VVD



Nieuws

16 jun 2005 - Inbreng lid Weekers plenair
TBS-spoeddebat

Onderwerp: plenair spoeddebat met de minister van Justitie

Woordvoerder: Frans Weekers

Datum: 16 juni 2005

Alleen het gesproken woord geldt!

Voorzitter, We voeren vandaag een spoeddebat met de minister van Justitie omdat er iets afschuwelijks is gebeurd. We zijn geschokt omdat er een man is vermoord. Mijn eerste gedachten en gevoelens van medeleven gaan uit naar de familie en omgeving van de overledene. En ik ben niet zomaar geschokt vanwege een tragische gebeurtenis; de samenleving én rechtsorde is geschokt omdat de dader was toevertrouwd aan justitie; aan een TBS-inrichting, aan de overheid; omdat de dader een gewelddadige zedendelinquent is die een gevaar voor anderen vormt. Daarmee rust er een bepaalde verantwoordelijkheid bij de overheid. Ik voel me in elk geval ook verantwoordelijk. Verantwoordelijk voor het systeem. En dat systeem moét op de schop! En het is niet de eerste keer dat we hier in huis spreken over de TBS; over de veiligheid van de samenleving versus de gedachte dat je alle gestoorde en gevaarlijke criminelen zou kunnen genezen en weer kunt laten terugkeren in de samenleving. En we hebben die debatten niet alleen gevoerd aan de hand van eerdere incidenten. Ik kom daar straks op terug. Nu is het niet zo dat er helemaal niets is gebeurd. Naar aanleiding van de trieste gebeurtenissen rondom Wei Wei Hu vorig jaar heeft de Kamer een aantal afspraken gemaakt met de Minister ter aanscherping van het beleid. De minister heeft toen stevig uitgepakt en alle verloven ingetrokken. Dat heeft hij vorig jaar gedaan en vorige week opnieuw. Dat verdient lof. Maar we zijn er nog lang niet. Ik heb mij gisteren enorm gestoord aan de uitspraak van de minister dat het systeem nu eenmaal is zoals het is en dat daarbinnen geen fouten zijn gemaakt. En bovendien heeft de minister gezegd: Ik sta voor mijn TBS-beleid en dat ga ik niet veranderen. Ik vind dat de minister zich niet achter het systeem moet verschuilen. Want wat zegt u tegen de samenleving? Dit gaat vaker gebeuren? Wij gaan resocialiseren en dan moet u er maar rekening mee houden dat er doden gaan vallen? Alsof de werkelijkheid er zo zwart/wit uitziet en of het systeem zoals wij dat in Nederland hebben ingericht, er nou zo perfect uitziet? De slinger is wat de VVD betreft te ver doorgeslagen. Het evenwicht moet worden hersteld en de veiligheid van de samenleving moet voorop staan.

Wat de VVD betreft staan vandaag de volgende vragen centraal.

1. Heeft de minister in redelijkheid gedaan wat hij kon doen om de samenleving te beschermen? Kon hij niet anders dan de man op proefverlof te sturen; en dan nog slechts met één begeleider zonder bewakingsmogelijkheid? En toen de vogel gevlogen was, heeft hij er alles aan gedaan om hem te vangen?

2. Is de minister bereid het TBS-systeem drastisch te hervormen; en maatregelen te treffen die moeten leiden tot een efficiëntere en effectievere benadering, toetsing en uitvoering; opdat de prioriteit weer komt te liggen bij de bescherming, de veiligheid van de samenleving. Bovendien vinden wij dat de Kamer daarbij niet achterover kan leunen en het parlement een eigen onderzoek moet starten om het TBS-systeem op de schop te nemen.

Ad.1 Laat ik beginnen met de eerste vraag. Heeft de minister gedaan wat er gedaan moest worden? Eerst als het gaat om de concrete invulling van de resocialisatie.

De Minister lijkt zich te verschuilen achter een rechterlijke uitspraak. Maar de minister tekent toch de toestemming tot verlof. En daar horen toch ook de voorwaarden bij waaronder dat verlof plaatsvindt. En hoe de begeleiding plaatsvindt. En welke bevoegdheden die begeleider dan heeft. De antwoorden van de minister wekken niet de indruk dat de rechter heeft gezegd dat er verlof moest worden verleend. De rechter vroeg om meer informatie over de resocialisatie. Niet meer en niet minder. Of er verlof moest worden verleend is dus de volledige verantwoordelijkheid van de minister. Voelt de minister dat ook zo of blijft hij zich verschuilen achter de rechter?

Twijfels heb ik ook over de motivering. Als ik toch lees dat er sprake is van een terugval in gedrag, apathie, terugtrek gedrag en een voortdurende delictgevaarlijkheid, dan gaat het er bij mij niet in dat er dus verlof moet worden verleend. Legt u het maar uit?

Dan is de onttrekking een feit. S. is ontsnapt. Mij lijkt het logisch dat dan alle alarmbellen gaan rinkelen. Maar het lijkt er veel meer op of men de eerste vier/vijf dagen meende met halfzachte maatregelen nog garen te kunnen spinnen met S. Pas toen het AD er zich mee ging bemoeien werd het ineens serieus, en lijkt de paniek te zijn toegeslagen. Bij de zaak Eibergen ging het ook om de opsporingsprioriteit. Griffith: "Dat er om die reden (de betrokkene kwam bij eerdere onttrekkingen ook vanzelf terug) geen hoge prioriteit aan de opsporing is gegeven baart ernstige zorgen". Ook nu toonde de opsporing onvoldoende prioriteit. Wanneer gaat de minister beseffen dat bij een onttrekking alles uit de kast moet worden gehaald om de ontsnapte tbs'er terug te halen? De VVD vraagt zich sterk af of wel alle middelen zijn ingezet. Als ik de minister goed begrijp zegt hij 'tappen had wel gekund'. Daaruit volgt wat mij betreft maar een conclusie: er is een fout gemaakt. Er had op donderdag al bij de RC om een tap gevraagd moeten worden! En wel bij de RC in Eindhoven en niet bij die in Amsterdam, die informeel aangaf niet genegen te zijn tot het plaatsen van zo een tap. En, zo vraagt de VVD zich af, waarom waren die regels eigenlijk nodig? In wiens nadeel zou een tap om de betrokkene eigenlijk zijn? En wegen die belangen niet altijd minder zwaar dan die van mogelijke slachtoffers?

