Ingezonden persbericht


Bedrijven kunnen consument steeds moeilijker vinden

Den Haag, 16 juni 2005 - Bedrijven kunnen consumenten steeds moeilijker vinden. Dit komt doordat ze niet meer in het telefoonboek staan, verhuisberichten niet meer doorgeven en zich in toenemende mate laten uitschrijven bij marketingbestanden. Ondanks een toename in het gebruik van mobiele telefoons of internet worden ze steeds ongrijpbaarder. Dit blijkt uit de Trendmonitor van consumenteninformatiebureau Experian Nederland.

Een kwart van de ondervraagde Nederlanders heeft geen vaste telefoonlijn meer en staatn daarom niet meer in het telefoonboek. Bij jongeren is dit aantal nog hoger doordat vijftig procent geen vaste telefoonlijn meer heeft. Daarnaast belt eenderde van de jongeren pre-paid waardoor ze geen adresgegevens achterlaten.

Verder blijkt dat een derde van de ondervraagde consumenten het afgelopen jaar van telefoon- of internetprovider is gewisseld. Hierdoor is een groot deel van de adresgegevens zoals emailadressen of telefoonnummers verouderd. Hoe jonger de consument is, hoe vaker dit voorkomt, en in de praktijk zijn het vooral de mobiele bellers die van aanbieder wisselen.

Ook blijken veel adresgegevens van consumenten die aan de Experian Trendmonitor meededen niet meer te kloppen. Dit is op te maken uit het feit dat één op de drie poststukken met reclame van bedrijven verkeerd geadresseerd is. Dit gebeurt gemiddeld één maal per week bij de ondervraagde Nederlanders. In grote steden en dus bij jongere Nederlanders komt dit beduidend vaker voor. De belangrijkste reden hiervoor is dat als Nederlanders verhuizen verzenders van commerciële berichten zoals spaarprogramma's, goede doelen en kabelaars daar niet van op de hoogte stellen.

Doel van de Experian Trendmonitor is om in kaart te brengen in welke mate Nederlandse consumenten nog te vinden zijn, en op wat voor manier ze zich afsluiten voor commerciële boodschappen. Het onderzoek is uitgevoerd door marktonderzoeker Trendbox.

Vijftig procent van de Nederlandse consumenten stelt het niet op prijs dat hun adresgegevens voor verkooptelefoontjes, reclame- of marktonderzoek wordt gebruikt. Zeven procent van de ondervraagden heeft zich al opgegeven voor de 'digitale Ja/Nee sticker' van Infofilter tegen commerciële informatie.

Pieter Stroop van Experian Nederland: "We zijn geschrokken van de resultaten van ons onderzoek en gestuit op het fenomeen van 'de ongrijpbare consument'. Het Nederlandse bedrijfsleven zal een enorme strijd moeten leveren om zijn klantenbestanden nog op peil te houden. De consument gaat zich steeds digitaler gedragen en wordt daardoor steeds moeilijker terug te vinden. Om te voorkomen dat adresbestanden over een aantal jaar volledig verouderd zijn, worden datakwaliteit en integriteit van groot belang voor het Nederlandse bedrijfsleven. Hoe kun je klanten nog benaderen met after-service als zijn adres sneller dan de wind achterhaald is? Hoe kun je klanten op deze manier nog een brief sturen? Ook facturatie wordt een nachtmerrie. Daarom moet het bedrijfsleven vandaag nog beginnen met het onderhoud van zijn bestand en het op regelmatige basis opschonen."

Experian
Experian is een wereldwijde marktleider op het gebied van informatievoorziening aan organisaties. Experian levert informatie, producten & diensten aan bedrijven bij het vinden van nieuwe klanten, het ontwikkelen & beheren van een succesvolle klantrelatie en het managen van de financiële risico's gedurende de klantrelatie. Experian werkt met meer dan 50.000 cliënten verdeeld over verschillende branches, daarbij inbegrepen financiële diensten, telecommunicatie, gezondheidszorg, verzekeringen, detailhandel en postorder, automobielbranche, vrije tijd, nutsbedrijven, projectontwikkelaars, e-commerce en overheid.

Experian maakt onderdeel uit van GUS plc., beursgenoteerd in Londen (UK). GUS heeft wereldwijd ca. 80.000 medewerkers in dienst en een jaaromzet van ca. 7,5 miljard Euro. GUS is een retail en zakelijke dienstverleningsgroep. GUS biedt informatie op het gebied van customer relationship management services (Experian), multi-channel retailing en homeshopping (Argos Retail Group & Wehkamp) en verkoop van luxe producten (Burberry). Experian heeft een jaaromzet van meer dan 1,9 miljard Euro en telt wereldwijd meer dan 12.000 medewerkers. De hoofdkantoren van Experian bevinden zich in Nottingham (UK) en Costa Mesa, Californië (USA). Experian heeft kantoren in 27 landen en is actief in meer dan 60 landen. Experian is in Nederland gevestigd in Den Haag en heeft 100 medewerkers in dienst. http://www.experian.nl