( BW)(PAGO) Creditcardfraude bedreigt online-handelaren; Pago
Report 2005: toename gemanipuleerde creditcardgegevens in e-commerce

     Zakenredactie/technologieredactie

    KEULEN, Duitsland --(BUSINESS WIRE)--16 juni 2005--Pago, een van
de meest vooraanstaande internationale aanbieders van verwervings- en
betalingsdiensten, onthult in haar Pago Report 2005 dat
creditcardfraude een groeiende bedreiging vormt voor bedrijven die
producten of diensten via het internet verkopen. Online-handelaren
lopen - of ze het nu willen of niet - risico's doordat ze hun klanten
wel betaling per creditcard moeten aanbieden als ze geen klanten
willen verliezen. Wanneer een oplichter gebruik maakt van gestolen of
gemanipuleerde creditcardgegevens, raakt de verkoper geld kwijt door
de zogeheten "chargebacks".
    "Een chargeback vindt plaats wanneer een creditcardhouder bezwaar
maakt tegen een item op zijn maandelijkse creditcardafschrift", aldus
Rudiger Trautmann, CEO van Pago, "omdat hij niet verantwoordelijk is
voor de aankooptransactie." Dit gebeurt inmiddels zo vaak - zo voegt
Trautmann toe - dat vele online-bedrijven in hun bestaan bedreigd
worden. Het Pago Report 2005 meldt verder dat, hoewel op het eerste
gezicht het gemiddelde percentage chargebacks in de Europese
e-commerce heel gering lijkt, namelijk slechts 0,83 percent, een
uitvoeriger analyse toch aanzienlijke problemen aan het licht brengt.
Zo is bijvoorbeeld het aandeel chargebacks ten gevolge van
gemanipuleerde creditcardgegevens gestegen van iets meer dan 4 procent
in 2003 naar meer dan 7 procent in 2004. Dit is vermoedelijk het
gevolg van de algehele toename van de georganiseerde creditcardfraude.
    De relatie tussen het chargeback-percentage en de waarde van het
winkelmandje is ook in negatieve zin veranderd. Terwijl het
chargeback-percentage voor transacties onder de 10 euro niet meer dan
0,28 percent is, loopt maar liefst 3,71 procent van alle transacties
van meer dan 500 euro uiteindelijk uit op een chargeback! Interessant
is dat het percentage chargebacks van de Duitse consumenten met 0,31
procent veel lager ligt dan dat van de overige Europese consumenten.
    "Chargebacks leiden niet alleen tot financiële verliezen voor de
verkoper", legt Rudiger Trautmann uit, "maar zijn een fundamentele
bedreiging voor het bedrijf.
    Wanneer het percentage chargebacks van een verkoper boven een
bepaalde limiet komt, die door de creditcardmaatschappijen wordt
vastgesteld, kan de creditcardacceptatie worden ingetrokken. Voor veel
online-winkels zou dat de doodsteek zijn." Maar, zo voegt Trautmann
toe, creditcardfraude in de e-commerce is geen onafwendbaar noodlot.
    "Er zijn tegenwoordig geavanceerde en effectieve methoden van
fraudepreventie beschikbaar, met behulp waarvan online-handelaren hun
percentage chargebacks drastisch kunnen terugbrengen. Fraudetools
herkennen fraudepogingen reeds vroeg in het bestelproces en attenderen
de verkoper hierop, zodat deze eventuele gevaarlijke of verdachte
transacties kan annuleren. Helaas wordt de dreiging van fraude door
vele e-commerce-ondernemingen onderschat en wordt er geen echt
riskmanagement gevoerd; en dat terwijl de investering in tools voor
fraudebescherming zichzelf zeer snel terugverdient.

    Over Pago Report:

    Pago heeft onlangs haar vierde achtereenvolgende jaarlijkse
e-commercestudie gepubliceerd - ditmaal onder de titel "Succes- en
risicofactoren bij internationale elektronische betalingen -
aanbevelingen op basis van daadwerkelijke aankooptransacties in 2004".
Het Pago Report 2005 is nog altijd de enige studie over e-commerce ter
wereld die niet gebaseerd is op enquêtes en polls, maar op analyses
van de circa 20 miljoen echte aankooptransacties die in 2004 via het
Pago-platform zijn verwerkt. De resultaten worden weergegeven op meer
dan 150 pagina's met meer dan 90 tabellen en bijna 100 grafieken.
    De internationale versie van het Pago Report 2005 is tot 30 juni
2005 verkrijgbaar in de Pago Shop (http://www.pago.de/shop) voor de
prijs van 375,00 euro (+ Duitse BTW).
    Let op: journalisten kunnen het Pago Report 2005 kostenloos
verkrijgen. U hoeft alleen maar per e-mail uw persoonlijke
kortingscode aan te vragen en deze code in de Pago Shop in te voeren;
er wordt dan niets aan u in rekening gebracht.

    Pago eTransaction Services GmbH:

    Pago eTransaction Services GmbH (Keulen, Duitsland) is een
internationale aanbieder van verwervings- en betalingsdiensten voor
e-commercebedrijven, winkels (point-of-sales) en postorderbedrijven.
Pago stelt haar cliënten in staat om betalingen voor hun producten en
diensten veilig en snel via elektronische kanalen te ontvangen.
    Door de wereldwijd unieke integratie van creditcardverwerving en
betalingsverwerking kan Pago alle bedrijven ongeacht de omvang toegang
bieden tot alle internationaal en nationaal relevante betalingswijzen.
    Het aanbod van betalingswijzen omvat onder meer Visa en
MasterCard, American Express, Diners Club, JCB, Switch/Solo en
plaatselijk gebruikte incassomethoden.
    Pago is in 1999 opgericht en is een onderneming van Deutsche Bank
AG en Beisheim Holding Schweiz AG, die haar diensten aanbiedt via een
mondiaal netwerk van partners. Pago heeft inmiddels meer dan 5700
actieve verbindingen met online-winkels. Tot haar cliënten behoren
meer dan 7580 bedrijven in uiteenlopende branches, zoals e-retailing,
telecommunicatie, online gokken, online-apotheken en e-reizen (stand
van juni 2005).

    Meer informatie is verkrijgbaar op www.pago-international.com.

    --30--DB/ny*

    CONTACT: Pago eTransaction Services GmbH
             Andreas Stefanis, +49 221 3208 728
             Fax: +49 221 3208 8728
             presse@pago.de
             of
             dreimarketing GmbH
             Rainer Bartel, +49 211 984946 40
             Fax: +49 211 984946 53
             pago@dreimarketing.de