Gemeente Zaanstad

De B&W besluiten van week 25

woensdag 22 juni 2005

Zwerk5: Zaans leerwerkbedrijf helpt jongeren aan startkwalificaties

Het college van burgemeester en wethouders stemde in met het opzetten van een leerwerkcentrum Zwerk5 in Zaanstad. Het nieuwe bedrijf gaat ervoor zorgen dat jonge inwoners van Zaanstad zonder startkwalificaties en niet direct bemiddelbaar naar betaald werk de aansluiting met de snel veranderende arbeidsmarkt niet verliezen. Zwerk5 biedt hen een leerwerktraject dat gericht is op duurzame arbeidsinpassing of duurzame inpassing in (reguliere) scholing. Er wordt gebruik gemaakt van een op de doelgroep gerichte en op hun belevingswereld aansluitende begeleidingsmethodiek. De jongeren krijgen activiteiten aangeboden in een vijfdaagse werkweek met een doorlooptijd van 6 tot 18 maanden. Deelname is verplicht en gekoppeld aan een uitkering WWB.

Jeugdwerkloosheid is een serieus probleem in Nederland. Door toename van hoogwaardige banen in de kenniseconomie dreigen jongeren zonder startkwalificatie buiten de boot te vallen. Via het opzetten van het leerwerkbedrijf kunnen meetbare competenties worden verworven die het niveau van een startkwalificatie benaderen. Zwerk5 wordt opgezet voor de periode 2006-2009. De kosten voor het project (4,8 miljoen euro voor de eerder genoemde periode) worden gedekt uit de ESF subsidie, het werkdeel Wet Werk en Bijstand, de voorziening ID banen, kosten voor de inzet gemeentelijk personeel en een bijdrage van het CWI. Zwerk5 staat voor: Zaanstad werk(t). De 5 staat voor Persoonlijk toekomst perspectief, Opvoeden, Opleiden, Reïntegratie, en Themas in leven en samenleving.

Ook verdubbeling dr. J.M. den Uylbrug meegenomen

Akkoord definitief ontwerp Zuidelijke Randweg

Het college van burgemeester en wethouder stemde in met het Definitieve Ontwerp voor de Zuidelijke Randweg. Ten opzichte van het voorlopige ontwerp wijkt het definitieve op een aantal punten af. Ook stemde het college in de voorbereiding te starten voor de verdubbeling van de Dr. J.M. den Uylbrug. Het ligt in de bedoeling dat zowel de Zuidelijke Randweg als de verdubbeling van de Den Uylbrug gelijktijdig in 2008 klaar zijn. Recent onderzoek door een ingenieursbureau toonde aan dat op de bestaande Den Uylbrug ruimte is voor twee maal twee rijstroken. Wel zal dan het voet-/fietspad buiten de brug gebouwd moeten komen. Op een eigen constructie, met een eigen fundering. De totale kosten van de verdubbeling worden globaal geschat op 11 miljoen euro inclusief voorbereiding, toezicht en onvoorzien. Omdat de financiering voor de Zuidelijke Randweg zo voorspoedig verliep, en er nu zekerheid is dat de weg aangelegd kan worden, besloot het college de verdubbeling van de brug in tijd naar voren te schuiven. Dit was ook de wens van de raad. Het college vraagt nu de raad om het eerder vastgestelde investeringsbedrag van 52,5 miljoen euro voor fase 1 te verhogen naar 63,5 miljoen voor fase 1 en 2 onder de voorwaarde dat de aanbesteding niet eerder plaatsvindt dan nadat de subsidiebeschikkingen van het ROA, de Provincie en EZ zijn afgegeven. De ontwikkelaars van HoogTij betalen 7 miljoen euro mee aan de Zuidelijke Randweg. Het college wil zo spoedig mogelijk starten met de planologische procedure om de Zuidelijke Randweg mogelijk te maken, en ook wil zij nu overgaan tot het noodzakelijke verwerven van de gronden.

De veranderingen ten opzichte van het voorlopige ontwerp:
* De nieuwe weg loopt ter hoogte van de voormalige Bruijnzeelfabrieken niet over een viaduct, maar over een dijklichaam. Dit is een stuk goedkoper en levert bovendien mogelijkheden om de op en afritten aan te sluiten volgens de Haarlemmermeermethode. De hoofdweg wordt volgens dit principe middels op- en afritten aangesloten op een secundaireweg;
* De kruispunten onder het viaduct over de Symon Spiersweg worden geen gewone kruispunten, maar zogenaamde ovatonden;
* De Schiethavenbrug wordt korter. Hij stopt nu voor de Hemspoortunnel en wordt daar opgevangen door een grondlichaam dat ook over de Hemspoortunnel heen loopt;

* De dijk langs het Noordzeekanaal moet extra versterkt worden om de nieuwe weg langs het kanaal mogelijk te maken. Grondmechanisch onderzoek toonde dit aan.

* Bij de aansluiting met de Westzanerweg komt een extra waterberging. Dit in het kader van de Watertoets. De waterberging maakt het mogelijk om moerassige zones te maken voor de rietorchis. Ook biedt het de mogelijkheid om paddenpoeltjes aan te leggen ter compensatie van die gebiedjes die moeten verdwijnen door de aanleg van de Zuidelijke Randweg.

