CBS

Consumentenvertrouwen daalt opnieuw

Het consumentenvertrouwen is in juni 2005, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, voor de tweede achtereenvolgende maand gedaald en uitgekomen op -26. Het vertrouwen is hiermee weer terug op het niveau van begin dit jaar. Dit blijkt uit het Consumenten Conjunctuuronderzoek van het CBS. De daling van het consumentenvertrouwen komt vooral doordat consumenten somberder werden over het economisch klimaat.

Consumenten negatiever over economisch klimaat

Consumenten zijn in juni flink negatiever geworden over het economisch klimaat. Vooral over het economisch klimaat in de afgelopen twaalf maanden werden consumenten behoorlijk somberder. Het oordeel over de economie in de komende twaalf maanden verslechterde ook.

Koopbereidheid stabiel

De koopbereidheid veranderde vrijwel niet in juni. Het niveau bleef laag. De onderliggende onderdelen van de koopbereidheid kenden wel verschuivingen. Zo is het oordeel over de eigen financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden verbeterd. Daar staat tegenover dat de consumenten over hun financiën in de komende twaalf maanden en vooral over het doen van grote aankopen, zoals meubels, negatiever werden.

Stijging vertrouwen slaat om in daling

In de eerste vier maanden van 2005 nam het vertrouwen van de consumenten toe. Echter, in mei en juni daalde het vertrouwen weer fors. Het consumentenvertrouwen is aan het eind van het eerste halfjaar van 2005 weer terug op het niveau van begin 2005.

Het verloop van het consumentenvertrouwen in het eerste halfjaar werd vooral bepaald door veranderingen in het oordeel over het economisch klimaat. De koopbereidheid daarentegen varieerde maar weinig. Het vertrouwen van de consumenten blijft dus laag. Aan het eind van het eerste halfjaar van 2005 waren er per saldo 26 procent meer pessimisten dan optimisten.

Technische toelichting

Meer informatie

Dit persbericht is een onderdeel van de berichtgeving van het CBS over de Nederlandse conjunctuur. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het Conjunctuurbericht (http://www.cbs.nl/conjunctuurbericht). Hierin wordt een actueel, totaal en samenhangend beeld van de conjunctuur gepresenteerd. Het Conjunctuurbericht wordt enkele uren na het uitkomen van dit persbericht bijgewerkt met de laatste stand van zaken. Via de CBS website (Service/abonnementen) kunt u zich ook aanmelden voor een gratis email-abonnement.

Algemeen

Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt uitgevoerd in de eerste tien werkdagen van de maand.

De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen financiële situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en aankoopplannen van huishoudens.

De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de 'optimisten'), dat het slechter gaat (de 'pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het percentage pessimisten.

Naast het CBS, stelt ook de Europese Commissie (EC) op basis van het CCO voor Nederland een indicator van het consumentenvertrouwen samen. De EC hanteert daarbij echter deels andere vragen dan het CBS. In de EC-berekening ligt de nadruk geheel op de verwachtingen voor de toekomst, waar in de indicator van het CBS ook de huidige situatie van de consument en diens oordeel over de afgelopen twaalf maanden worden meegenomen. De EC publiceert haar indicator altijd later dan het CBS waardoor de meest recente maand niet zichtbaar is in de grafiek.

PB05-075

23 juni 2005

9.30 uur

Centraal Bureau voor de Statistiek

Persbericht