VVD



22 jun 2005 - Inbreng Paul de Krom voor evaluatie vijfbanenstelsel Schiphol

Onderwerp: Plenair debat wetsvoorstel evaluatie vijfbanenstelsel Schiphol

Woordvoerder: Paul de Krom

Datum: 22 juni 2005

VVD wil aandacht op toekomst Schiphol

Volgend jaar wordt het nieuwe vijfbanenstelsel van Schiphol geëvalueerd. De VVD vindt dat de evaluatie vooral moet gaan over de vraag of er verbeteringen in het huidige stelsel mogelijk zijn. Achterom kijken moet, maar om partijen uit de loopgraven te krijgen is het nodig om de blik op de toekomst te richten.

Hieronder treft u de inbreng aan van woordvoerder Paul de Krom

In het Algemeen Overleg op 18 november spraken wij al uitvoerig over het voornemen van het Kabinet om het 'amendement Van Gijzel' weer uit de wet te schrappen. De VVD fractie stemde als enige fractie in de Kamer tegen dit amendement, gewoon omdat het onhaalbaar was. Wij zijn daarom blij dat het Kabinet deze realiteit nu onder ogen ziet en deze omissie middels het voorliggende wetsvoorstel weer corrigeert. Dat voorkomt een hoop gedoe bij de evaluatie van het vijfbanenstelsel volgend jaar. Zoals op 18 november ook al toegezegd, komt het Kabinet met een alternatieve aanpak. Het lijkt mijn fractie inderdaad een goed voorstel van het Kabinet, dat wij dit bij de evaluatie meenemen. Mijn fractie heeft er verder weinig behoefte aan de discussie van 18 november op dit punt over te doen.

De evaluatie van Schiphol is een belangrijk moment. Dat geeft ons niet alleen de mogelijkheid terug te kijken op de afgelopen periode waarin ervaring met het nieuwe stelsel is opgedaan, maar ook om voorstellen voor verbetering van het stelsel mee te nemen. Maar ik herhaal de bezorgdheid die ik ook in het overleg van 28 april jl. heb uitgesproken. In de discussie rond Schiphol is in de loop van de tijd wantrouwen tussen alle betrokkenen gegroeid. Wantrouwen ten opzichte politiek en overheid, en wantrouwen tegenover de sector. Als gevolg daarvan overheerst soms bij voorbaat scepsis over de uitkomsten van de evaluatie. Dat zou een gemiste kans zijn. De commissie Derksen ziet het terecht als haar opdracht ertoe bij te dragen dat het wantrouwen weer binnen de grenzen van het gezonde wantrouwen wordt gebracht. De commissie waarschuwt dat we deze kans om verbeteringen aan te brengen niet moeten laten lopen en weer vervallen in allerlei 'rapportenoorlogen' en terugkijken in plaats van vooruit. Met de commissie is mijn fractie daarom van oordeel dat de evaluatie zich met name moet richten op wat beter kan in het beleid en hoe een consensus rond nieuw beleid kan worden opgebouwd.

Vandaar ook het pleidooi van mijn fractie om leiderschap te tonen, met name Schiphol zelf. Waar zijn de concrete verbeteringsvoorstellen? Ik heb er nog maar weinig gezien. Juist Schiphol heeft de kennis en expertise die daarvoor nodig is. En de communicatie moet worden verbeterd. Herstel van vertrouwen doe je niet met eindeloze rapporten en gekissebis over de motie Baarda, maar met een visie en concrete voorstellen over hoe het beter kan. Dit vereist leiderschap, zorgvuldige regie, planning en tijd.

Maar daar ontbreekt het aan. Het is aan alle kanten, overigens ook van de kant van andere belanghebbenden, oorverdovend stil. Het debat lijkt na de rekenfout stil gevallen. Voorstellen voor verbetering kunnen worden ingediend tot eind van deze maand. De evaluatie is volgend jaar al. Aan Schiphol de schone taak om nú leiderschap te tonen, anders loopt de evaluatie op een teleurstelling uit. Aan het Kabinet de vraag te schetsen hoe het proces loopt, welke bruikbare voorstellen al zijn ingediend, op welke manier met de omwonenden wordt gecommuniceerd. Wat verwacht het kabinet eigenlijk van de verbetervoorstellen en de rol van Schiphol in de discussie?