de oude Havenrichtlijn,
heeft de Europese Commissie onlangs een nieuw voorstel ingediend. Dit
wordt dinsdag 14 juni besproken tijdens een hoorzitting in het
Europees Parlement. Europarlementariër Corien Wortmann (transport)
heeft na eerste lezing van het ontwerp veel kritiek.
Corien Wortmann: "Als het gaat om de concurrentie binnen havens hebben
we een deel van de regels niet nodig. Met de nieuwe plannen wil de
Europese Commissie vanuit Brussel teveel gaan regelen. Europese regels
voor het liberaliseren van de zelfafhandeling bijvoorbeeld zijn
overbodig, want in de praktijk zijn hierover geen problemen. Het is
echt overdreven hier Brusselse regels voor te maken. Dit punt heeft in
het verleden geleid tot stakingen onder havenwerkers en was één van de
onderdelen waardoor de hele richtlijn in het Europees
Parlement sneuvelde. Dit onderdeel moet zo snel mogelijk van tafel."
Het is verder merkwaardig dat liberalisering van sleepdiensten wel
onderdeel uitmaakt van het voorstel, terwijl de loodsdiensten er niet
onder vallen. Hiervoor ontbreekt vooralsnog een duidelijke
onderbouwing. De hoorzitting van vandaag en het effectenonderzoek dat
de Commissie komend najaar uitbrengt, moet meer duidelijkheid
verschaffen over nut en noodzaak van deze liberalisering. Corien
Wortmann: "Ook hier ben ik dus op voorhand geen voorstander van. Eerst
maar de onderbouwing afwachten."
Corien Wortmann vindt de Commissievoorstellen over de looptijd van
concessies veel te kort. Het gaat hier om bv. de looptijd van de
verhuur van bedrijfsterreinen in het havengebied. Om investeerders
zekerheid te bieden moet deze absoluut worden verlengd. Als dit niet
gebeurt, zal de investeringsbereid van ondernemers in havens sterk
teruglopen en bestaat het gevaar dat Europa door deze richtlijn
zichzelf in de vingers snijdt.
Wortmann: "Wat mij betreft zijn de voorstellen voor de concurrentie
tussen havens het belangrijkste onderdeel van de richtlijn. Het gaat
hier om gelijke voorwaarden voor wat betreft de financiering van de
haveninfrastructuur in Europese havens. Duidelijke regels als het gaat
om mededinging en staatssteun zijn hard nodig."
Na de zomer buigt de transportcommissie van het Parlement zich verder
over het voorstellen en zullen concrete wijzigingen worden
aangebracht. Daarna volgt de eerste lezing het Europees Parlement.
CDA