Vereniging Nederlandse Gemeenten

VNG REAGEERT OP TASKFORCE VEREENVOUDIGING VERGUNNINGVERLENING

De VNG onderschrijft het belang van een transparant en efficiënt vergunningverleningstraject en heeft waardering voor het werk van de Taskforce vereenvoudigen vergunningen. De VNG heeft echter wel een aantal bezwaren bij de aanbevelingen, die de Taskforce in zijn eindrapport doet. Vier van de elf aanbevelingen kunnen niet zonder meer op instemming van de VNG rekenen. De Taskforce presenteert vandaag (15 juni) het eindrapport. In een brief aan staatssecretaris Van Gennip zal de VNG haar bezwaren nader toelichten. De VNG stemt niet in met de aanbevelingen: financiële sancties bij overschrijding termijn; invoering van de silencio positivo; invoering van een concernvergunning en het ter discussie stellen van het legesbeleid. Deze aanbevelingen doorkruisen het huidige gemeentelijke beleid. Over de overige zeven aanbevelingen is de VNG positief, mits deze geen dwingend karakter hebben.

Financiële sanctie leidt niet tot verkrijgen van de vergunning De Taskforce stelt voor financiële sancties bij termijnoverschrijdingen in te stellen. De VNG is tegen dit boetevoorstel, omdat zon boete geen oplossing biedt voor het probleem. Immers, als de gemeente de geldende termijn overschrijdt ontvangt de vergunningaanvrager wel een geldbedrag, maar heeft hij nog steeds niet de verlangde vergunning.

Silencio positivo en concernvergunning niet wenselijk De invoering van silencio positivo vindt de VNG niet wenselijk. Deze aanbeveling gaat ervan uit dat indien de vergunningverleningstermijn is verstreken, de vergunning geacht wordt te zijn verleend. Er is dan echter geen sprake van inspraak of voorwaarden die aan de vergunning worden verbonden. Daardoor wordt de positie van derde belanghebbenden aangetast.

Ook is de VNG geen voorstander van het zonder meer invoeren van een concernvergunning. Het Rijk verleent dan een vergunning voor meerdere locaties van één bedrijf, waarbij geen rekening kan worden gehouden met de kwaliteit van de leefomgeving rondom die locaties. Die afweging dient juist op lokaal niveau te gebeuren. Waar het gaat om één project waar meerdere gemeenten bij betrokken zijn, bijvoorbeeld het aanleggen van een spoorlijn vindt de VNG wel dat het proces van vergunningaanvragen zo eenvoudig mogelijk moet worden gemaakt. Bijvoorbeeld door het hanteren van één aanvraagformulier dat vervolgens door elke betrokken gemeente wordt behandeld.

Taskforce schetst onjuist beeld van leges
Volgens de Taskforce worden leges door gemeenten gebruikt om winst te maken. Van het maken van winst is echter nimmer sprake. Leges zijn hooguit kostendekkend. Gemeenten heffen leges om de kosten van de vergunningaanvraag bij de aanvrager in rekening te brengen. De VNG blijft dan ook voorstander van het huidige legesbeleid.

De VNG steunt een transparant en efficiënt vergunningverleningbeleid. VNG en gemeenten ondernemen op dit moment verschillende initiatieven die hieraan moeten bijdragen. Voorbeeld hiervan is het rapport van de commissie dienstverlening dat tijdens het VNG congres op 7 juni jl. is gepresenteerd.