Time : 10:59:55 AM
Date : Wednesday, June 22, 2005
Sender Name: promotie binnenvaart vlaanderen

BINNENVAART presenteert BORIS op het Internet, toegevoegde waarde door Rivier Informatie Diensten

Op donderdag 23 juni wordt op de Sidmar-site in Gent een uitzonderlijke demonstratiedag georganiseerd over de toegevoegde waarde die Rivier Informatie Diensten kunnen bijbrengen voor transportorganisatoren en andere logistieke spelers (zoals operatoren van containerterminals). Eén van de meest concrete en operationele applicaties is BORIS, een routeplanner voor de binnenvaart. Deze toepassing is uiterst gebruiksvriendelijk en laat ook leken toe om een fictieve reis uit te stippelen over de 30.000 km bevaarbare Europese waterwegen. Afhankelijk van ladingsoort, volume en scheepstype, berekent BORIS reisduur en aankomsttijd, evenals de optimale reisweg en eventueel alternatieve vaarwegen.

Gebaseerd op de combinatie van informatica en telecommunicatie, zullen River Information Services (RIS) in de komende jaren zeer ingrijpend de Europese binnenvaart veranderen. Naar verwachting kondigen het Europees Parlement en de Raad van Ministers nog dit jaar een Richtlijn goed die RIS harmoniseert op de binnenwateren van klasse IV of hoger. In het ontwerp wordt een dwingende termijn opgelegd om de Richtlijn toe te passen. Uiterlijk na 36 maanden moeten de lidstaten voldoen aan de technische normen die de Richtlijn oplegt.

De RIS-Richtlijn wil de veiligheid en de doeltreffendheid van de Europese binnenvaart verbeteren door diensten aan te bieden in een gestandaardiseerd, elektronisch format en in een universeel verstaanbare vorm. Tot die diensten behoren vaarweginformatie, verkeersinformatie, verkeersmanagement, ondersteuning van rampenbestrijding, informatie voor vervoersmanagement, statistieken, douanediensten, waterwegheffingen en havengelden. Voor waterwegen van categorie Va of hoger moeten de lidstaten ook elektronische navigatiekaarten ter beschikking stellen van de RIS-gebruikers.

Aanvankelijk opgezet voor binnenvaartondernemers, groeide de afgelopen jaren het besef dat de centralisering van informatie en de elektronische vorm waarin deze beschikbaar komt, ook een toegevoegde waarde kan betekenen voor transportorganisatoren aan de wal. Artikel 3 van de ontwerp RIS-Richtlijn biedt nadrukkelijk de mogelijkheid om RIS te koppelen aan commerciële activiteiten van privébedrijven.

Om de invoering in de praktijk van RIS voor te bereiden, werd daarom het Europees R&D-programma COMPRIS opgestart, waaraan 44 partners uit elf Europese landen deelnemen. Dit "Consortium Operational Management Platform River Information Services" is een samenwerkingsverband dat thans, na drie jaar werking, ten einde loopt. Bij het beëindigen van COMPRIS worden tussen juni en september in diverse Europese landen, zoals België, Duitsland, Hongarije en Nederland, demonstratiedagen georganiseerd.

De demonstraties van de toegevoegde waarde die RIS kan bieden voor logistieke spelers op de wal (verladers, bevrachters en terminaloperatoren), hebben betrekking op diverse diensten zoals: een schependatabank, sluisplanning, elektronische rapportering, opvolging van reis- en ladinggegevens, positiebepaling, elektronische laadlijsten en stuwageplannen voor containervervoer, enz. De "Flemish Walloon French Crossborder Demonstrations" in Gent, vormen de Belgische bijdrage tot deze demonstratiedagen.

Op de demonstratiedag in Gent staan in het bijzonder de oplossingen in de kijker, die werden uitgewerkt in het COMPRIS Werkpakket 5. Dit werkpakket werd ontwikkeld onder leiding van Promotie Binnenvaart Vlaanderen, en heeft betrekking op de realisatie van een zgn. "Logistiek Data Platform" (LDP). Uit data die geïdentificeerd werden bij verschillende RIS-toepassingen verzamelt dit platform gegevens, die ter beschikking worden gesteld van logistieke spelers op de wal.

Eén van de diensten binnen dit Logistiek Data Platform (LDP) die ook een breed publiek kunnen aanspreken is een elektronische routeplanner voor de binnenvaart, die de naam meekreeg van "Barge Operator River Information Services" (BORIS).

BORIS is een applicatie die toegankelijk is via het Internet en is uiterst gebruiksvriendelijk. De routeplanner voor de binnenvaart combineert informatie over de vaarweg met gegevens die ingebracht worden over de plaats van laden en lossen, over het schip, de aard van de lading, en het te vervoeren volume. Nadat de gebruiker deze parameters heeft ingebracht, berekent BORIS de optimale reisroute, het type schip dat best kan ingezet worden, en de verwachte reisduur. De module houdt rekening met weekendbediening van bruggen en sluizen, laat een beperkte overbelading toe, en reikt ook alternatieven aan. In sommige omstandigheden kan het inderdaad nuttig zijn om de lading te verdelen over twee schepen in plaats van ze te transporteren op een groter schip dat een veel langere vaarroute zou moeten volgen.

De module is gratis maar vereist registratie. Ze blijft voor demonstratie beschikbaar tot eind 2005 en kan geraadpleegd worden via www.LDPris.info.

Voor bijkomende inlichtingen, contacteer:

Promotie Binnenvaart Vlaanderen
Mw. Annick Javor
Tel.: 0477 58 82 00 (bereikbaart t/m 22/6/05)
Tel. 011 23 06 06