Koninklijke Ahold


Resultaten Q1 2005

"Vandaag investeren in onze klanten voor winstgevende groei in de toekomst" - Anders Moberg, President & CEO van Ahold

Hoofdpunten:

> Bedrijfsresultaat Q1 2005 in lijn met Q1 2004 > Nettoresultaat Q1 2005 aanmerkelijk lager dan Q1 2004, voornamelijk door herwaardering ICA-putoptie in Q1 2004 > Herstel U.S. Foodservice op schema
> Voortzetting van vereenvoudiging van onze manier van werken > Meer desinvesteringen succesvol afgerond dit kwartaal > Verdere verlaging van nettoschuld
> Financiële verslaggeving nu volgens IFRS

Financiële hoofdpunten Q1 2005:

Netto-omzet van EUR 13,0 miljard, een daling van 1% vergeleken met Q1 2004. Exclusief wisselkoerseffecten stijging netto-omzet met 2,6% Bedrijfsresultaat van EUR 346 miljoen (Q1 2004: EUR 349 miljoen) Nettoresultaat van EUR 134 miljoen (Q1 2004: EUR 298 miljoen) Nettokasstroom uit operationele activiteiten van EUR 264 miljoen (Q1 2004: EUR 188 miljoen) Daling nettoschuld met EUR 0,6 miljard (8,6%)

Onze hoofdprioriteiten voor 2005:

Succesvolle uitvoering van onze Road to Recovery-strategie inclusief afronding van ons desinvesteringsprogramma Implementatie van ons retailmodel om de afzet voor de gehele onderneming te stimuleren Verdere verbetering van operationele prestaties bij U.S. Foodservice Vaststelling van onze strategie 2006+ volgend op de Road to Recovery

Wegens een technische storing is het helaas niet mogelijk de Nederlandse versie van het persbericht mee te sturen. Deze versie zal z.s.m. op onze website, www.ahold.nl, worden gepubliceerd. Open de link om het Engelstalige persbericht te lezen. Indien u het Nederlandstalige persbericht per fax wilt ontvangen, dan kunt u bellen met Ahold Corporate Communications: 075-659 5720

