De B&W besluiten van week 25
woensdag 22 juni 2005
Zwerk5: Zaans leerwerkbedrijf helpt jongeren aan startkwalificaties
Het college van burgemeester en wethouders stemde in met het opzetten
van een leerwerkcentrum Zwerk5 in Zaanstad. Het nieuwe bedrijf gaat
ervoor zorgen dat jonge inwoners van Zaanstad zonder
startkwalificaties en niet direct bemiddelbaar naar betaald werk de
aansluiting met de snel veranderende arbeidsmarkt niet verliezen.
Zwerk5 biedt hen een leerwerktraject dat gericht is op duurzame
arbeidsinpassing of duurzame inpassing in (reguliere) scholing. Er
wordt gebruik gemaakt van een op de doelgroep gerichte en op hun
belevingswereld aansluitende begeleidingsmethodiek. De jongeren
krijgen activiteiten aangeboden in een vijfdaagse werkweek met een
doorlooptijd van 6 tot 18 maanden. Deelname is verplicht en gekoppeld
aan een uitkering WWB.
Jeugdwerkloosheid is een serieus probleem in Nederland. Door toename
van hoogwaardige banen in de kenniseconomie dreigen jongeren zonder
startkwalificatie buiten de boot te vallen. Via het opzetten van het
leerwerkbedrijf kunnen meetbare competenties worden verworven die het
niveau van een startkwalificatie benaderen. Zwerk5 wordt opgezet voor
de periode 2006-2009. De kosten voor het project (4,8 miljoen euro
voor de eerder genoemde periode) worden gedekt uit de ESF subsidie,
het werkdeel Wet Werk en Bijstand, de voorziening ID banen, kosten
voor de inzet gemeentelijk personeel en een bijdrage van het CWI.
Zwerk5 staat voor: Zaanstad werk(t). De 5 staat voor Persoonlijk
toekomst perspectief, Opvoeden, Opleiden, Reïntegratie, en Themas in
leven en samenleving.
Ook verdubbeling dr. J.M. den Uylbrug meegenomen
Akkoord definitief ontwerp Zuidelijke Randweg
Het college van burgemeester en wethouder stemde in met het
Definitieve Ontwerp voor de Zuidelijke Randweg. Ten opzichte van het
voorlopige ontwerp wijkt het definitieve op een aantal punten af. Ook
stemde het college in de voorbereiding te starten voor de verdubbeling
van de Dr. J.M. den Uylbrug. Het ligt in de bedoeling dat zowel de
Zuidelijke Randweg als de verdubbeling van de Den Uylbrug gelijktijdig
in 2008 klaar zijn. Recent onderzoek door een ingenieursbureau toonde
aan dat op de bestaande Den Uylbrug ruimte is voor twee maal twee
rijstroken. Wel zal dan het voet-/fietspad buiten de brug gebouwd
moeten komen. Op een eigen constructie, met een eigen fundering. De
totale kosten van de verdubbeling worden globaal geschat op 11 miljoen
euro inclusief voorbereiding, toezicht en onvoorzien. Omdat de
financiering voor de Zuidelijke Randweg zo voorspoedig verliep, en er
nu zekerheid is dat de weg aangelegd kan worden, besloot het college
de verdubbeling van de brug in tijd naar voren te schuiven. Dit was
ook de wens van de raad. Het college vraagt nu de raad om het eerder
vastgestelde investeringsbedrag van 52,5 miljoen euro voor fase 1 te
verhogen naar 63,5 miljoen voor fase 1 en 2 onder de voorwaarde dat de
aanbesteding niet eerder plaatsvindt dan nadat de
subsidiebeschikkingen van het ROA, de Provincie en EZ zijn afgegeven.
De ontwikkelaars van HoogTij betalen 7 miljoen euro mee aan de
Zuidelijke Randweg. Het college wil zo spoedig mogelijk starten met de
planologische procedure om de Zuidelijke Randweg mogelijk te maken, en
ook wil zij nu overgaan tot het noodzakelijke verwerven van de
gronden.
De veranderingen ten opzichte van het voorlopige ontwerp:
* De nieuwe weg loopt ter hoogte van de voormalige
Bruijnzeelfabrieken niet over een viaduct, maar over een
dijklichaam. Dit is een stuk goedkoper en levert bovendien
mogelijkheden om de op en afritten aan te sluiten volgens de
Haarlemmermeermethode. De hoofdweg wordt volgens dit principe
middels op- en afritten aangesloten op een secundaireweg;
* De kruispunten onder het viaduct over de Symon Spiersweg worden
geen gewone kruispunten, maar zogenaamde ovatonden;
* De Schiethavenbrug wordt korter. Hij stopt nu voor de
Hemspoortunnel en wordt daar opgevangen door een grondlichaam dat
ook over de Hemspoortunnel heen loopt;
* De dijk langs het Noordzeekanaal moet extra versterkt worden om de
nieuwe weg langs het kanaal mogelijk te maken. Grondmechanisch
onderzoek toonde dit aan.
* Bij de aansluiting met de Westzanerweg komt een extra
waterberging. Dit in het kader van de Watertoets. De waterberging
maakt het mogelijk om moerassige zones te maken voor de
rietorchis. Ook biedt het de mogelijkheid om paddenpoeltjes aan te
leggen ter compensatie van die gebiedjes die moeten verdwijnen
door de aanleg van de Zuidelijke Randweg.
