Gemeente Barneveld


Gemeente werkt aan opzet zorgloket

De gemeente is bezig met de opzet van een zorgloket. Het gaat om een uitbreiding van het bestaande loket gemeentelijke voorzieningen voor ouderen en gehandicapten bij de afdeling Werk, Zorg en Inkomen. Het doel van dit loket is om één vraagbaak te vormen waar ouderen en gehandicapten met hun vragen over wonen, zorg en welzijn naar toe kunnen. Uit landelijk onderzoek blijkt dat er behoefte is aan een duidelijk informatiepunt. De gemeente gaat in deze behoefte voorzien. Dat is ook in lijn met de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Het zorgloket gaat in oktober 2005 van start en is tot de oplevering van het nieuwe gemeentehuis gehuisvest aan de Baron van Nagellstraat 140 in Barneveld.

Behoefte en rol gemeente

Landelijke onderzoeken wijzen uit dat veel ouderen en gehandicapten geen gebruik maken van bestaande voorzieningen. Dit komt door onbekendheid, doordat zij de wegen niet kennen of die te omslachtig vinden. Dit leidt tot ongewenste en onnodige afname van de welzijnsbeleving van deze kwetsbare groepen. In het woud van diensten en voorzieningen hebben deze doelgroepen meer en meer behoefte aan persoonlijke informatie, advies en ondersteuning bij het inrichten van hun sociale leefomgeving.

De gemeente heeft een duidelijke rol als het gaat om de maatschappelijke participatie van haar burgers. Die rol wordt versterkt met de komst van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. De groep mensen die een beroep doet op de diensten en zorg wordt steeds groter onder meer door de vergrijzing. Bovendien is de zorgwereld behoorlijk complex. Landelijk ontstaan er daarom steeds meer lokale zorgloketten die als wegwijzer fungeren.

Zorgloket Barneveld

In februari 2005 is het college van burgemeester en wethouders akkoord gegaan met het opzetten van een zorgloket voor ouderen en gehandicapten op het gebied van wonen, zorg en welzijn.

Na dit besluit is een projectgroep begonnen met de voorbereiding voor de daadwerkelijke invoering van het loket in Barneveld. In oktober 2005 gaat het zorgloket van start. Inwoners kunnen bij het loket terecht voor informatie, advies, verwijzing en bemiddeling op het gebied van welzijn, zorg en wonen (voor zover gerelateerd aan welzijn en zorg). De dienstverlening richt zich in eerste instantie vooral op ouderen en gehandicapten. Afhankelijk van de ontwikkelingen in wet- en regelgeving, de lokale wensen en de mogelijkheden, wordt de dienstverlening uitgebouwd naar andere doelgroepen. De komst van het zorgloket betekent niet dat er weer een loket in Barneveld bij komt. Het huidige loket gemeentelijke voorzieningen voor ouderen en gehandicapten bij de afdeling Werk, zorg en inkomen, krijgt namelijk deze functie. Dit betekent dat het loket op het gebied van informatie en advies, verwijzing en bemiddeling een verbreding krijgt. De dienstverlening gebeurt via het loket, telefonisch en via e-mail. Tot de oplevering van het nieuwe gemeentehuis is het zorgloket gehuisvest aan de Baron van Nagellstraat 140. De overige bereikbaarheidsgegevens worden na de zomervakantie bekend gemaakt.

Barneveld, 21 juni 2005

Mutatiedatum 22/06/2005