Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

ons kenmerk: IZ. 2005/1881
datum: 08-07-2005
onderwerp: Landbouw- en Visserijraad Brussel, 20 en 21 juni 2005 - Verslag

Bijlagen: 1

Geachte Voorzitter,

Hierbij breng ik u verslag uit van de Landbouw- en Visserijraad die op 20 en 21 juni in Luxemburg plaatsvond.

Tegen de achtergrond van het uitblijven van een akkoord over de nieuwe Financiële Perspectieven, heeft de Landbouw- en Visserijraad met eenparigheid van stemmen een akkoord bereikt over het Plattelandsontwikkelingsfonds. Dit gold evenwel niet voor het Europees Visserijfonds. Het voorzitterschap concludeerde dat de verschillen van inzicht met name op het terrein van nieuwbouwsteun niet konden worden overbrugd. Ook het voorstel voor beheersmaatregelen voor de visserij in de Middellandse Zee heeft geen politiek akkoord opgeleverd, omdat voorafgaand aan de vergadering al duidelijk werd dat er onvoldoende basis was voor een akkoord. Tot slot sprak de Raad kort over een nieuw voorstel voor de bestrijding van vogelpest en over een zevental onderwerpen dat onder Diversen op de agenda stond.

A-punten

Zie bijlage.

Plattelandsontwikkelingsfonds

Tegen de achtergrond van het uitblijven van een akkoord over de nieuwe Financiële Perspectieven, heeft de Landbouw- en Visserijraad met eenparigheid van stemmen overeenstemming bereikt over het Plattelandsontwikkelingsfonds 2013. Met dit akkoord is voor de periode 2007-2013 het menu van plattelandsmaatregelen vastgesteld, dat in aanmerking komt voor financiering. De hoogte van het fonds is evenwel nog niet vastgelegd. Dit maakt onderdeel uit van een toekomstig akkoord over de Financiële Perspectieven. Wel is overeenstemming bereikt over de verdelingscriteria van het fonds. Mede op mijn aandringen heeft de Commissie toegezegd een deel van de gelden te verdelen op basis van objectieve criteria. Voor de komende programmeringsperiode biedt dit voor Nederland goede perspectieven op vergroting van het relatieve aandeel in het fonds.

Het voorstel van de Commissie om de huidige definitie voor probleemgebieden pas in 2010 te vervangen, kon op brede steun rekenen. Ook ik heb mijn steun uitgesproken voor deze tijdelijke oplossing, maar ik heb daar wel aan toegevoegd sterk te hechten aan een toekomstige herdefiniëring op basis van objectieve criteria. Verder is voor een groot deel tegemoet gekomen aan mijn wens tot grotere flexibiliteit inzake de besteding van de fondsen. Zo zijn de minimum bestedingspercentages voor de verschillende beleidsassen naar beneden bijgesteld en heeft Nederland meer ruimte gekregen voor de financiering van integrale projecten en grondverwerving. Helaas kon geen akkoord worden bereikt over het voortstel om de groep van begunstigden van Natura 2000-betalingen uit te breiden met andere landbeheerders dan boeren.

Europees Visserijfonds

Over het Europees Visserijfonds voor de periode 2007-2013 heeft de Raad geen politiek akkoord kunnen bereiken. Het voorzitterschap concludeerde dat de verschillen van inzicht met name op het terrein van nieuwbouwsteun niet konden worden overbrugd. Voor het Visserijfonds gold overigens, net als voor het Plattelandsontwikkelingsfonds, dat de hoogte ervan niet ter besluitvorming voorlag omdat dit onderdeel uitmaakt van een toekomstig akkoord over de Financiële Perspectieven.

De voornaamste openstaande punten waarover de Raad discussieerde betroffen de steun aan jonge vissers, de grootte van bedrijven die in aanmerkingen komen voor steun en de steun voor modernisering en nieuwbouw van schepen. Met name ten aanzien van dit laatste punt bleken de posities van de lidstaten te ver uiteen te liggen. De zuidelijke en nieuwe lidstaten wensten ruimere mogelijkheden om steun te verlenen voor het vervangen van motoren en voor de bouw van nieuwe schepen. De Commissie en een aantal hervormingsgezinde lidstaten konden echter alleen instemmen met steun voor het onder strikte voorwaarden vervangen van motoren. Steun voor de nieuwbouw van schepen was niet acceptabel. Dit druist immers in tegen de beginselen van het in 2002 hervormde Gemeenschappelijk Visserijbeleid. Als uitgesproken tegenstander van subsidiëring van investeringen die kunnen leiden tot een verhoging van de visserijdruk, heb ik dit punt ook met kracht naar voren gebracht.

