nummer 120 / Ede, 14 juni 2005
College stelt jaarverslagen Klachten en Commissie Bezwaarschriften
vast
Het college van burgemeester en wethouders gaat de motivering over de
besluiten voor met name de kap- en bouwvergunningen verbeteren. Deze
aanbeveling deed de commissie bezwaarschriften in haar jaarverslag
2004. Zowel uit het jaarverslag van deze commissie als in de
gemeentelijke klachtenrapportage kwam een geringe stijging van het
aantal bezwaarschriften naar voren. Deze stijging is vooral toe te
schrijven aan de invoering van nieuwe regelgeving van de Wet Werk en
Bijstand.
Uitgangspunt van de commissie bezwaarschriften is dat iemand die
bezwaar maakt tegen een bouwvergunning, niet veel opschiet met een
(standaard) overweging dat tegen het verlenen van een vrijstelling
geen stedenbouwkundige bezwaren bestaan. Een burger wil een verklaring
en uitleg over het beleid. Het college onderschrijft deze mening en
zal daarom beter communiceren. Een goede motivering is niet alleen in
juridisch opzicht een vereiste, maar ook noodzakelijk om de band
tussen overheid en burger te versterken.
Het totaal aantal bewaarschriften dat de commissie bezwaarschriften in
2004 behandelde was 409. De toename ten opzichte van vorig jaar speelt
zich vooral af bij de nieuwe Wet Werk en Bijstand. Doordat deze nieuwe
bijstandswet strenger is aan de poort zal er sneller een afwijzing
zijn. Ook de termijnen voor het indienen van een aanvraag om bijstand
zijn strenger geworden.
Verordening klachtenbehandeling
Sinds 1 januari 2004 heeft de gemeente een nieuwe Verordening
klachtbehandeling Ede. Wettelijk is de gemeente verplicht om een
dergelijke regeling te hebben. Elke burger die zich niet behoorlijk
behandeld voelt, kan op grond van de verordening een klacht indienen.
De klacht moet over een concreet voorval gaan en schriftelijk
ingediend worden. De klacht wordt door een klachtbehandelaar van de
gemeente zelf behandeld. De gemeente krijgt zo ook de kans om fouten
te herstellen en de dienstverlening verder te verbeteren.
In de Klachtenrapportage 2004 leggen de directeuren van de diverse
diensten en sectoren verantwoording af over de in het verslagjaar
afgedane klachten. In 2004 zijn er in totaal 206 geregistreerde
klachten ingediend: een geringe stijging ten opzichte van het jaar
daarvoor.
Lokale ombudscommissie
Sinds 1 januari 2004 is ook de Lokale Ombudscommissie Ede aan het
werk. Deze commissie beoordeelt in tweede instantie ingediende
klachten. dat wil zeggen als men niet tevreden is over de afhandeling
door de gemeente zelf. Het is een onafhankelijke commissie.
Deze commissie heeft nu voor het eerst een jaarverslag uitgebracht.
Dit verslag geeft inzicht in de werkzaamheden die de Ombudscommissie
uitvoerde vanaf het moment dat de leden in de raadsvergadering van 5
juni 2003 zijn benoemd. In 2004 werden twee beroepszaken behandeld
door de Ombudscommissie.
---
Gemeente Ede