Gemeente Hellendoorn


Stimuleringsmaatregel aanschaf defibrillator

De gemeente Hellendoorn stimuleert de aanschaf van Automatische Externe Defibrillators (AED's). Lokale bedrijven, instellingen en verenigingen binnen de gemeente Hellendoorn, die in 2005 een AED hebben aangeschaft of nog aan gaan schaffen, kunnen een éénmalige bijdrage in de aanschafkosten van ⬠250,- tegemoet zien. Daarnaast biedt de gemeente de mogelijkheid tot het gezamenlijk inkopen van AED's.

AED vergroot overlevingspercentage
Ruim 200 Nederlanders worden per week buiten het ziekenhuis getroffen door een plotselinge hartstilstand. Alleen direct ingrijpen kan een overlijden voorkomen. Snelle reanimatie en het gebruik van een Automatische Externe Defibrillator (AED) vergroot het overlevingspercentage met 40 tot 50%. Een AED is een apparaat waarmee één of meerdere stroomstoten aan het hart kunnen worden toegediend bij een levensbedreigende hartritmestoornis. Nog voordat de ambulance ter plaatse is, kunnen omstanders al beginnen met defibrilleren om schade aan hersenen en hart te vertragen in afwachting van geavanceerde medische hulp. Een AED kost ongeveer ⬠2.500,--, afhankelijk van het type.

Hoe werkt een AED?
Eerst plakt men twee zelfklevende elektroden op de ontblote borst van het slachtoffer. Vervolgens analyseert de AED het hartritme en zal, als een stroomstoot noodzakelijk is, dat aangeven. Met een druk op de knop wordt via de elektroden stroom aan het hart afgegeven. Het fibrilleren (chaotisch trillen van het hart) zal hierdoor stoppen en het hart krijgt de kans zelf weer een normale circulatie op te bouwen.

Wie komt in aanmerking?
Wettelijk is het gebruik van de AED door niet-professionele hulpverleners toegestaan. Na een korte training mag iedereen een AED hanteren. De gemeente Hellendoorn kent de stimuleringsbijdrage toe aan lokale bedrijven, lokale buurt- en sportverenigingen en lokale instellingen. De AED moet ten goede komen aan de samenleving en is dus niet bedoeld voor individuele particulieren.

Aanvraag indienen
Men kan voor de bijdrage in aanmerking komen door het aanvraagformulier voor een AED in te dienen gezamenlijk met een afschrift van de aankoopfactuur (aankoopdatum moet in 2005 zijn) bij de gemeente, afdeling OCWZ t.a.v. Alice Stegeman, postbus 200, 7440 AE Nijverdal. Een bedrijf, instelling of vereniging kan per locatie één keer in aanmerking komen voor de bijdrage van ⬠250. Aanvragen die binnenkomen na 31 december 2005 worden niet meer in behandeling genomen. Voor het aanvraagformulier, meer informatie over de maatregel en/ of de mogelijkheid tot gezamenlijke inkoop kunt u terecht bij de gemeente Hellendoorn. U kunt daarvoor contact opnemen met Alice Stegeman, tel. 0548-630621, e-mail a.stegeman@hellendoorn.nl . Open Aanvraagformulier bijdrage in AED in nieuw window Aanvraagformulier bijdrage in AED