SGP


Spoeddebat TBS

Datum publicatie: 16-06-2005
Auteur: C.G. van der Staaij

Ontzetting
Toen we dinsdag bij het vragenuur spraken over de voortvluchtige TBS-er, hielden we ons hart al vast. Je moest er niet aan denken dat de man daadwerkelijk zou toeslaan. Gisteren ontvingen we het ingrijpende bericht dat die bange vrees werkelijkheid lijkt te zijn geworden: de ontvluchte TBSâer wordt ervan verdacht een bejaarde man te hebben vermoord. De ontsteltenis over deze gewelddadige dood stelt het goede nieuws dat de TBS-er weer achter slot en grendel zit, volstrekt in de schaduw.

Namens de SGP-fractie wil ik onze grote ontzetting en geschoktheid over deze gebeurtenissen uitspreken en ons oprecht meeleven betonen met de nabestaanden.
Terecht hebben wij vanmiddag dit spoeddebat. Deze gebeurtenissen stellen ons immers opnieuw voor indringende vragen. Hoe kan het dat dit heeft kunnen gebeuren, ondanks eerdere ernstige incidenten en doorgevoerde aanscherpingen van beleid? Betekent het huidige verlofsysteem voor TBS-ers niet het blootstellen van de maatschappij aan onverantwoorde risicoâs? Daarop zullen wij een overtuigend antwoord moeten vinden. Dat is onze plicht richting de samenleving.

Rechter
Hoe kon dit gebeuren? De reconstructie van de feiten, wijst voor het antwoord op deze vraag in de eerste plaats naar de rechter. Eerst werd de beslissing gedwarsboomd om betrokkene op een long-stay-afdeling te plaatsen. En vorig jaar was het weer de rechter die meer verloven leek af te dwingen met zijn oproep om harde resocialisatie-informatie. Hoe kan het â vraag ik de minister - dat de psychiatrische rapporten die aan de cruciale rechterlijke beslissingen ten grondslag lagen, kennelijk haaks stonden op de wensen en bevindingen van Veldzicht? Daar zou ik graag duidelijkheid over willen krijgen. Wie expliciet kennis neemt van het langdurige, criminele en gewelddadige verleden van deze zeer labiele man, vraagt zich bijna verbijsterd af wanneer je dan wél in aanmerking komt voor een longstay. Is hier dan toch sprake van een te optimistisch geloof in de verbeterbaarheid van deze categorie mensen? Moet ten aanzien van bepaalde categorieën delinquenten niet veel eerder gezegd kunnen worden: u heeft de kans gehad en nu houdt het gewoonweg op.

Scherper
Het verlofbeleid in dit geval was dan weliswaar geïnspireerd, maar toch niet gedicteerd door de rechter. Daarmee is de belangrijke vraag naar de verantwoordelijkheid van de minister aan de orde. Heeft hij er alles aan gedaan om incidenten als waar wij vandaag over spreken, te voorkomen?

We hebben vorig jaar een aantal keren indringend in deze Kamer gesproken over het TBS-beleid, in het bijzonder naar aanleiding van de ontvoering van een meisje in Eibergen. Als SGP-fractie hebben we toen naar voren gebracht â en dat vinden we nog steeds - dat de bescherming van de samenleving voorop staat en zwaarder weegt dan de resocialisatie van de delinquent. Daarom hebben wij sterk gepleit voor scherpere waarborgen bij de verlofperiodes en steun uitgesproken voor maatregelen die de minister hierover in het vooruitzicht stelde.

Ik voel geen behoefte om de minister nu te verwijten dat er toen nog veel meer, of heel andere maatregelen, voorgesteld hadden moeten worden. Politiek realiteit is dat een overgrote meerderheid in deze Kamer, de SGP-fractie incluis, vorig jaar de motie-Eerdmans verworpen heeft. Die motie sprak uit - regering: het TBS-beleid is volstrekt onvoldoende bijgesteld; minister: gaat u maar naar huis. Die motie hebben wij niet gesteund. Wij hebben echter gezegd: minister ga hard aan de slag met de toegezegde maatregelen!

Maar dan nu is nu wel de vraag aan de orde, of de minister dat voldoende heeft gedaan en of de justitiële diensten die onder de politieke verantwoordelijkheid van de minister uitvoering en toepassing hebben gegeven aan die regels â in het bijzonder t.a.v. het aangescherpte verlofbeleid zoals dat sinds 1 januari jl. geldt - geen steken hebben laten vallen.
Is de breed gedeelde urgentie ook met daden waargemaakt? Daar wil ik graag meer over horen. Kern van het nieuwe verlofbeleid zou zijn âdat het inschatten en beheersen van risicoâs voor de maatschappelijke veiligheid een veel explicietere rol heeft bij de beoordeling van aanvragen voor en het verlenen van verlofâ (brief minister d.d. 28/10/04). Toch is het op dit punt misgegaan.

Toegespitst op deze zaak: volgens de minister is in casu het nieuwe verlofkader correct toegepast. Als dit inderdaad het geval is, verplicht dit gruwelijke incident ons de indringende vervolgvraag onder ogen te zien. Zijn er in het licht van deze vreselijke affaire nog aanknopingspunten voor verdere aanscherping? Moet de balans tussen resocialisatiekansen voor betrokkene enerzijds en anderzijds de bescherming van de samenleving, nog niet verder doorslaan richting bescherming van de samenleving?

Ik wijs in dit verband op de mogelijkheden van het elektronische volgsysteem. Nog steeds zijn we bezig met pilots. Waarom wordt dit niet consequent toegepast zeker bij de categorie waarover we het nu hebben? Zeker voor gevallen als deze â iemand die reeds âvaker op impulsieve wijze is gedeserteerdâ (brief 16/06/05) â lijkt dit meer dan gerechtvaardigd.


Als het gaat om het handelen en de aanpak nadat de TBS-er zich aan het toezicht heeft onttrokken, hebben wij overigens vooralsnog de indruk dat er wel scherper en alerter is gehandeld dan in het verleden het geval was.
Toch enkele kritische vragen:

- Op dinsdagmiddag ontsnapt de TBSâer. In de dagen daarna heeft hij geregeld telefonisch contact met zijn echtgenote. Op vrijdag â rijkelijk laat zou ik zeggen â doet het kaderlid Biad (beambte in algemene dienst/beveiliging) het logische verzoek om de telefoon in het huis van de echtgenote af te tappen. Dit wordt echter afgewezen! Dat is toch onverteerbaar. Waarom is hier niet gebruik gemaakt van de bestaande mogelijkheid om reeds vooruit te lopen op het desbetreffende wetsvoorstel dat per 1/7 in werking treedt? Had hierdoor de TBSâer niet veel eerder gelokaliseerd en opgepakt kunnen worden? Dit zijn van die momenten dat je je afvraagt of de urgentie en het gevaar van de situatie wel voldoende wordt onderkend. Waarom mocht vanaf zondag overigens wel worden afgetapt?

- Het verbaast mij voorts â zeker na âEibergenâ - dat niet direct een internationaal opsporingsbevel is uitgevaardigd, mede gelet op het feit dat de Duitse grens zo dichtbij gelegen is in dit geval. Waarom is dit niet direct gedaan? Wat zouden daarvan de risicoâs zijn? Uiteindelijk is puur op basis van de informatie van de echtgenote geconcludeerd dat de TBSâer nog in Nederland zou zijn. Is een echtgenote in zoân geval een voldoende betrouwbare bron?