'Alles is verlopen volgens de afspraak', dat heb ik de minister horen zeggen. Laten we dat eens nagaan. Ik stel u de volgende concrete vragen:

* Er is een nieuw protocol informatievoorziening aan slachtoffers. Er is een centraal loket in Arnhem ingericht dat de informatievoorziening aan slachtoffers verzorgt. Waarom is hiervan geen gebruik gemaakt?

* In het nieuwe verlofkader is het mogelijk extra voorwaarden in het kader van risico-management te stellen? Hoe is dit gebeurd bij S. waarvan toch de kliniek vond dat eigenlijk long-stay van toepassing zou moeten zijn?

* Sinds 2 juli 2004 is het centraal meldpunt ongeoorloofde afwezigheid operationeel. Hoe heeft dit meldpunt gefunctioneerd, dit mede in het licht van de aangekondigde evaluatie van 2005? Is zij voldoende aansturend geweest, een aanjager noemt de minister het, of functioneerde zij vooral coördinerend? Moet zij ook een aansturende rol krijgen richting het executerend parket?

* De minister geeft aan dat de door hem verleende machtiging verleend was voor begeleiding door TWEE personen bij aanvang. Vindt de minister dat binnen de grenzen van deze machtiging is gehandeld door EEN ongewapende therapeut als begeleider mee te sturen? En dat zeker niet voor de eerste keer?

* De VVD heeft gepleit voor een directe plaatsing op de long-stay van recidiverende tbs'ers. Wat gaat er nu gebeuren met S.? Maakt de minister het mogelijk dat deze man wordt uitgesloten van verdere deelname aan de maatschappij?

Ad. 2 Dan de toekomst. De politieke hoofdvraag is hoeveel risico de politiek en samenleving bereid zijn te nemen als een TBS-er een kans krijgt op terugkeer in de maatschappij. De minister stelt het zwart/wit en zegt: (ik citeer hem in Trouw): "Als je zegt "ik neem geen enkel risico meer", dan is dat alleen maar mogelijk als je mensen voor heel hun leven opgesloten houdt voor feiten, waarvoor ze, zouden ze niet ontoerekeningsvatbaar zijn verklaard, anders al lang weer op vrije voeten zouden zijn. Ik sta voor een systeem van behandeling en resocialisatie, en daar horen risico's bij." Ik vraag aan de minister: Vindt u nou echt dat het huidige systeem werkt? Bent u van mening dat wij het best denkbare systeem hebben? Of bent u ontvankelijk voor verbetering?

De VVD-fractie kiest voor: genezen als het kan, en verzorgen zolang het moet. En bij twijfel: niet oversteken! Dat vergt een drastisch andere benadering, waarbij de rechter niet contrair kan gaan. Het is onbegrijpelijk dat wanneer het advies van de deskundige luidt: long stay, stoppen met behandelen en achter deur, of dat resocialisatie van betrokkene nog geruime tijd kan duren, de rechter contrair kan gaan. Juist in deze contraire gevallen, zo heeft onderzoek uitgewezen, is het risico op herhaling groot.

En wat doet de minister? De minister wil onderzoek. De VVD wil daadkracht. Ik vraag daarom of de minister bereid is het toetsingskader van de rechter in te perken? Te veranderen in een marginale toetsing, zodat de rechter moet aangeven vanwege welke zwaarwegende redenen hij afwijkt van het advies? Zou dat niet vele slachtoffers schelen?

Mijn fractie vindt dat een onafhankelijk orgaan, samengesteld uit deskundigen van verschillende disciplines moeten oordelen over verlof en vrijlating en de voorwaarden waaronder. Proefverlof kàn een bijdrage leveren aan genezing, maar waar mogelijk moeten veiligheidsrisico's voor de samenleving worden uitgesloten.

Ik roep de minister dan ook op het TBS-stelsel zodanig aan te scherpen dat de risico's voor de samenleving tot een minimum worden gereduceerd, de mogelijkheid tot contraire beëindigingen worden beperkt en daartoe ten spoedigste met een plan van aanpak te komen. Tot die tijd moet de minister noodmaatregelen nemen. Ik vraag de minister dat hier klip en klaar toe te zeggen.

Daarnaast moet ook de Kamer zijn eigen verantwoordelijkheid nemen. Mijn voorganger Laetitia Griffith heeft daartoe al samen met collega Wolfson van de PvdA het initiatief genomen om een eigen onderzoek te starten naar de effectiviteit en opties tot verbetering van het TBS-stelsel. Samen met de heer Wolfson pleit ik dan ook voor een parlementair onderzoek opdat ook de Kamer aan fact-finding doet; naar de oorzaken die ten grondslag liggen aan het falen van het huidige systeem en naar opties voor verbetering. En dat alles met als hoofddoelstelling: bescherming van de maatschappij tegen mensen die na behandeling opnieuw ernstige misdrijven plegen.