Gemeente Barneveld
Gemeente werkt aan opzet zorgloket
De gemeente is bezig met de opzet van een zorgloket. Het gaat om een
uitbreiding van het bestaande loket gemeentelijke voorzieningen voor
ouderen en gehandicapten bij de afdeling Werk, Zorg en Inkomen. Het
doel van dit loket is om één vraagbaak te vormen waar ouderen en
gehandicapten met hun vragen over wonen, zorg en welzijn naar toe
kunnen. Uit landelijk onderzoek blijkt dat er behoefte is aan een
duidelijk informatiepunt. De gemeente gaat in deze behoefte voorzien.
Dat is ook in lijn met de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Het
zorgloket gaat in oktober 2005 van start en is tot de oplevering van
het nieuwe gemeentehuis gehuisvest aan de Baron van Nagellstraat 140
in Barneveld.
Behoefte en rol gemeente
Landelijke onderzoeken wijzen uit dat veel ouderen en gehandicapten
geen gebruik maken van bestaande voorzieningen. Dit komt door
onbekendheid, doordat zij de wegen niet kennen of die te omslachtig
vinden. Dit leidt tot ongewenste en onnodige afname van de
welzijnsbeleving van deze kwetsbare groepen. In het woud van diensten
en voorzieningen hebben deze doelgroepen meer en meer behoefte aan
persoonlijke informatie, advies en ondersteuning bij het inrichten van
hun sociale leefomgeving.
De gemeente heeft een duidelijke rol als het gaat om de
maatschappelijke participatie van haar burgers. Die rol wordt
versterkt met de komst van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. De
groep mensen die een beroep doet op de diensten en zorg wordt steeds
groter onder meer door de vergrijzing. Bovendien is de zorgwereld
behoorlijk complex. Landelijk ontstaan er daarom steeds meer lokale
zorgloketten die als wegwijzer fungeren.
Zorgloket Barneveld
In februari 2005 is het college van burgemeester en wethouders akkoord
gegaan met het opzetten van een zorgloket voor ouderen en
gehandicapten op het gebied van wonen, zorg en welzijn.
Na dit besluit is een projectgroep begonnen met de voorbereiding voor
de daadwerkelijke invoering van het loket in Barneveld. In oktober
2005 gaat het zorgloket van start. Inwoners kunnen bij het loket
terecht voor informatie, advies, verwijzing en bemiddeling op het
gebied van welzijn, zorg en wonen (voor zover gerelateerd aan welzijn
en zorg). De dienstverlening richt zich in eerste instantie vooral op
ouderen en gehandicapten. Afhankelijk van de ontwikkelingen in wet- en
regelgeving, de lokale wensen en de mogelijkheden, wordt de
dienstverlening uitgebouwd naar andere doelgroepen. De komst van het
zorgloket betekent niet dat er weer een loket in Barneveld bij komt.
Het huidige loket gemeentelijke voorzieningen voor ouderen en
gehandicapten bij de afdeling Werk, zorg en inkomen, krijgt namelijk
deze functie. Dit betekent dat het loket op het gebied van informatie
en advies, verwijzing en bemiddeling een verbreding krijgt. De
dienstverlening gebeurt via het loket, telefonisch en via e-mail. Tot
de oplevering van het nieuwe gemeentehuis is het zorgloket gehuisvest
aan de Baron van Nagellstraat 140. De overige bereikbaarheidsgegevens
worden na de zomervakantie bekend gemaakt.
Barneveld, 21 juni 2005
Mutatiedatum 22/06/2005