Gemeente Maassluis

Beantwoording vragen D66 over luchtkwaliteit

De D66 fractie heeft schriftelijke vragen over luchtkwaliteit gesteld aan het Maassluise college van burgemeester en wethouders. Deze vragen zijn als volgt beantwoord:

1. Is deze lijst (brief van provincie Zuid-Holland aan staatssecretaris Van Geel met projecten die gevaar lopen in verband met het Besluit Luchtkwaliteit) bij u bekend en welke normen qua luchtverontreiniging denkt de provincie dat er worden overschreden, zodat de bouw van de Dijkpolder gevaar loopt?

Donderdag 9 juni is er een gesprek geweest tussen vertegenwoordigers van de provincie en ambtenaren van de afdeling ROM. Tijdens dit gesprek is bovengenoemde lijst aan de orde geweest. Op deze lijst zijn de grote of aandachtvragende projecten uit de regio terecht gekomen, waaronder Dijkpolder, deze lijst was echter lang niet volledig. Voor de Dijkpolder geldt zoals voor alle bouwprojecten in de regio dat het aspect 24-uurswaarde fijn stof de aandachtvragende norm uit het besluit Luchtkwaliteit zal zijn. Voor deze norm geldt dat het in grote delen van Nederland wordt overschreden en voorlopig zal dat naar verwachting ook zo blijven. Rondom deze norm bestaat veel discussie. Door de maatschappelijke en economische consequenties die verbonden zijn aan de strikte toepassing van het Besluit Luchtkwaliteit wordt er op dit moment vanuit meerdere kanten druk uitgeoefend op " reparatiewetgeving ". De reparatiewetgeving bestaat enerzijds uit het aanpassen van het huidige Besluit Luchtkwaliteit, anderzijds door het totstandbrengen van een nieuwe Wet Luchtkwaliteit. Naast het aanpassen van de wetgeving wordt uiteraard ook op alle niveaus hard gewerkt aan het verbeteren van de luchtkwaliteit.


2. Loopt door de eventuele overschrijding van de luchtnormen ook de gezondheid van bewoners van bestaande woningen gevaar?

Alle mensen in de regio kunnen gevolgen ondervinden van de overschrijding van de luchtnormen. De afgelopen decennia is de luchtkwaliteit door Europese, nationale en regionale maatregelen aanzienlijk verbeterd. Zo zijn tussen 1985 en 2003 de emissies van stikstofoxiden met 30% en van fijn stof met 40% teruggedrongen. Tussen 1990 en 2002 daalde het aantal mensen dat werd blootgesteld aan te hoge concentraties stikstofdioxide (NO ) van 4.5 miljoen naar 300.000. Deze trend zal zich voortzetten, ondanks een aanzienlijk groei van verkeer en industrie (bron: Dossier Luchtkwaliteit, VROM site).
Doordat per 1 januari 2005 de normen voor fijn stof van kracht zijn geworden en de Raad van State (RvS) daarop is gaan toetsen heeft dit de laatste tijd veel aandacht gekregen. Het is echter niet zo dat er een verslechtering van de luchtkwaliteit heeft plaats gevonden. Voor gezondheidseffecten in de gehele bebouwde omgeving zijn nu nog vooral stikstofoxiden, fijn stof en ozon van belang. Deze stoffen kunnen leiden tot vroegtijdige sterfte en gezondheidsklachten zoals astma, longkanker, hart en vaatziekten etc. Geschat wordt dat in het Rijnmondgebied jaarlijks 400 tot 500 mensen door kortdurende blootstelling en 1.200 tot 1.500 door langdurende blootstelling overlijden (bron: MSR Milieumonitoring Stadsregio Rotterdam, DCMR, 2005).

3. Ontstaat er vertraging in de ontwikkeling van de Dijkpolder door het toepassen van de Europese regelgeving inzake de luchtkwaliteit?

In de planontwikkeling van de Dijkpolder is voorlopig geen vertraging te verwachten ten gevolge van de luchtkwaliteit. De luchtkwaliteit zal uiteraard onderdeel uit gaan maken van het Milieu Effect Rapport. De provincie geeft aan dat ten behoeve van bestemmingsplannen zorgvuldig alle concentraties voor de looptijd van het plan in beeld moet worden gebracht. Daarnaast moeten ook de consequenties voor al dan niet bouwen, de alternatieven, bijbehorende motivatie en de te nemen maatregelen worden aangegeven. Bij de Raad van State zaken die nu spelen hoort een provinciale goedkeuring van enkele jaren geleden en zijn niet vorm gegeven volgens de huidige vereisten van de provincie. Daarnaast is het onbekend hoe de wetgeving en jurisprudentie er uitzien op het moment dat er eventueel een " Dijkpolder zaak " bij de RvS ligt. We proberen e.e.a. zo goed mogelijk te onderbouwen en zelf ook te werken aan en verbetering van de luchtkwaliteit, maar op dit moment is het onduidelijk hoe e.e.a. zich ontwikkelt en of t.z.t. de ontwikkeling van de Dijkpolder in het geding komt ten gevolge van de luchtkwaliteit.
De provincie heeft toegezegd om binnen twee weken een brief aan gemeenten te versturen waarin uiteengezet wordt hoe o.a. om te gaan met deze problematiek. Zodra deze brief bij ons binnen is zullen wij u een afschrift versturen.

4. Welke maatregelen wilt u nemen en hoe is de stand van zaken in Maassluis hieromtrent?

Wij vinden dat alles in het werk moet worden gesteld om de luchtkwaliteit te verbeteren en dat ook wij als gemeente maatregelen moeten treffen. Om een positieve bijdrage te leveren heeft de gemeente een niet wettelijk plan van aanpak in voorbereiding, dit ter aanvulling op het provinciale Plan van Aanpak Fijn Stof (2005). Samenvattend komt het gemeentelijk plan neer op de volgende activiteiten: actief werken aan een warmtenet, inventariseren mogelijkheden vervanging en onderhoud van gemeentelijke voertuigen gericht op schone voertuigen, aansturen op warmte-koude opslag (Burgemeesterswijk zeer waarschijnlijk, Balkon vermoedelijk ook mogelijk), plaatsingsonderzoek windmolens, aandacht voor " het nieuwe rijden ", voeren van een actief klimaatbeleid, regionale activiteiten gericht op snelheidsvermindering A20 en scheepvaartemissies.
5. D66 vraagt al een lange tijd om de snelheid op de A20 te verlagen mede om de luchtkwaliteit te verbeteren. Gezien de precaire situatie waarin wij verkeren is dit nu op korte termijn helemaal noodzakelijk. Bent u bereid gezien de cijfers qua luchtverontreiniging en normstelling weer stevig aan de bel te trekken, zowel bij de Stadsregio, de provincie als mede Rijkswaterstaat om dit te verwezenlijken.

Die bereidheid is zeker aanwezig, met name indien het realiseren van de woningen in de Dijkpolder daartoe aanleiding geeft."