Beheersmaatregelen Middellandse Zee

Het voorzitterschap streefde naar een politiek akkoord over beheersmaatregelen voor de visserij in de Middellandse Zee. Uit informele contacten voorafgaand aan de plenaire bespreking bleek echter al dat er onvoldoende basis was voor een akkoord. Het voorzitterschap en de Commissie besloten hierop het onderwerp van de agenda te halen.

Bestrijding vogelpest

Het voorzitterschap gaf een korte uiteenzetting van het voorstel inzake de bestrijding van vogelpest. Het advies van het Europees Parlement wordt niet eerder dan in december 2005 verwacht. Niettemin streeft het Britse voorzitterschap nog voor het einde van 2005 naar afronding van dit dossier.

Diversen

a) Visserijbeheer voor blauwe wijting

De Commissie wilde de mening van de Raad peilen over een mogelijke navolging van het Noorse initiatief tot beperking van het voor dit jaar vastgestelde quotum voor blauwe wijting. De meeste lidstaten konden in principe instemmen met een beperking. In mijn interventie heb ik de Commissie gewezen op de meerjarige problemen om met Noorwegen tot gezamenlijk bestandsbeheer te komen. Ik heb aangegeven een beperking in overweging te willen nemen, maar vraagtekens te hebben bij de voorgestelde hoogte. Ook heb ik benadrukt dat van een dergelijke beperking geen precedentwerking mag uitgaan. De Commissaris gaf aan de interventies van de lidstaten mee te nemen in de aanstaande onderhandelingen en concludeerde dat te zijner tijd een voorstel tot aanpassing van de TAC- en quotaverordening aan de Raad wordt voorgelegd.

b) Brandstofcrisis en de toekomst van de visserij

Mijn Belgische collega vroeg aandacht voor de hoge energieprijzen en de effecten ervan op de visserijsector. Zij verzocht de Commissie met maatregelen te komen, bijvoorbeeld een publiek gefinancierde leningsverzekering tegen olieprijsverhogingen en een versoepeling van de regels voor staatssteun. Dit verzoek kon op brede steun rekenen, waarop de Commissie toezegde mogelijke oplossing te onderzoeken en de Raad hierover op de hoogte te houden.

c) OIE - gezondheidscode voor land- en waterdieren

De Commissie gaf een korte terugkoppeling van de 73ste algemene vergadering van de Wereldorganisatie voor Dierziekten (OIE), die van 23 tot 27 mei jl. in Parijs heeft plaatsgevonden. Tijdens deze vergadering zijn onder meer richtsnoeren aangenomen voor de bestrijding van vogelpest, voor het welzijn van dieren tijdens land- en zeetransport en op het gebied van bestrijding van BSE.

d) Forest Law Enforcement, Government and Trade (FLEGT)

Het voorzitterschap lichtte kort de stand van zaken toe inzake het FLEGT-dossier. Daarbij sprak de Commissaris de hoop uit dat de richtsnoeren voor de onderhandelingen over partnerschapsovereenkomsten met derde landen onder Brits voorzitterschap worden afgerond. Daarmee kan namelijk het lopende informele proces van onderhandelingen met verschillende landen tot een einde worden gebracht.

e) Samenwerking landbouwonderzoek

Refererend aan initiatieven op dit terrein onder Nederlands voorzitterschap, benadrukte de Commissaris nogmaals het belang van onderzoek in de landbouwsector. Het Permanent Comité voor Landbouwkundig Onderzoek is nieuw leven ingeblazen en het 7de Europees Kaderprogramma voor Onderzoek biedt goede aanknopingspunten voor het landbouwonderzoek. Binnenkort zal een verslag van het werk van het Permanent Comité aan de Raad en het Europees Parlement worden gepresenteerd. Ik heb mijn tevredenheid uitgesproken over de voortvarendheid waarmee vervolg is gegeven aan de activiteiten die onder mijn voorzitterschap zijn gestart.

