Stork Groep NV

Totaal JSF-orders Stork mogelijk meer dan verdubbeld tot US$ 290 miljoen

Stork Aerospace tekent raamcontract met Northrop Grumman voor nieuwe JSF-opdrachten met potentiële waarde van US$ 150 miljoen

Vandaag tijdens de Paris Air Show 2005 in Parijs hebben Northrop Grumman Corporation en Stork Aerospace een 'Long Term Agreement' getekend voor de Low Rate Initial Production (aanloopproductie) fase van de Lockheed Martin F-35 Joint Strike Fighter. Het raamcontract betreft de productie door Stork Aerospace van 520 In-flight Opening Doors voor alle drie de JSF-varianten plus 110 zogenaamde 'Inner Weapons Bay Doors' voor de STOVL* versie. Deze potentiële opdrachten onder dit 'Long Term Agreement' vertegenwoordigen een gezamenlijke waarde van ca. US$ 150 miljoen, gespreid over een periode van 7 jaar (2007-2013). Het totaal aan JSF-orders voor Stork kan hiermee dus meer dan verdubbeld worden tot US$ 290 miljoen.

De opdracht voor de In-Flight Opening Doors in de Low Rate Initial Production (LRIP) fase is een vervolg op de prestaties die in de SDD** fase werden geleverd en betreft een mogelijke eerste productie van 520 deuren ter waarde van US$ 135 miljoen voor een eerste serie vliegtuigen van alle drie de typen (CTOL, CV en STOVL*).

De opdracht voor de Inner Weapons Bay Doors, eveneens voor de Low Rate Initial Production fase, is nieuw en betreft de productie van de binnenste (4 meter lange) deuren voor het afsluiten van de wapensystemen. Zij vertegenwoordigen een potentiële waarde van ca. US$ 15 miljoen.

De LRIP fase volgt op de SDD fase en duurt tot 2013 als overgang naar de Full Rate Production fase, de serieproductie die naar verwachting tientallen jaren zal worden voortgezet.

Erick Vink, Executive Vice-President JSF bij Stork Aerospace: "We zijn er zeer trots op dat we nu kunnen voortbouwen op onze degelijke prestatie in de SDD-fase. Dit stelt ons in staat om nieuwe technologieën te introduceren. Dit contract verschaft ons ook de uitgelezen mogelijkheid voor nauwere samenwerking met het Nederlandse midden- en kleinbedrijf".

De Joint Strike Fighter telt meer dan 20 deuren en luiken, waaraan gedurende operationeel gebruik extreme eisen worden gesteld. Zo moeten zij tijdens de vlucht bij hoge snelheden en onder extreme omstandigheden (hitte, koude) kunnen worden geopend en gesloten, en dat gedurende tientallen jaren. Door middel van geavanceerde ontwerp- en productietechnieken en materialen kan Stork hieraan tegemoet komen. De werkzaamheden worden uitgevoerd door Stork Fokker in Hoogeveen en Papendrecht, in Fort Worth (Texas, USA) en El Segundo (California, USA).

Andere bijdragen van Stork Aerospace aan het JSF-project betreffen het ontwerp en de prototype productie van de elektrische bekabeling voor de F-35, bekabeling en structuurdelen voor de Pratt & Whitney motoren, de randen en de beweegbare delen van de vleugels en de staart en de vanghaak van het vliegtuig.

Stork Aerospace ontwikkelt en produceert hoogwaardige componenten en systemen voor de lucht- en ruimtevaartindustrie en levert geïntegreerde servicediensten en producten aan eigenaren en gebruikers van vliegtuigen. In 2004 boekte de groep met 3.182 medewerkers een omzet van ¤ 495 miljoen van de totale Stork omzet van ¤1,82 miljard.


*) STOVL = Short Take Off and Vertical Landing CTOL = Conventional Take Off and Landing
CV = Carrier Version


**) SDD = System Development & Demonstration

Informatie voor de pers:
Stork N.V.
Dick Kors
Tel.: 035 - 695 75 75 of 06 - 51 98 40 54

Stork N.V. Postbus 5004 1410 AA Naarden Tel: +31 (0)35 695 75 75 Fax: +31 (0)35 694 54 14