Eerste opleidingen aan Frontline Business School van start

HP en Microsoft bieden partners opleiding tot Business Master Account Management

UTRECHT/SCHIPHOL-RIJK, 23 juni 2005 - De Frontline Business School, een Nederlands initiatief onder de vlag van het wereldwijde Frontline Partnership van HP en Microsoft, is officieel van start gegaan. Tijdens de kick-off voor de directie van HP- en Microsoft-partners op donderdag 16 juni, presenteerden HP en Microsoft hun visie op de Frontline Business School. Centraal hierin staan persoonlijke coaching van de deelnemers en een focus op het conceptmatig verkopen van IT Oplossingen.

De Frontline Business School is door HP en Microsoft opgezet in antwoord op veranderingen in de IT-markt en vraag vanuit de partners. Bij beslissingen over IT-investeringen staan steeds meer de bedrijfsprocessen centraal. Klanten vragen meer en meer om concrete oplossingen voor hun business- en IT-vraagstukken en zijn daarvoor op zoek naar strategische gesprekspartners. Deze ontwikkeling heeft duidelijke gevolgen voor de denkwijze en activiteiten van partners en hun account managers.

Partners die hun account managers de Frontline Business School laten doorlopen, kunnen hogere marges en omzet verwachten, sneller business leads opvolgen en zullen beter in staat zijn om hun eigen waardeproposities te positioneren bij klanten. Daarnaast worden hiermee de relaties en partnerships met Microsoft en HP verder versterkt.

"Klanten zoeken in een IT-partner meer dan alleen een leverancier van producten. Het gaat meer en meer om een vertrouwensrelatie waarin van de account manager wordt verwacht dat hij een adviseur is op het gebied van businessvraagstukken," zegt Richard Troost, Business Development Manager van HP Nederland. "Dit betekent dat account managers zich minder moeten toeleggen op de technische features van de producten en diensten die zij verkopen, en zich veel meer moeten verdiepen in de business en pijnpunten van hun klanten. Op deze manier kunnen ze uitgroeien tot een 'echte' strategische gesprekspartner op alle niveaus, die concrete oplossingen aandraagt voor het verbeteren van de concurrentiepositie van het bedrijf."

Bij de opleiding, die bestaat uit drie trimesters, staat persoonlijke coaching centraal, zowel op het gebied van persoonlijke ontwikkeling als bij de dagelijkse werkzaamheden van de account manager. Voor iedere deelnemer wordt een persoonlijk ontwikkelingsplan opgezet, met een aantal duidelijk gedefinieerde doelen. Tijdens de opleiding wordt de kennis en kunde van de cursist op diverse vlakken - uiteenlopend van presentatie en conflicthantering tot verkoopstrategie en concurrentieanalyse - op een hoger plan gebracht. Het curriculum is in nauwe samenwerking met de partners opgesteld.

"Bij de Frontline Business School wordt gebruikgemaakt van 'real-life' business-cases. De cursisten zijn dus niet met fictieve klanten en situaties bezig, maar werken aan echte vraagstukken. De cursist met de beste oplossingen zal ook uiteindelijk de opdracht binnenhalen voor zijn of haar bedrijf," zegt van Eddy Veldhuizen, Partner Development Manager van Microsoft Nederland. "Het uiteindelijke doel is dat de cursisten na het behalen van het examen alle aspecten van het verkoopproces hebben fijngeslepen, om zo klanten adviezen en oplossingen te bieden die zij nodig hebben om succesvol te zijn."

De Frontline Business School wordt afgesloten met het certificaat Business Master Account Management. Dit certificaat is tevens een deelcertificaat voor de ISAM (Institute for Sales and Account Management) opleiding aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Deze opleiding, die normaal acht dagen duurt, kan door bezitters van het certificaat Business Master Account Management in slechts vier dagen worden doorlopen.

De opleiding duurt negen maanden en vindt plaats op het Landgoed Eikenrode in Loosdrecht. De eerste klas is reeds eind mei jl. van start gegaan. De volgende klassen beginnen in september. Meer informatie over de Frontline Business School is te vinden op www.flbs.nl. Frontline Partnership HP en Microsoft

Over het Frontline Partnership
In januari 2005 heeft de samenwerking tussen HP en Microsoft in Nederland een extra impuls gekregen in de vorm van een nieuwe opzet van het Frontline Partnership, een initiatief dat gericht is op het stimuleren van de verkoop van oplossingen op basis van HP hardware en Microsoft software, gericht op kleine en middelgrote bedrijven. Hiertoe ontwikkelen beide bedrijven volledig geïntegreerde oplossingen die worden aangeboden in samenwerking met gecertificeerde partners uit beide partnerprogramma's. Speerpunten voor 2005 zijn mobiele oplossingen, Microsoft Business Solutions, server-infrastructuur en het PC-aankoopmoment. Een belangrijk doel van het partnership is tevens om de kwaliteit van het gezamenlijke verkoopkanaal verder te vergroten.

Over HP
HP is wereldwijd leverancier van technologische oplossingen voor consumenten, bedrijven en instellingen. Het HP aanbod omvat producten en diensten voor een totale IT infrastructuur, personal computing en imaging en printing oplossingen. Over de laatste 4 kwartalen eindigend op 30 april 2005, behaalde HP wereldwijd een omzet van $83,3 miljard. Meer informatie over HP is te vinden op http://www.hp.nl.

Microsoft
Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en is een bekend innovator op het gebied van software, diensten en technologie voor zowel zakelijk als persoonlijk computergebruik. Het bedrijf levert een brede reeks aan oplossingen en diensten die mensen en organisaties overal ter wereld in staat stelt hun ambities te verwezenlijken. Meer informatie over Microsoft is te vinden op www.microsoft.nl.