Beantwoording vragen D66 over luchtkwaliteit
De D66 fractie heeft schriftelijke vragen over luchtkwaliteit gesteld
aan het Maassluise college van burgemeester en wethouders. Deze vragen
zijn als volgt beantwoord:
1. Is deze lijst (brief van provincie Zuid-Holland aan
staatssecretaris Van Geel met projecten die gevaar lopen in
verband met het Besluit Luchtkwaliteit) bij u bekend en welke
normen qua luchtverontreiniging denkt de provincie dat er worden
overschreden, zodat de bouw van de Dijkpolder gevaar loopt?
Donderdag 9 juni is er een gesprek geweest tussen vertegenwoordigers
van de provincie en ambtenaren van de afdeling ROM. Tijdens dit
gesprek is bovengenoemde lijst aan de orde geweest. Op deze lijst zijn
de grote of aandachtvragende projecten uit de regio terecht gekomen,
waaronder Dijkpolder, deze lijst was echter lang niet volledig.
Voor de Dijkpolder geldt zoals voor alle bouwprojecten in de regio dat
het aspect 24-uurswaarde fijn stof de aandachtvragende norm uit het
besluit Luchtkwaliteit zal zijn. Voor deze norm geldt dat het in grote
delen van Nederland wordt overschreden en voorlopig zal dat naar
verwachting ook zo blijven. Rondom deze norm bestaat veel discussie.
Door de maatschappelijke en economische consequenties die verbonden
zijn aan de strikte toepassing van het Besluit Luchtkwaliteit wordt er
op dit moment vanuit meerdere kanten druk uitgeoefend op "
reparatiewetgeving ". De reparatiewetgeving bestaat enerzijds uit het
aanpassen van het huidige Besluit Luchtkwaliteit, anderzijds door het
totstandbrengen van een nieuwe Wet Luchtkwaliteit. Naast het aanpassen
van de wetgeving wordt uiteraard ook op alle niveaus hard gewerkt aan
het verbeteren van de luchtkwaliteit.
2. Loopt door de eventuele overschrijding van de luchtnormen ook de
gezondheid van bewoners van bestaande woningen gevaar?
Alle mensen in de regio kunnen gevolgen ondervinden van de
overschrijding van de luchtnormen. De afgelopen decennia is de
luchtkwaliteit door Europese, nationale en regionale maatregelen
aanzienlijk verbeterd. Zo zijn tussen 1985 en 2003 de emissies van
stikstofoxiden met 30% en van fijn stof met 40% teruggedrongen. Tussen
1990 en 2002 daalde het aantal mensen dat werd blootgesteld aan te
hoge concentraties stikstofdioxide (NO ) van 4.5 miljoen naar
300.000. Deze trend zal zich voortzetten, ondanks een aanzienlijk
groei van verkeer en industrie (bron: Dossier Luchtkwaliteit, VROM
site).
Doordat per 1 januari 2005 de normen voor fijn stof van kracht zijn
geworden en de Raad van State (RvS) daarop is gaan toetsen heeft dit
de laatste tijd veel aandacht gekregen. Het is echter niet zo dat er
een verslechtering van de luchtkwaliteit heeft plaats gevonden.
Voor gezondheidseffecten in de gehele bebouwde omgeving zijn nu nog
vooral stikstofoxiden, fijn stof en ozon van belang. Deze stoffen
kunnen leiden tot vroegtijdige sterfte en gezondheidsklachten zoals
astma, longkanker, hart en vaatziekten etc. Geschat wordt dat in het
Rijnmondgebied jaarlijks 400 tot 500 mensen door kortdurende
blootstelling en 1.200 tot 1.500 door langdurende blootstelling
overlijden (bron: MSR Milieumonitoring Stadsregio Rotterdam, DCMR,
2005).
3. Ontstaat er vertraging in de ontwikkeling van de Dijkpolder door
het toepassen van de Europese regelgeving inzake de
luchtkwaliteit?
In de planontwikkeling van de Dijkpolder is voorlopig geen vertraging
te verwachten ten gevolge van de luchtkwaliteit. De luchtkwaliteit zal
uiteraard onderdeel uit gaan maken van het Milieu Effect Rapport. De
provincie geeft aan dat ten behoeve van bestemmingsplannen zorgvuldig
alle concentraties voor de looptijd van het plan in beeld moet worden
gebracht. Daarnaast moeten ook de consequenties voor al dan niet
bouwen, de alternatieven, bijbehorende motivatie en de te nemen
maatregelen worden aangegeven. Bij de Raad van State zaken die nu
spelen hoort een provinciale goedkeuring van enkele jaren geleden en
zijn niet vorm gegeven volgens de huidige vereisten van de provincie.
Daarnaast is het onbekend hoe de wetgeving en jurisprudentie er
uitzien op het moment dat er eventueel een " Dijkpolder zaak " bij de
RvS ligt. We proberen e.e.a. zo goed mogelijk te onderbouwen en zelf
ook te werken aan en verbetering van de luchtkwaliteit, maar op dit
moment is het onduidelijk hoe e.e.a. zich ontwikkelt en of t.z.t. de
ontwikkeling van de Dijkpolder in het geding komt ten gevolge van de
luchtkwaliteit.
De provincie heeft toegezegd om binnen twee weken een brief aan
gemeenten te versturen waarin uiteengezet wordt hoe o.a. om te gaan
met deze problematiek. Zodra deze brief bij ons binnen is zullen wij u
een afschrift versturen.
4. Welke maatregelen wilt u nemen en hoe is de stand van zaken in
Maassluis hieromtrent?
Wij vinden dat alles in het werk moet worden gesteld om de
luchtkwaliteit te verbeteren en dat ook wij als gemeente maatregelen
moeten treffen. Om een positieve bijdrage te leveren heeft de gemeente
een niet wettelijk plan van aanpak in voorbereiding, dit ter
aanvulling op het provinciale Plan van Aanpak Fijn Stof (2005).
Samenvattend komt het gemeentelijk plan neer op de volgende
activiteiten: actief werken aan een warmtenet, inventariseren
mogelijkheden vervanging en onderhoud van gemeentelijke voertuigen
gericht op schone voertuigen, aansturen op warmte-koude opslag
(Burgemeesterswijk zeer waarschijnlijk, Balkon vermoedelijk ook
mogelijk), plaatsingsonderzoek windmolens, aandacht voor " het nieuwe
rijden ", voeren van een actief klimaatbeleid, regionale activiteiten
gericht op snelheidsvermindering A20 en scheepvaartemissies.
5. D66 vraagt al een lange tijd om de snelheid op de A20 te verlagen
mede om de luchtkwaliteit te verbeteren. Gezien de precaire
situatie waarin wij verkeren is dit nu op korte termijn helemaal
noodzakelijk. Bent u bereid gezien de cijfers qua
luchtverontreiniging en normstelling weer stevig aan de bel te
trekken, zowel bij de Stadsregio, de provincie als mede
Rijkswaterstaat om dit te verwezenlijken.
Die bereidheid is zeker aanwezig, met name indien het realiseren van
de woningen in de Dijkpolder daartoe aanleiding geeft."
Gemeente Maassluis