Evalutie Schipholbeleid
Gemeente komt met 14 verbetervoorstellen om geluidsoverlast Schiphol
te verminderen
Het college van burgemeester en wethouders gaat 15 verbetervoorstellen
bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat indienen om
geluidsoverlast door vliegverkeer voor de bewoners van Zaanstad terug
te dringen. Het indienen van de voorstellen vloeit voort uit de
Evaluatie Schipholbeleid. Met de invoering van de Schipholwet in 2003
zijn regels en normen gesteld aan de effecten van het vliegverkeer op
het gebied van geluid, externe veiligheid, de uitstoot van
luchtvervuilende stoffen met als doel de overlast en risicos te
beperken. De politiek had er indertijd zorgen over of de bescherming
van de omgeving van Schiphol, waaronder Zaanstad, wel voldoende zou
zijn gewaarborgd met deze wet. Daarom is afgesproken om voor 20
februari 2006 te evalueren en indien nodig aan te passen. Zaanstad
komt met 14 voorstellen ter verbetering van de overlast. Een aantal
voorstellen op een rijtje:
* Flexibel baangebruik gedurende een proefperiode, met aansluitend
eventuele verankering in de wet. Dit biedt mogelijkheden in te
spelen op wensen uit de omgeving.
* Onder voorwaarden afwijken van de huidige routes ten gunste van de
hinder. Dit kan vermijdbare hinder voorkomen.
* Het punt van het verlaten van de luchtverkeerswegen afhankelijk
stellen van de mate van geluidshinder.
* Verlenging van het nachtregime tot 7.00 uur en beperking van het
aantal nachtvluchten. Dit voorkomt significante slaapverstoring.
* Verhoging aanvlieghoogte naar 4000 foot.
* Terugbrengen van de overschrijding bij afwijkend baangebruik van
3% naar 1%.
* Schiphol moet jaarlijks een verbeterplan opstellen.
* De communicatie richting burgers moet verbeterd worden.
Zaanstad stemt niet in met mainportprogramma Schiphol
Door de kerngroep BRS (Bestuurlijke Regie Schiphol) en Schiphol Group
is het concept verbreed mainportprogramma korte termijn opgesteld. Het
doel hiervan is om het concurrerend vermogen van Randstad en mainport
in stand te houden en te versterken. Het programma moet de basis zijn
voor een samenwerkingsconvenant. Het gaat echter voorbij aan de wens
van de regio om eerst de overlast te beheersen en dan de discussie
over verdere groei te voeren en aan de eventuele consequenties van de
evaluatie van de Wet luchtvaart. Zaanstad besluit daarom niet in te
stemmen met het programma.
Zaanstad tekent bestuursovereenkomst milieuhandhaving met provincie
Zaanstad tekent als een van de milieuhandhavende organisaties in Noord
-Holland een nieuwe bestuursovereenkomst met de provincie op het
gebied van milieuhandhaving. Met de ondertekening onderschrijft de
gemeente dat zij zich inzet voor een betere milieuhandhaving en een
minder vrijblijvende samenwerking. De vorige overeenkomst stamde uit
1999. De nieuwe overeenkomst is uniform voor alle milieuhandhavende
organisaties in Noord-Holland. Wethouder milieu R.J. Linnekamp en
wethouder handhaving P.M.J. Kroessen-van Gelderen tekenen de
overeenkomst namens de gemeente.
Gevelreclamebeleid voor Inverdan
Het college van burgemeester en wethouders ging akkoord met de
beleidsnotitie Gevelreclame Inverdan. In de notie staat waaraan
ontwikkelaars, architecten en andere ontwerpers zich moeten houden als
zij gevelreclame op gebouwen in het Inverdan gebied willen toepassen.
De richtlijnen zijn ook getoetst aan het Beeldkwaliteitsplan van
Inverdan.
Een paar richtlijnen uit de nota. De gemeente geeft geen toestemming
als:
* De reclame meer dan 25% van het totale oppervlak van de
etalageruit afsluit;
* De reclame de verkeersveiligheid belemmert;
* De reclame op het dak staat;
* De reclame op blinde muren hangt
* De reclame geen directe betrekking heeft op de gebruiker van het
betreffende pand;
* De reclame bestaat in de vorm van lichtreflexborden.
De beleidsnotitie gevelreclame Inverdan is de voorloper van een
algemene beleidsnotitie Gevelreclame Zaanstad voor de hele stad. Deze
is momenteel in de maak.
87% van de Zaanstedelingen gelukkig
87% van de Zaanstedelingen acht zich een gelukkig mens, tegen 75%
landelijk. Het aantal opvangplaatsen voor kinderen tussen 0-4 jaar
behoort tot de hoogste in Nederland. In Zaanstad doet 56% van de
volwassenen minimaal 1 uur per week aan sport, dat is na Nijmegen
(585) het hoogste van de grote steden in Nederland. Van alle grotere
gemeenten behoort Zaanstad tot een een van de veiligste. De havo
afdeling van het Pascal College staat in de top vier van beste havo
scholen van het land. Het aantal werklozen in Zaanstad ligt met 5,5%
een stuk lager dan het landelijke gemiddelde van 6,6% en is het op een
na laagste van alle G30 gemeenten. Deze en meer opmerkelijke
vergelijkingen zette de afdeling Statistiek en Onderzoek op een
rijtje. De gegevens komen uit tal van landelijke, regionale en
plaatselijke benchmarken. Het totale vergelijk Zaanstad gelocaliseerd
kan per e-mail aangevraagd worden bij: e.straten@zaanstad.nl.
Binnenkort staat de benchmark ook op de gemeentelijke wensite
www.Zaanstad.nl.
Gemeente Zaanstad