Waarschuwing

Bepaalde uitspraken in dit persbericht zijn 'forward-looking statements' in de zin van het Amerikaanse effectenrecht. Deze forward-looking statements omvatten, maar zijn niet beperkt tot, mededelingen betreffende investeringen om te voldoen aan de behoeften van klanten en het creëren van winstgevende groei; mededelingen betreffende onze hoofdprioriteiten voor 2005, met inbegrip van de succesvolle uitvoering van onze Road to Recovery-strategie, afronding van ons desinvesteringsprogramma, de implementatie van ons retailmodel (en de invloed daarvan op het verkoopvolume binnen geheel Ahold), verdere verbetering van de operationele prestaties, het herstel van de winstgevendheid en de ontwikkeling van het langere-termijnpotentieel van U.S. Foodservice en de daartoe genomen stappen, met inbegrip van samenwerking met leveranciers om de inkoopvoorwaarden te verbeteren en het productaanbod te verbreden, verbetering van onze verkoopstrategieën en de ontwikkeling van onze portefeuille van huismerken, verbetering van de efficiency en kwaliteit van de magazijnactiviteiten van U.S. Foodservice, de logistiek rond de ingaande en uitgaande goederenstromen, verdere vooruitgang met het USFAST-project, en de vaststelling van onze toekomstige strategie na de Road to Recovery; mededelingen betreffende Aholds voornemen tot publicatie van de resultaten over het tweede kwartaal op 7 september 2005; mededelingen betreffende vereenvoudiging van Aholds manier van werken en de positieve invloed daarvan op het kostenniveau, efficiency en de aandacht voor de klant, met inbegrip van de herstructurering van Aholds retailarena's en de gevolgen daarvan; mededelingen betreffende verbetering van Aholds waardepropositie aan klanten (inclusief bij U.S. Foodservice); mededelingen betreffende onze verwachting dat de operationele marge voor bijzondere waardevermindering van goodwill uiterlijk in 2006 meer dan 1,7% zal bedragen, ons voornemen om U.S. Foodservice niet te desinvesteren, dat we van plan zijn de capaciteiten en de prestaties van U.S. Foodservice ten volle te ontwikkelen, naar verwachting boven het prestatieniveau van U.S. Foodservice in het verleden en ons voornemen om in het najaar van 2005 aanvullende mededelingen te doen waarin de verwachting ten aanzien van het bedrijfsresultaat van U.S. Foodservice voor de lange termijn wordt gekwantificeerd; mededelingen betreffende het verwachte investeringsniveau in winkels; mededelingen betreffende onze operationele doelstellingen voor de foodretailactiviteiten voor het boekjaar 2006 van 5% netto-omzetgroei, 5% operationele marge en 14% rendement op de nettoactiva; mededelingen betreffende de uitbreiding van onze samenwerking met Staples naar alle Stop & Shop- en Giant-Landover-winkels van Ahold; mededelingen betreffende de lancering van 16 nieuwe Nature's Promise-producten; mededelingen betreffende de verwachte voordelen van het strategische ondernemingsplan voor Giant-Landover, met inbegrip van een verbeterde kostenstructuur, netto-omzet en brutomarge; mededelingen betreffende de verwachte sluiting van drie Tops-winkels; mededelingen betreffende de verwachte voortzetting van de prijsherpositioneringsstrategie bij Albert Heijn en de herinvestering van kostenbesparingen in de verbetering van Albert Heijns waardepropositie; mededelingen betreffende de verwachte voordelen van het vereenvoudigde bedrijfsmodel voor Ahold Centraal-Europa Arena, met inbegrip van de invloed daarvan op de kostenstructuur en aandacht voor de klant; de verwachte verbetering van de concurrentiekracht van ICA als gevolg van de verlaging van het aantal medewerkers en kostenreductie; mededelingen betreffende Aholds voornemen om de geconsolideerde financiële overzichten op te stellen in overeenstemming met IFRS, de verwachting dat IFRS zoals gehanteerd bij de opstelling van de tussentijdse financiële verslaggeving ultimo 2005 ook zal gelden, de invloed van de naleving van IFRS en IAS 39 op Aholds niet-gecontroleerde geconsolideerde tussentijdse financiële informatie en Aholds voornemen tot opname van de aansluiting tussen IFRS en US GAAP in het jaarverslag 2005; mededelingen betreffende de grondslagen van de financiële verslaggeving voor gesegmenteerde informatie die Ahold naar verwachting zal gebruiken voor de geconsolideerde jaarrekening over 2005; mededelingen betreffende het betalingstijdstip van het resterende saldo van de aankoopprijs voor BI-LO en Bruno's; mededelingen betreffende het tijdstip van de afronding van de verkoop van onze Tops-gemakswinkels in de Verenigde Staten; en mededelingen betreffende de aanwending van middelen uit hoofde van de multi-valuta kredietfaciliteit. Deze forward-looking statements zijn onderhevig aan risico's, onzekerheden en andere factoren waardoor de werkelijke resultaten aanmerkelijk kunnen verschillen van de toekomstige resultaten welke tot uitdrukking zijn gebracht in de forward-looking statements. Veel van deze risico's en onzekerheden hebben betrekking op factoren die voor ons niet beheersbaar en evenmin exact voorspelbaar zijn, zoals het effect van algemene economische en politieke omstandigheden, de toename van en veranderingen in de concurrentie in de markten waarin onze dochterondernemingen en joint ventures opereren, het optreden van leveranciers, vakbonden en andere derden, het optreden van onze concurrenten, met inbegrip van hun acceptatie van nieuwe producten en huismerkartikelen, en hun reactie op nieuwe winkelformules, de locatie van winkels, wijzigingen in ons prijsbeleid en productaanbod en onze overige strategieën, ons vermogen om onze plannen en strategieën succesvol te implementeren en af te ronden en om onze doelstellingen te realiseren of vertragingen bij of additionele kosten in verband met hun implementatie of realisatie, tegenvallende voordelen van en middelen uit onze plannen en strategie, de onmogelijkheid om op de geplande wijze of in de verwachte mate kosten te verlagen of kostenbesparingen te realiseren, de reactie van onze medewerkers op operationele en andere wijzigingen in de werkomgeving, onze mogelijkheden om voor ons acceptabele overeenkomsten en/of kopers te vinden voor de resterende activiteiten die worden gedesinvesteerd, de onmogelijkheid tot of vertragingen bij het adresseren van juridische belemmeringen bij de uitvoering van de aangekondigde of verwachte desinvesteringen en sluiting van winkels en faciliteiten, de onmogelijkheid tot of vertragingen bij het voldoen aan andere voorwaarden voor de afronding van de verkoop van de Tops-gemakswinkels en andere verwachte desinvesteringen, de kosten of andere resultaten van lopende of toekomstige onderzoeken of juridische procedures, de maatregelen van overheids-, toezichthoudende en justitiële instanties en derden, de afleiding van de aandacht van het management voor de implementatie van onze plannen en strategie, problemen of vertragingen bij de implementatie van nieuwe operationele verbeteringen en systemen, onverwachte vertragingen bij de vaststelling van de strategie voor 2006, onverwachte vertragingen bij de publicatie van onze resultaten over het tweede kwartaal, onvoorziene gevolgen van IFRS, met inbegrip van wijzigingen in IFRS, IAS 39 of andere verslaggevingsvereisten, of wijzigingen in de toepassing of interpretatie van IFRS vóór het einde van 2005, als gevolg van de beoordeling en goedkeuring door de EU of herziening door de IASB of leidraden ter interpretatie, onverwachte vertragingen in de afronding van de aansluiting tussen IFRS en US GAAP in ons jaarverslag 2005, moeilijkheden bij de inning van toekomstige betalingen verschuldigd door de kopers van BI-LO en Bruno's, onverwachte behoeften aan aanvullende winkelinvesteringen, een hoger dan verwachte liquiditeitsbehoefte, wisselkoers- en renteschommelingen, de onmogelijkheid om te voldoen aan leningvoorwaarden uit hoofde van de nieuwe kredietfaciliteit en andere factoren die worden besproken in onze publieke mededelingen. Vele van deze en andere risicofactoren worden besproken in Aholds verslagen welke in openbare registers zijn neergelegd. Lezers wordt geadviseerd behoedzaam om te gaan met deze forward-looking statements, die uitsluitend geacht worden te zijn gedaan per de datum van dit persbericht. Wij nemen, tenzij daartoe gehouden ingevolge toepasselijk effectenrecht, geen verplichting op ons om gewijzigde forward-looking statements te publiceren naar aanleiding van al dan niet voorziene gebeurtenissen of omstandigheden die zich voordoen na de datum van dit persbericht. Buiten Nederland presenteert Koninklijke Ahold N.V., zijnde haar statutaire naam, zich onder de naam 'Royal Ahold' of kortweg 'Ahold'.

Koninklijke Ahold N.V Postbus 3050 1500 HB Zaandam tel: +31 (0)75 659 57 20 fax: +31 (0)75 659 83 02