Arriva
« Actueel
23 juni 2005
Arriva nieuwe vervoerder in Waterland
Door het Regionaal Orgaan Amsterdam (ROA) is bekend gemaakt dat Arriva
de nieuwe vervoerder wordt in Waterland. Het ROA heeft hiervoor een
openbare aanbesteding uitgeschreven waarop Connexxion naast Arriva een
offerte had ingediend. Arriva is verheugd met dit fantastische nieuws.
Dit betekent een uitbreiding van de openbaar vervoeractiviteiten van
het bedrijf.
Arriva is op dit moment actief in het openbaar vervoer in de
provincies Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel, Flevoland,
Gelderland en Zuid-Holland. Daar kan nu de regio Amsterdam aan worden
toegevoegd. Met de uitbreiding van de activiteiten van Arriva wordt
30% van de totale omzet van het openbaar vervoer bedrijf buiten het
oorspronkelijke gebied in Noord-Nederland behaald.
Directeur Anne Hettinga van Arriva Nederland reageert als volgt: "De
komende jaren doen zich enorme groeimogelijkheden voor in de Randstad.
In dat kader is de winst van de concessie Waterland van een
strategisch belang voor ons bedrijf. Met deze concessie in de regio
Amsterdam en onze huidige concessies in Zuid-Holland en Gelderland is
onze aanwezigheid in en in de nabijheid van de Randstad verzekerd."
De nieuwe concessie gaat in op 11-12-2005. De volledige
concessieperiode loopt tot 11-12-2011. Het contract kent een omzet van
ruim 180 miljoen Euro gemeten over de gehele concessieperiode. Arriva
gaat fors investeren in nieuw materieel en andere bedrijfsmiddelen. De
investering bedraagt ongeveer 35 miljoen Euro.
De belangrijkste winnaar van de aanbesteding is echter de reiziger.
Arriva biedt zowel op vervoerkundig als op marketinggebied allerlei
verbeteringen aan.
Qliner met bibliotheek
De buslijnen vanuit Waterland naar Amsterdam-West en
Amsterdam-Zuidoost worden als Qliners uitgevoerd. Het Qliner concept
van Arriva staat voor Quality en Quick en is de opvolger van de
Interliner. Op deze lijnen worden luxe lange afstandsbussen ingezet.
Deze bussen bevatten comfortabele stoelen, airconditioning, extra
beenruimte en individuele leeslampjes. Bovendien worden de lijnen
tussen Purmerend en Amsterdam-Zuidoost, waar nu de Expresbus een paar
ritten in de spits rijdt, uitgebreid tot dagdekkende lijnen.
Een noviteit in de Qliners is de bibliotheek. Speciaal voor de Qliner
reizigers wordt een bescheiden bibliotheek ingericht in de bus. De
dagelijkse reizigers kunnen onderweg een boek lezen. De boeken kunnen
niet uit de bus meegenomen worden, maar op de terugweg kan verder
gelezen worden. De bus-met-bibliotheek is uniek in Nederland.
Abonnementhouders van de Qliner kunnen een paar keer gebruik maken van
gratis taxiservice in plaats van de bus. Als bij overwerken
bijvoorbeeld de laatste bus wordt gemist, kan een abonnementhouder
gebruik maken van de taxiservice. De taxi kan besteld worden bij
Klantenservice. De Klantenservice houdt eveneens bij op hoeveel
taxiritten de reiziger tijdens de looptijd van het abonnement nog
recht heeft.
Vervoerplan
De frequenties gaan flink omhoog: gedurende de gehele dag worden de
frequenties verhoogd, bijvoorbeeld van een halfuur dienst naar een
kwartierdienst. De verbindingen naar Amsterdam verbeteren hierdoor
enorm, maar ook de verbindingen in het gebied zelf (Monnickendam -
Purmerend, Volendam / Edam - Purmerend en Landsmeer - Purmerend)
worden veel beter.
Daarnaast handhaaft Arriva in de spits iedere 5 minuten een verbinding
op veel lijnen. Voor de nieuwe wijk Weidevenne in Purmerend is
bijvoorbeeld een sterke uitbreiding voor lijn 108 voor ogen: 's
middags wordt elke 5 minuten uit Amsterdam een verbinding geboden, nu
is dat elke 10 minuten. De halfuurdienst buiten de spits wordt
verdubbeld naar een kwartierdienst. Ook op lijn 106 naar
Purmerend-Noord in de middagspits komt iedere 5 minuten uit Amsterdam
een verbinding. In de huidige situatie is iedere 10 minuten een
verbinding.
De bedieningsperiode op veel lijnen wordt uitgebreid, met vroegere en
latere ritten. Voor reizigers geeft dit meer reismogelijkheden dan nu
beschikbaar zijn. Ook wordt de bereikbaarheid van het Waterland
Ziekenhuis in Purmerend sterk verbeterd door toenemende frequentie van
veel lijnen, vanuit alle omliggende plaatsen, maar ook vanuit de
verschillende wijken in Purmerend zelf. Er gaan meer nachtbussen
rijden, met name in de nacht van vrijdag op zaterdag.
De verbeteringen op het gebied van vervoer betekenen een enorme
verhoging van het aanbod van openbaar vervoer, namelijk met 50%. Deze
verbetering is uniek in het Nederlandse streekvervoer. Tegelijkertijd
zal Arriva zich actief inzetten op het gebied van marketing en
reizigersinformatie om zodoende reizigersgroei te realiseren.
Reizigersinformatie en marketing
De dienstregeling wordt veel eenvoudiger qua opzet met eenduidige
herkenbare patronen. Bijvoorbeeld de laatste bus gaat altijd op
dezelfde tijd. Arriva hoopt hierdoor het gebruik van het openbaar
vervoer sterk te vergemakkelijken.
De reisinformatie wordt aanzienlijk verbeterd door displays met
(reis)informatie in de bussen. Bovendien krijgen belangrijke haltes en
overstappunten een display met dynamische reisinformatie, hierop wordt
aangegeven wanneer de volgende bus komt.
Arriva heeft een grote reizigersgroei gegarandeerd (bijna 38% over de
gehele concessieperiode). Om deze groei te realiseren wordt een
uitgebreide marketingcampagne opgezet. Zo worden er nieuwe
kaartsoorten geïntroduceerd, zoals de toeristendagkaart, het
Eurokaartje in Purmerend en een aantrekkelijk weekendretour Amsterdam
voor een heel gezin: de Familiekaart.
Bussen
Ongeveer 80% van de circa 150 in te zetten bussen is nieuw en voldoet
aan strenge milieunormen. De meeste in te zetten streekbussen zijn
gelede bussen (harmonicabussen). Alle gelede en standaardbussen zijn
rolstoeltoegankelijk. Daarnaast wordt een deel luxe en zeer
comfortabele Qliners. Bovendien worden alle bussen - inclusief de
Qliners - uitgerust met airconditioning.
Werkgelegenheid
De groei in dienstregelingsuren brengt met zich mee dat Arriva
verwacht extra chauffeurs nodig te hebben. Voor de regio Waterland is
dit een impuls voor de werkgelegenheid in het gebied.