Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Speaking note van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij de ondertekening van het convenant Verbetering verkeersveiligheid bestelverkeer, in Den Haag op maandag 20 juni 2006 om 18.3

(Alleen de uitgesproken teks6t geldt)


· Welkom.


· Het gaat goed met de verkeersveiligheid in Nederland, maar het kan altijd beter. Daarom zijn we vandaag bij elkaar.


* 1088 verkeersdoden in 2003, 881 in 2004: dat zijn prachtige cijfers. Maar ten eerste weten we niet of er sprake is van een trend en ten tweede is elke verkeersdode er één te veel. 881 doden: dat zijn nog steeds meer dan twintig Bijlmerrampen per jaar. Daarom gaan we gewoon door met het veiliger maken van het verkeer.


* Hoe lager het aantal verkeersdoden wordt, des te meer is verdere verbetering een kwestie van maatwerk en kleine stappen. We kijken steeds vaker naar specifieke doelgroepen, zoals bromfietsers en jonge autobestuurders. En sinds een paar jaar ook naar bestelauto's.


* Vorig jaar vielen er 104 dodelijke slachtoffers als gevolg van ongelukken met bestelauto's. Dat is beter dan de 157 doden in 2003, maar het ontslaat ons niet van de plicht alles uit kast te halen om het bestelverkeer nog veiliger te maken.


· Daar is ook alle aanleiding toe. Het aandeel van het bestelverkeer in het aantal verkeersdoden is namelijk relatief groot. Bestelauto's zijn niet vaker bij ongelukken betrokken, maar ongelukken met bestelauto's zijn vaak wel ernstiger en leiden dus vaker tot dodelijke slachtoffers


* Hoe dat komt? Wat in ieder geval meespeelt is dat bestuurders van bestelauto's nog te vaak denken dat ze in een personenauto zitten. Maar een bestelauto - zeker als die zwaarbeladen is - reageert nu eenmaal heel anders als je bijvoorbeeld moet uitwijken of plotseling moet remmen. Een tweede oorzaak is dat de andere verkeersdeelnemers kwetsbaarder zijn voor een bestelauto dan voor een personenauto.


· Ik ben natuurlijk blij dat EVO, TLN en KNV ook vinden dat het beter moet en beter kan, want verkeersveiligheid is een zaak die ons allemaal aangaat. Vandaag sluiten we een convenant waarin we drie dingen afspreken:


1. Meer chauffeurs van bestelauto's gaan meedoen aan een speciaal ontwikkelde rijstijltraining.


2. EVO, TLN en KNV gaan zich nog harder inspannen om ervoor te zorgen dat de aangesloten bedrijven een veiligheidscultuur ontwikkelen. We hebben daarvoor samen een instrument ontwikkeld: de safety scan.


3. We gaan gezamenlijk een proef doen met een intelligente manier van snelheidsbegrenzing. Intelligent in die zin dat het niet alleen gaat om een harde begrenzing zoals in vrachtwagens. We gaan ook de Intelligente Snelheidsassistent uitproberen. Dat is een satellietsysteem dat waarschuwt bij te hard rijden en die overtredingen ook registreert. Zo kunnen werkgevers hun chauffeurs beter aansturen, zal ik maar zeggen. Als de proef goed werkt, gaan we afspraken maken over de beste manier om dit systeem zo breed en zo efficiënt mogelijk in te voeren.


· Ik zie het convenant als een belangrijke volgende stap op weg naar meer veiligheid op de Nederlandse wegen. Dank aan KNV, TLN en EVO voor de samenwerking. Zij geven een prachtig voorbeeld van hoe het bedrijfsleven zijn eigen verantwoordelijkheid kan nemen. Veel succes bij de uitvoering.