PERSBERICHT - 2005-06-16

Wandelen onder druk

Het eerste deel van het acht jaar oude Marskramerpad, een wandelroute van Oldenzaal naar Deventer is door ruimtelijke ontwikkelingen zozeer in kwaliteit verslechterd dat een derde deel van het pad vernieuwd moet worden.. In een zojuist verschenen veldrapportage blijkt dat allerlei ontwikkelingen het plezier in wandelen vergallen: nieuwe industrie- en bedrijventerreinen, nieuwbouwwijken, autowegen, lelijke hekwerken en toenemende verkeers¬overlast op voorheen rustige wegen en paden.

De druk op de ruimte in heel Nederland wordt zo groot dat het steeds moeilijker wordt de kwaliteit van wandelroutes te waarborgen. Gemiddeld iedere acht jaar moet een lange-afstand-wandelpad (LAW) een reconstructie ondergaan, om delen van de route te herzien, soms door nieuwe paden te (doen) maken. Soms is zon vernieuwing niet eens mogelijk.

Uit het zojuist verschenen statistisch jaarboek (CBS 2005) staat in cijfers te lezen wat het Wandelplatform in de praktijk ervaart. Bebouwd gebied beslaat thans ongeveer 11 procent van het landoppervlak in Nederland en dat aandeel neemt sterk toe. In de laatste tien jaar is deze oppervlakte met 11 procent gestegen. Het opvallende van de bevindingen van de routemakers is dat de afnemende wandelkwaliteit zich nu eens niet in de Randstad voordoet, maar in de zo rustige provincie Overijssel.

Menno Zeeman van het Wandelplatform: We krijgen steeds meer klachten van wandelaars. Stukken route die vroeger door aantrekkelijk platteland liepen, gaan nu noodgedwongen dwars over een bedrijventerrein. Dat is niet de beleving waar wandelaars op uit zijn. Ik raad mensen nu wel eens aan de eerste 10 km van Oldenzaal naar Deurningen maar over te slaan, totdat wij de route met hulp van het waterschap hebben omgelegd.
Het Wandelplatform heeft onlangs in een schrijven aan de vaste tweede-kamercommissies voor Verkeer en Waterstaat en voor Landbouw, Natuur en Visserij haar zorgen over de afnemende kwaliteit van wandelmogelijkheden geuit.
OS
Amersfoort, 16 juni 2005