Rabobank Private Banking voor vermogend Nederland

20.06.2005 / 16:51 / Rubriek: Economie / Organisatie: Rabobank nederland

Rabobank Private Banking voor vermogend Nederland
Private banking zonder opsmuk

De komende jaren wil de Rabobank uitgroeien tot de grootste bank van vermogend Nederland. Private banking is volgens de Rabobank niet weggelegd voor de superrijken alleen. Daarom gaat de Rabobank onder het label 'Rabobank Private Banking' speciale diensten en producten aanbieden aan klanten met een jaarinkomen en/of vrij belegbaar vermogen vanaf E 80.000. Morgen start de Rabobank met een campagne gericht op de bovenkant van de particuliere markt.

Het voor vermogende particulieren beheerde vermogen bedraagt nu al E 60 miljard. De Rabobank is daarmee weliswaar één van de grootste private banks van Nederland, maar is bij veel vermogende particulieren niet als zodanig bekend. Een campagne gericht op de vermogende particulier moet daar verandering in brengen. De campagne gaat nog voor de zomer van start.

Groei vanuit sterke positie MKB en agrarische sector
De Rabobank wil vooral groeien vanuit haar sterke positie in het MKB en de agrarische sector, waar de bank respectievelijk een marktaandeel heeft van 40% en 83%. Thomas van Rijckevorsel, directeur van het Directoraat Private Banking van Rabobank Nederland: 'We kunnen fors groeien. Pakweg 100.000 ondernemers overwegen om binnen vijf jaar hun zaak van de hand te doen. En erft een hele generatie babyboomers de komende jaren een bedrag van E 170 miljard aan vastgoed of spaar- en beleggingsgelden.'

No nonsense
De klant gaat het bij private banking vooral om de inhoud en niet om de vorm. Van Rijckevorsel: 'Uiteindelijk gaat het de klant om de groei van zijn of haar geld. Daarom moet Rabobank Private Banking passen bij de identiteit van de Rabobank. Dat wil zeggen klantbediening zonder overdreven opsmuk, maar vooral betrokken en dichtbij. In deze combinatie schuilt immers onze kracht. Het feit dat we private banking op z'n Rabo's doen, maakt het uniek: no nonsense, geen fratsen, geen pluche maar echt alleen gericht op het belang van de klant met een assortiment van opmaat gesneden producten.'

Lokale aanpak
Rabobank Private Banking wordt gekenmerkt door een sterk lokaal georiënteerde aanpak, afgestemd op de individuele behoeftes van de vermogende klant. De aangesloten circa 280 Rabobanken met hun uitgebreide vestigingennetwerk (1.300 vestigingen) vormen daarbij het eerste aanspreekpunt. De klant kan daar terecht bij een eigen accountmanager en een gecertificeerde vermogens- en/of beleggingsadviseur, wanneer hij daar behoefte aan heeft. IRIS, het onafhankelijke onderzoeksbureau van de Rabobank, geeft beleggingsadviezen. De aangesloten banken worden vanuit het nieuwe Directoraat Private Banking van Rabobank Nederland ondersteund.

Nieuw Directoraat Private Banking
Het nieuwe directoraat Private Banking is ontstaan als gevolg van Operatie Service, waarbij de activiteiten van Rabobank Nederland beter zijn afgestemd op die van de groter wordende aangesloten Rabobanken. Schretlen, dat in de markt actief blijft onder dezelfde naam, vormt de afdeling vermogensmanagement van het Directoraat Private Banking. Schretlen biedt dienstverlening aan klanten vanaf E 1.000.000. Ook wordt het aantal verkoopsystemen van circa 75 teruggebracht tot een handjevol, waardoor de verkoop- en verwerkingsprocessen efficiënter kunnen verlopen. Voor de verwerking van effectenorders is inmiddels een joint venure gestart met de Belgische KBC Bank onder de naam Orbay.

Voor de bediening van de bovenkant van de particuliere markt staan er bij de lokale Rabobanken ongeveer circa 3.600 adviseurs opgesteld. Het Directoraat Private Banking omvat, inclusief Schretlen en Alex, circa 650 fte's. Binnen nu en vijf jaar verwacht de Rabobank haar belegd vermogen van vermogende particulieren zal stijgen tot ongeveer E 100 miljard.