KPMG


Consument loopt niet warm voor nieuwe digitale dienstverlening

Nederlanders lopen nog niet warm voor het afnemen van internet-, telefonie- en televisiediensten van één en dezelfde aanbieder. Dit blijkt uit een onderzoek van KPMG en TNS NIPO naar de markt voor triple play- aanbieders.

De onzekerheid en onwetendheid over de nieuwe dienstverlening en vooral de onverschilligheid over de bestaande, afzonderlijke diensten vormen bij de Nederlander de belangrijkste obstakels om over te stappen op een triple play-aanbieder.

Bij digitale TV kan men de consument in deze fase onvoldoende overtuigen van de voordelen die de rompslomp van overstappen compenseren. Bij telefonie via internet daarentegen zijn voornamelijk de te verwachte kostenvoordelen wel voor grote groepen voldoende reden om over te stappen. Voorwaarde is wel intensieve communicatie en actieve verkoop om mensen bewust te maken en tot actie te bewegen.

"De aanbieder die kan garanderen dat een overstap naar een geïntegreerd aanbod van diensten probleemloos en transparant gebeurt, maakt een kans de consument te laten overstappen", constateert Geert-Jan van der Snoek van KPMG Advisory. Van der Snoek: "Tevreden klanten trek je niet over de streep door de betere kwaliteit of de voordelen van het one-stop-shopping te benadrukken. En ook voor mooier, sneller voor iets meer geld komt de Nederlander niet in beweging." Belangrijker echter is de prijs en dan vooral het prijsgevoel. Wat bespaar ik als consument? Van der Snoek: "De Nederlander is vooral gevoelig voor de kosten van vaste telefonie, zowel het abonnement als de gesprekskosten. Die liggen veel gevoeliger dan de kosten van de internetaansluiting of het kabelabonnement. Op het gebied van telefonie valt volgens Van der Snoek voor de aanbieders dan ook de meeste eer te behalen."

Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlander wel vrij massaal zal willen overstappen op internetbellen zodra deze mogelijkheid wordt geboden. Ruim 60% van de Nederlandse consumenten overweegt een overstap naar een vorm van bellen via internet. De huidige prijsvechters op de telefoniemarkt, de carrier selectbedrijven, zullen hiervan volgens Van der Snoek als eerste het slachtoffer worden. Van der Snoek: "Hun doelgroep en klantenbestand is bij uitstek gevoelig voor de kostenverlaging die Voice-over-IP met zich meebrengt. De Nederlander is veel meer tevreden over zijn internetprovider dan over zijn provider van telefonie en televisie. Daarbij beschouwt men de internetprovider als expert op het gebied van internettechnologie. Zij hebben daarmee de beste uitgangspositie om internetbellen aan te bieden. Dit geldt zowel voor de kabel als voor de ADSL-markt. Veel mensen blijken eerder bereid een extra dienst van hun internetprovider erbij te nemen, dan hoeven ze niet van internetprovider te switchen."

De forse tariefsverlagingen dat het bellen via internet mogelijk maakt, betekenen volgens Van der Snoek vooral voor de traditionele vaste telefonie van KPN zwaar weer, indien bij haar strategie hierop niet wordt ingespeeld. Van der Snoek: "Het einde van de telefoontik en het traditionele vaste telefoonabonnement is in zicht en een groot aantal nieuwe concurrenten zal de markt betreden. Het bedrijf zal haar betrouwbare imago echter kunnen benutten om televisie en telefonie via internet aan te bieden. De internetdochters van KPN zijn daarvoor de essentiële schakel. De kabelmaatschappijen blijken duidelijk minder vertrouwen te genieten bij de consument, vooral ten aanzien van telefonie via internet. Abonnees die via een kabelmaatschappij nu al internet afnemen, zoals bijvoorbeeld bij @Home, hebben er veel meer vertrouwen in dat de leverancier ook telefonie via internet kan leveren. Hoewel de kabelmaatschappijen met internetbellen een duidelijke kans krijgen voet aan de grond te krijgen in de telefoniemarkt, doen ze er goed aan om niet alleen de nieuwe technologie te promoten, maar de overstap naar een geïntegreerd aanbod probleemloos en transparant te maken, gecombineerd met een duurzaam lagere prijs."

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039

© 2005 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.