f) Situatie op de graanmarkt

Oostenrijk vroeg met steun van een groot aantal lidstaten opnieuw aandacht voor de situatie op de graanmarkt. De Commissie werd verweten onvoldoende maatregelen te hebben genomen. Met name het gebrek aan opslagcapaciteit en de beperkte mogelijkheden voor export werden aangekaart. In haar reactie lichtte de Commissaris de oorzaken van de onevenwichtige marktsituatie nogmaals toe en stelde dat de Commissie al maatregelen heeft genomen om de export te bevorderen. Ze kondigde aan dat bij aanvang van het nieuwe verkoopseizoen de verkoop op de vrije markt zal worden bevorderd en dat de verkoop uit interventievoorraden mogelijk wordt gemaakt. Tevens zal worden nagedacht over de mogelijkheid om voedergraan naar Spanje en Portugal te transporteren.

g) Memorandum over fair trade

Duitsland had ten behoeve van de Raad een memorandum opgesteld over fair trade en het belang van bewustwording bij de consument van de maatschappelijke aspecten van zijn koopgedrag. In het bijzonder vroeg Duitsland aandacht voor de positie van fair trade bananen bij de onderhandelingen over het nieuwe tariff only-invoersysteem voor bananen, dat per 1 januari 2006 van kracht wordt. De Commissaris sprak haar waardering uit voor dit initiatief, maar herinnerde eraan dat er een open markt bestaat voor producten als katoen, cacao en koffie. Ze sprak de hoop uit dat het nieuwe invoersysteem voor bananen gunstig uitpakt voor de fair trade bananen, maar gaf aan dat de rol van de consument hierbij doorslaggevend is.

De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,

dr. C.P. Veerman

Bijlage

Op het gebied van landbouw en visserij zijn een viertal punten als A-punt, dat wil zeggen zonder discussie, aangenomen:
* Aanneming van een verordening van de Raad betreffende de financiering van het gemeenschappelijk landbouwbeleid (ingevolge het politiek akkoord van de Raad Landbouw en Visserij van 30 mei 2005);
* Aanneming van een besluit van de Raad betreffende de sluiting van een overeenkomst in de vorm van een briefwisseling tussen de Europese Gemeenschap en de Verenigde Staten van Amerika over de wijze van berekening van voor gedopte rijst toegepaste rechten en tot wijziging van de Besluiten 2004/617/EG, 2004/618/EG en 2004/619/EG;
* Aanneming van de verordening van de Raad tot wijziging van Verordening (EEG) nr. 1907/90 betreffende bepaalde handelsnormen voor eieren;
* Onderhandelingen over en uitvoering van bilaterale veterinaire overeenkomsten (Groep van Potsdam) - Conclusies van de Raad;
* Aanneming van een besluit van de Raad over het standpunt van de Gemeenschap in het Gemengd Comité EG-Faeröer inzake de wijziging van Besluit nr. 1/2001 wat betreft de goedkeuring van het Faeröerse rampenplan voor visziekten en de opname van de Faeröer in het systeem voor dierziektemelding;
* Aanneming van een besluit van de Raad inzake het standpunt van de Gemeenschap betreffende ontwerp-besluit nr. 2/2005 van het bij de Overeenkomst in de vorm van een briefwisseling tussen de Europese Economische Gemeenschap en het Prinsdom Andorra opgerichte Gemengd Comité, inzake bepaalde veterinaire vraagstukken;
* Toetreding van de Europese Gemeenschap tot het Internationaal Verdrag tot bescherming van kweekproducten, laatstelijk gewijzigd op 19 maart 1991 te Genève (UPOV) - Goedkeuring van de aan de secretaris-generaal van het UPOV toe te zenden brief;
* Voorstel voor een verordening van de Raad betreffende de sluiting van het protocol tot vaststelling, voor de periode van 1 juli 2004 tot en met 30 juni 2007, van de vangstmogelijkheden en de financiële tegenprestatie als bedoeld in de Overeenkomst tussen de Europese Economische Gemeenschap en de Republiek Ivoorkust inzake de visserij voor de kust van Ivoorkust.