Gemeente Ede

nummer 120 / Ede, 14 juni 2005

College stelt jaarverslagen Klachten en Commissie Bezwaarschriften vast

Het college van burgemeester en wethouders gaat de motivering over de besluiten voor met name de kap- en bouwvergunningen verbeteren. Deze aanbeveling deed de commissie bezwaarschriften in haar jaarverslag 2004. Zowel uit het jaarverslag van deze commissie als in de gemeentelijke klachtenrapportage kwam een geringe stijging van het aantal bezwaarschriften naar voren. Deze stijging is vooral toe te schrijven aan de invoering van nieuwe regelgeving van de Wet Werk en Bijstand.

Uitgangspunt van de commissie bezwaarschriften is dat iemand die bezwaar maakt tegen een bouwvergunning, niet veel opschiet met een (standaard) overweging dat tegen het verlenen van een vrijstelling geen stedenbouwkundige bezwaren bestaan. Een burger wil een verklaring en uitleg over het beleid. Het college onderschrijft deze mening en zal daarom beter communiceren. Een goede motivering is niet alleen in juridisch opzicht een vereiste, maar ook noodzakelijk om de band tussen overheid en burger te versterken.

Het totaal aantal bewaarschriften dat de commissie bezwaarschriften in 2004 behandelde was 409. De toename ten opzichte van vorig jaar speelt zich vooral af bij de nieuwe Wet Werk en Bijstand. Doordat deze nieuwe bijstandswet strenger is aan de poort zal er sneller een afwijzing zijn. Ook de termijnen voor het indienen van een aanvraag om bijstand zijn strenger geworden.

Verordening klachtenbehandeling
Sinds 1 januari 2004 heeft de gemeente een nieuwe Verordening klachtbehandeling Ede. Wettelijk is de gemeente verplicht om een dergelijke regeling te hebben. Elke burger die zich niet behoorlijk behandeld voelt, kan op grond van de verordening een klacht indienen. De klacht moet over een concreet voorval gaan en schriftelijk ingediend worden. De klacht wordt door een klachtbehandelaar van de gemeente zelf behandeld. De gemeente krijgt zo ook de kans om fouten te herstellen en de dienstverlening verder te verbeteren. In de Klachtenrapportage 2004 leggen de directeuren van de diverse diensten en sectoren verantwoording af over de in het verslagjaar afgedane klachten. In 2004 zijn er in totaal 206 geregistreerde klachten ingediend: een geringe stijging ten opzichte van het jaar daarvoor.

Lokale ombudscommissie
Sinds 1 januari 2004 is ook de Lokale Ombudscommissie Ede aan het werk. Deze commissie beoordeelt in tweede instantie ingediende klachten. dat wil zeggen als men niet tevreden is over de afhandeling door de gemeente zelf. Het is een onafhankelijke commissie. Deze commissie heeft nu voor het eerst een jaarverslag uitgebracht. Dit verslag geeft inzicht in de werkzaamheden die de Ombudscommissie uitvoerde vanaf het moment dat de leden in de raadsvergadering van 5 juni 2003 zijn benoemd. In 2004 werden twee beroepszaken behandeld door de Ombudscommissie.

---