Vereniging Nederlandse Gemeenten

Gemeenten bouwen mee aan digitaal klantdossier werk en inkomen

De VNG staat positief tegenover de plannen van staatssecretaris van Hoof om de dienstverlening in de SUWI keten te verbeteren. De Staatssecretaris stelt twee dingen voor: een digitaal klantdossier en een wettelijk verbod op het meermalig uitvragen van klantgegevens. Via webtechnologie kan het digitaal klantdossier online worden geraadpleegd door de klant of door uitvoerende ketenpartijen (gemeente, CWI en UWV). In het dossier staat informatie over de basisgegevens van de klant, de status van de dienstverlening en scans van documenten en bewijsstukken. Een eerste versie van het digitaal klantdossier zal eind 2006 gereed zijn.

De VNG onderschrijft het belang van een goede dienstverlening waarin de klant centraal staat. Het meermalig uitvragen van dezelfde gegevens is klantonvriendelijk en inefficiënt.

De gemeenten zullen nauw worden betrokken bij de ontwikkeling en invoering van het digitaal klantdossier. Hierbij wordt voortgebouwd op lopende initiatieven. Waar gemeenten bezig zijn de lokale dienstverlening te verbeteren moet daarvoor de ruimte blijven. Het digitaal klantdossier is ondersteunend. Toch zal de invoering van het dossier gevolgen hebben voor de gemeenten. De VNG wil met de staatssecretaris afspraken maken over de financiering van de invoering.

Een zekere mate van standaardisatie is onvermijdelijk. De VNG pleit voor toepassing van landelijke standaarden voor architectuur en ICT-infrastructuur. De inrichting van het dienstverleningsproces blijft de lokale verantwoordelijkheid. De gemeente en de lokale CWI-vestiging moeten de beleidsvrijheid krijgen om de WWB-intake en het dienstverleningsproces zo in te richten, dat de klant optimaal bediend kan worden.

Op 4 juli vindt over deze onderwerpen bestuurlijk overleg plaats tussen de staatssecretaris en de VNG.

De brief aan staatssecretaris van Hoof.

De plannen van de staatssecretaris