Digitale Gemeente Houten

20 miljoen voor bereikbaarheid en verkeersveiligheid

dinsdag 14 juni 2005 - Bron: Bestuur Regio Utrecht

Het dagelijks bestuur van Bestuur Regio Utrecht (BRU) heeft op 13 juni 2005 het Regionaal Uitvoeringsprogramma Verkeer en Vervoer 2005-2008 (RUVV) vastgesteld. Er is 20 miljoen euro beschikbaar voor maatregelen die een bijdrage leveren aan de bereikbaarheid en verkeersveiligheid in de regio Utrecht.

Van dit bedrag is 2,6 mln bestemd voor lokale verkeers- en vervoerprojecten. Verder gaat 17,4 mln naar geselecteerde projecten en programmas, die bijdragen aan de uitvoering van het Regionaal Verkeers- en Vervoer Plan (RVVP). Los hiervan is tot en met 2008 jaarlijks nog eens 25 miljoen euro beschikbaar voor de ontwikkeling van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer.

Prioriteit voor de fiets
De regio geeft prioriteit aan stimulering van het fietsgebruik. Daarom is in het RUVV een groot aantal fietsprojecten opgenomen: verbetering van bestaande - en aanleg van nieuwe fietsenpaden, maar ook realisatie van veilige fietsenstallingen. Het ontbreken van een veilige stalling is voor veel mensen een reden om geen gebruik te maken van de fiets. Daarom zijn stallingen een speerpunt voor investeringen in de infrastructuur voor de fiets.

Effectieve verbetering van verkeersveiligheid
Verder worden middelen beschikbaar gesteld om een aantal gevaarlijke kruispunten (blackspots) aan te pakken. Bijvoorbeeld de kruising van de Utrechtseweg / Griftlaan in Zeist, kruispunten Eendrachtlaan/Vliegend Hertlaan, Carnegiedreef/Gambiadreef in Utrecht en kruisingen van de Verbindingsweg in Maarssenbroek.

Doorstroming autoverkeer en openbaar vervoer
Ook de doorstroming van autoverkeer en openbaar vervoer wordt ondersteund. Zo worden bijvoorbeeld bijdragen beschikbaar gesteld voor verbetering van de doorstroming op De Staart en de Rondweg in Houten, de Utrechtse Europalaan en de Nieuwegeinse routes naar het centrum.

De belangrijkste bijdrage voor het openbaar vervoer gaat naar het HOV, maar ook de realisatie van infrastructuur voor gewoon openbaar vervoer maakt deel uit van het RUVV. Zo kunnen voorzieningen voor stadslijnen door Leidsche Rijn (prioriteit bij verkeerslichten en haltehavens) worden gerealiseerd en wordt De Bilt in staat gesteld de doorstroming van het openbaar vervoer op de Hessenweg te verbeteren.

Nadruk op realisatie
Om gemeenten te stimuleren bij de uitvoering van projecten is de subsidie vooral toegekend aan projecten die op korte termijn (in 2005 en 2006) uitgevoerd kunnen worden. Het subsidiebedrag is voor alle projecten op 70% gesteld. Door decentralisatie van de Gebundelde Doeluitkering (GDU) heeft het BRU nu zicht op de beschikbare middelen tot 2009. Er zijn echter meer projecten ingediend dan dat er geld beschikbaar is tot 2009. De projecten die in 2005 en 2006 uitgevoerd worden kunnen daarom rekenen op een bijdrage, maar voor 2007 en 2008 is voorlopig geen geld meer beschikbaar.

Copyright © Stichting Digitale Gemeente Houten 1996 - 2005 Deze website is een particulier initiatief en wordt derhalve NIET beheerd door de overheid (gemeente Houten).