Groeiende populariteit van al@din onder jongeren

23.06.2005 / 10:18 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Ver. van openbare bibliotheken

Groeiende populariteit van al@din onder jongeren


-300.000 bezoeken en 90.000 vragen aan al@din in 2005
-73% van de vragenstellers onder de 20 jaar

-82% tevreden tot zeer tevreden over vragendienst

De populariteit van al@din, de persoonlijke vragendienst van Bibliotheek.nl, is tijdens de eerste helft van dit jaar opnieuw verder toegenomen. Met name jongeren in de leeftijd van 13-19 jaar wenden zich steeds regelmatiger tot al@din. Daardoor is in 2005 het aantal bezoeken aan de al@din-site opgelopen tot boven 300.000. Bovendien kregen dit jaar al 90.000 vragenstellers per e-mail (gratis) een persoonlijk antwoord van al@din. De vragendienst geeft antwoord op alle mogelijke vragen, zoals 'Steken mannetjes muggen ook?' of 'Waarom slaan stoppen door als het onweert?'

Dit voorjaar is net als vorig jaar een campagne gelanceerd op televisie en ditmaal ook op het internet, aansluitend op het al@din concept. Als gevolg van de campagne is de bekendheid van al@din en Bibliotheek.nl opnieuw gestegen. Momenteel is 78 procent van de jongeren al bekend met al@din en 58 procent van die groep kent ook Bibliotheek.nl. Bovendien blijft het aantal gestelde vragen aan de online vragendienst sterk groeien. Geconcludeerd kan worden dat de populariteit van al@din bij jongeren blijft toenemen.

De voorjaarscampagne van al@din was vooral gericht op jongeren in de leeftijdscategorie 13-19 jaar. Als gevolg van de campagne steeg het aantal bezoeken aan de vragendienst met 33 procent, van 2.503 naar 3.329 per dag. Ook het aantal gestelde vragen aan al@din groeide fors, van 733 naar 903 per dag. Dat betekent een toename van ruim 23 procent. Resultaat is dat in 2005 het totaal aantal bezoeken aan al@din boven de 300.000 komt en het aantal vragen op meer dan 90.000. Tijdens de campagne is het aandeel van jeugd en jongeren (tot 19 jaar) onder de vragenstellers gestegen van 63 naar 73 procent. Opvallend hierbij is dat het aandeel van kinderen tot 13 jaar het meest is toegenomen.

Bovendien is de tevredenheid van de bezoekers van al@din opvallend. 82 procent van de al@din bezoekers is tevreden tot zeer tevreden over de dienst en 68 procent van hen is al eerder bij de vragendienst van Bibliotheek.nl te raden gegaan. Geconcludeerd kan worden dat de loyaliteit van onze gebruikers groot is. Verder blijkt dat 57 procent van de ondervraagden al@din raadpleegt na eerst tevergeefs zelf te hebben gezocht in andere informatiebronnen, zoals internet zoekmachines, startpagina's en nieuwsgroepen. Positief aan de vragendienst noemt men onder andere dat deze gemakkelijk is (je krijgt informatie 'op maat'), betrouwbaar is 'bij andere sites weet je niet zeker dat je de juiste informatie krijgt' en dat al@din gratis is. De redenen waarom de vragendienst wordt geraadpleegd zijn heel divers van aard, het betreft vragen over alle mogelijke onderwerpen, zoals biologie, geschiedenis, aardrijkskunde of gezondheid.

Actie
Als onderdeel van de campagne riep al@din op om de vragendienst ook onder vrienden / vriendinnen te promoten. Deze oproep resulteerde in maar liefst 217 inzendingen, variërend van nieuwe reclameconcepten, het plaatsen van zelfgemaakte banners op weblogs tot speciale raps en gedichten. Enkele schoolklassen hebben van de actie een apart lesonderwerp gemaakt. Vijf inzendingen zijn door al@din beloond met een iPod. De deelnemende schoolklassen ontvingen een taart voor hun inzet.

X X X

Noot voor de redactie (