AutoRai

Print

BMW 5 Serie Zakenauto van het jaar 2005

(16-6-2005)
De jury van de 19e verkiezing 'Zakenauto van het Jaar' kende deze begeerde praktijkprijs toe aan de BMW 5 Serie. Arjen de Jong, algemeen directeur van BMW Group Nederland ontving de trofee uit handen van juryvoorzitter Peter Brouwer, hoofdredacteur van het onafhankelijke vakblad AutomobielManagement.
Met 'BMW, toch een beetje icoon voor de zakenauto', opent Peter Brouwer zijn speech bij de bekendmaking van de winnaar in de verkiezing 'Zakenauto van het Jaar 2005'. De jury van deze verkiezing bestaat uit vier grote fleetowners, vier directeuren van autolease maatschappijen, een onafhankelijke leaseconsultant en drie autojournalisten.

Genomineerd voor de titel waren vier automobielen van Franse makelij, drie van Duitse, twee Zweedse en een uit Japan. De jury heeft deze automobielen beoordeeld op de volgende zes criteria:


1. Verhouding aanschafprijs en kilometerkostprijs
2. Aandeel in de zakelijke markt

3. Kwaliteit merkorganisatie

4. Comfort, rijeigenschappen en veiligheid
5. Compleetheid programma

6. Uitstraling

Uiteindelijk wist de BMW 5 Serie de titel op overtuigende wijze in de wacht te slepen door op alle categorieën goed tot zeer goed te performen. Daarbij waren het vooral de gunstige kilometer kostprijs en de klantgerichtheid van de organisatie waarmee de BMW scoorde. Want de Nederlandse BMW organisatie heeft in belangrijke mate aan het succes van de BMW 5 Serie in de verkiezing bijgedragen. 'De importeur ziet problemen en lost ze op, de dealers behoren zonder meer tot de top'.

Naast de cijfermatige beoordeling zorgden de zogenoemde emotiepunten als rijplezier en uitstraling voor een ruime voorsprong op zijn grootste belagers. 'Hoewel de 5 Serie geen goedkope auto is - geen misverstand daarover, zou Balkenende zeggen - het is ook een auto die de mensen in het hart raakt. BMW is als merk gewoon ontzettend sterk'.

Arjen de Jong toonde zich dankbaar. 'Dat onze 5 Serie een beeldschone zakenauto is, is mooi meegenomen. Maar we hebben de titel beslist niet cadeau gekregen. Daar hebben we sinds zijn introductie heel hard aan gewerkt. Door een goede partner te zijn voor onze zakelijke klanten, de leasemaatschappijen in het bijzonder - Premium service voor een Premium product'.
Deze benadering van de zakelijke markt werpt ook bij andere modellen van BMW in Nederland vruchten af: de 1 Serie noteerde in de eerste negen maanden van zijn bestaan meer dan 3.500 retails. En sinds de introductie van de nieuwe BMW 3 Serie - maart dit jaar - zijn de eerste 1.500 retails al gepasseerd. Ook bij deze modellen zijn de zakelijke rijders sterk in de meerderheid.

Uitslag Verkiezing Auto van het Jaar 2005:

1. BMW 5 Serie (alle modellen)

2. Volvo V50

3. Golf V

4. Renault Scénic

5. Peugeot 307

De verkiezing 'Zakenauto van het Jaar' is een initiatief van AM, AutomobielManagement, een onafhankelijk vakblad voor de autobranche. Deze verkiezing werd in 1986 voor het eerst gehouden. Al in 1988 sleept de 3e generatie BMW 5 Serie (E34) de titel 'Zakenauto van het Jaar' in de wacht. De laatste keer dat een BMW tot Zakenauto van het Jaar werd uitgeroepen was in 2000 met de 3 Serie (E46).