Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Alcoholgebruik in het verkeer in 2004 opnieuw gedaald

De BOB van Karla heet Harry

Het aantal automobilisten dat onder invloed van alcohol rijdt, is in 2004 opnieuw gedaald. Vorig jaar had bij alcoholcontroles 3,4 procent van de gecontroleerde automobilisten meer gedronken dan de wettelijk toegestane hoeveelheid van 0,5 promille. Daarmee is het laagste niveau sinds 1975 bereikt. Vanaf 2000 (4,3%) is er sprake van een afname van het aantal overtreders. Tegelijkertijd is het aandeel bestuurders dat minder dan 0,2 promille blaast (nuchter of hooguit 1 glas gedronken) gestegen van 90,2% in 2000 naar 92,2% in 2004. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek `Rijden onder invloed' van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat en het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie. De alcoholcontroles zijn in samenwerking met de 25 politieregio's uitgevoerd. De controles vonden plaats in de weekendnachten.

Ongeveer 85% van de overtreders zijn mannen. Bij alle leeftijdscategorieën onder de mannen is sprake van een daling. Bij de groep 18 tot 24 jaar, de grootste risicogroep wat betreft rijden onder invloed, daalt het aandeel overtreders de laatste jaren het sterkst. Bij mannen in deze leeftijdscategorie 2,7% wat ruim onder het gemiddelde van 3,4% ligt. Bij vrouwen tussen 18 en 24 jaar is sprake van een lichte toename van 0,8 naar 1%. De helft van alle overtreders komt nog steeds uit horecagelegenheden, maar in 2004 is dit aandeel met 5% gedaald. Tegelijkertijd is het aandeel weggebruikers dat thuis of bij vrienden alcohol heeft genuttigd, gestegen van 19 naar 26%.

Het is aannemelijk dat de daling van het aantal overtreders een gevolg is van de combinatie van intensieve handhaving en voorlichting. De BOB-campagne, die sinds 2001 is ingezet, maakt op een positieve en ludieke manier duidelijk dat alcohol en verkeer niet samengaan. De boodschap van de campagne is "spreek vooraf met elkaar af wie niet drinkt en veilig terug naar huis rijdt".

Karla Peijs, minister van Verkeer en Waterstaat, heeft vandaag de BOB-zomercampagne gestart. De campagne kent opnieuw verschillende middelen zoals een radiospot, een televisiespot en borden langs de snelwegen. Er wordt in de campagne extra aandacht besteed aan de groep thuisdrinkers, bijvoorbeeld met de tekst "Barbecue, Biertje, Bob". Daarnaast is er deze zomer ook de bierviltjescampagne "BOB krijgt praatjes". De Nederlandse bierbrouwers vervangen gedurende één maand de helft van alle bierviltjes door speciale BOB-viltjes. Minister Peijs heeft vandaag samen met Jack Verhoek, directeur van het Centraal Brouwerij Kantoor, de eerste viltjes uitgedeeld aan de bezoekers van Café `t Plein in Rotterdam. De viltjes hebben de vorm van een tekstballon met verschillende teksten zoals: "als je het heel lief vraagt......ben ik vanavond jouw BOB" of "doe mij drie bier ..... en een BOB" of bijvoorbeeld voor Karla Peijs "mijn BOB heet Harry".

In totaal worden 5 miljoen bierviltjes verspreid.

Saskia Kranendonk, ministerie van Verkeer en Waterstaat 070 3517116

Jack Verhoek, Centraal Brouwerij Kantoor 020 5205800

Han Tonnon Voorlichtingsdienst Openbaar Ministerie 070 3399820