Evalutie Schipholbeleid

Gemeente komt met 14 verbetervoorstellen om geluidsoverlast Schiphol te verminderen

Het college van burgemeester en wethouders gaat 15 verbetervoorstellen bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat indienen om geluidsoverlast door vliegverkeer voor de bewoners van Zaanstad terug te dringen. Het indienen van de voorstellen vloeit voort uit de Evaluatie Schipholbeleid. Met de invoering van de Schipholwet in 2003 zijn regels en normen gesteld aan de effecten van het vliegverkeer op het gebied van geluid, externe veiligheid, de uitstoot van luchtvervuilende stoffen met als doel de overlast en risicos te beperken. De politiek had er indertijd zorgen over of de bescherming van de omgeving van Schiphol, waaronder Zaanstad, wel voldoende zou zijn gewaarborgd met deze wet. Daarom is afgesproken om voor 20 februari 2006 te evalueren en indien nodig aan te passen. Zaanstad komt met 14 voorstellen ter verbetering van de overlast. Een aantal voorstellen op een rijtje:

* Flexibel baangebruik gedurende een proefperiode, met aansluitend eventuele verankering in de wet. Dit biedt mogelijkheden in te spelen op wensen uit de omgeving.

* Onder voorwaarden afwijken van de huidige routes ten gunste van de hinder. Dit kan vermijdbare hinder voorkomen.
* Het punt van het verlaten van de luchtverkeerswegen afhankelijk stellen van de mate van geluidshinder.

* Verlenging van het nachtregime tot 7.00 uur en beperking van het aantal nachtvluchten. Dit voorkomt significante slaapverstoring.
* Verhoging aanvlieghoogte naar 4000 foot.
* Terugbrengen van de overschrijding bij afwijkend baangebruik van 3% naar 1%.

* Schiphol moet jaarlijks een verbeterplan opstellen.
* De communicatie richting burgers moet verbeterd worden.

Zaanstad stemt niet in met mainportprogramma Schiphol

Door de kerngroep BRS (Bestuurlijke Regie Schiphol) en Schiphol Group is het concept verbreed mainportprogramma korte termijn opgesteld. Het doel hiervan is om het concurrerend vermogen van Randstad en mainport in stand te houden en te versterken. Het programma moet de basis zijn voor een samenwerkingsconvenant. Het gaat echter voorbij aan de wens van de regio om eerst de overlast te beheersen en dan de discussie over verdere groei te voeren en aan de eventuele consequenties van de evaluatie van de Wet luchtvaart. Zaanstad besluit daarom niet in te stemmen met het programma.

Zaanstad tekent bestuursovereenkomst milieuhandhaving met provincie

Zaanstad tekent als een van de milieuhandhavende organisaties in Noord
-Holland een nieuwe bestuursovereenkomst met de provincie op het gebied van milieuhandhaving. Met de ondertekening onderschrijft de gemeente dat zij zich inzet voor een betere milieuhandhaving en een minder vrijblijvende samenwerking. De vorige overeenkomst stamde uit 1999. De nieuwe overeenkomst is uniform voor alle milieuhandhavende organisaties in Noord-Holland. Wethouder milieu R.J. Linnekamp en wethouder handhaving P.M.J. Kroessen-van Gelderen tekenen de overeenkomst namens de gemeente.

Gevelreclamebeleid voor Inverdan

Het college van burgemeester en wethouders ging akkoord met de beleidsnotitie Gevelreclame Inverdan. In de notie staat waaraan ontwikkelaars, architecten en andere ontwerpers zich moeten houden als zij gevelreclame op gebouwen in het Inverdan gebied willen toepassen. De richtlijnen zijn ook getoetst aan het Beeldkwaliteitsplan van Inverdan.

Een paar richtlijnen uit de nota. De gemeente geeft geen toestemming als:

* De reclame meer dan 25% van het totale oppervlak van de etalageruit afsluit;

* De reclame de verkeersveiligheid belemmert;
* De reclame op het dak staat;

* De reclame op blinde muren hangt

* De reclame geen directe betrekking heeft op de gebruiker van het betreffende pand;

* De reclame bestaat in de vorm van lichtreflexborden.

De beleidsnotitie gevelreclame Inverdan is de voorloper van een algemene beleidsnotitie Gevelreclame Zaanstad voor de hele stad. Deze is momenteel in de maak.

87% van de Zaanstedelingen gelukkig

87% van de Zaanstedelingen acht zich een gelukkig mens, tegen 75% landelijk. Het aantal opvangplaatsen voor kinderen tussen 0-4 jaar behoort tot de hoogste in Nederland. In Zaanstad doet 56% van de volwassenen minimaal 1 uur per week aan sport, dat is na Nijmegen (585) het hoogste van de grote steden in Nederland. Van alle grotere gemeenten behoort Zaanstad tot een een van de veiligste. De havo afdeling van het Pascal College staat in de top vier van beste havo scholen van het land. Het aantal werklozen in Zaanstad ligt met 5,5% een stuk lager dan het landelijke gemiddelde van 6,6% en is het op een na laagste van alle G30 gemeenten. Deze en meer opmerkelijke vergelijkingen zette de afdeling Statistiek en Onderzoek op een rijtje. De gegevens komen uit tal van landelijke, regionale en plaatselijke benchmarken. Het totale vergelijk Zaanstad gelocaliseerd kan per e-mail aangevraagd worden bij: e.straten@zaanstad.nl. Binnenkort staat de benchmark ook op de gemeentelijke wensite www.Zaanstad.nl.