Arriva


« Actueel

23 juni 2005

Arriva nieuwe vervoerder in Waterland

Door het Regionaal Orgaan Amsterdam (ROA) is bekend gemaakt dat Arriva de nieuwe vervoerder wordt in Waterland. Het ROA heeft hiervoor een openbare aanbesteding uitgeschreven waarop Connexxion naast Arriva een offerte had ingediend. Arriva is verheugd met dit fantastische nieuws. Dit betekent een uitbreiding van de openbaar vervoeractiviteiten van het bedrijf.

Arriva is op dit moment actief in het openbaar vervoer in de provincies Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel, Flevoland, Gelderland en Zuid-Holland. Daar kan nu de regio Amsterdam aan worden toegevoegd. Met de uitbreiding van de activiteiten van Arriva wordt 30% van de totale omzet van het openbaar vervoer bedrijf buiten het oorspronkelijke gebied in Noord-Nederland behaald.

Directeur Anne Hettinga van Arriva Nederland reageert als volgt: "De komende jaren doen zich enorme groeimogelijkheden voor in de Randstad. In dat kader is de winst van de concessie Waterland van een strategisch belang voor ons bedrijf. Met deze concessie in de regio Amsterdam en onze huidige concessies in Zuid-Holland en Gelderland is onze aanwezigheid in en in de nabijheid van de Randstad verzekerd."

De nieuwe concessie gaat in op 11-12-2005. De volledige concessieperiode loopt tot 11-12-2011. Het contract kent een omzet van ruim 180 miljoen Euro gemeten over de gehele concessieperiode. Arriva gaat fors investeren in nieuw materieel en andere bedrijfsmiddelen. De investering bedraagt ongeveer 35 miljoen Euro.

De belangrijkste winnaar van de aanbesteding is echter de reiziger. Arriva biedt zowel op vervoerkundig als op marketinggebied allerlei verbeteringen aan.

Qliner met bibliotheek
De buslijnen vanuit Waterland naar Amsterdam-West en Amsterdam-Zuidoost worden als Qliners uitgevoerd. Het Qliner concept van Arriva staat voor Quality en Quick en is de opvolger van de Interliner. Op deze lijnen worden luxe lange afstandsbussen ingezet. Deze bussen bevatten comfortabele stoelen, airconditioning, extra beenruimte en individuele leeslampjes. Bovendien worden de lijnen tussen Purmerend en Amsterdam-Zuidoost, waar nu de Expresbus een paar ritten in de spits rijdt, uitgebreid tot dagdekkende lijnen.

Een noviteit in de Qliners is de bibliotheek. Speciaal voor de Qliner reizigers wordt een bescheiden bibliotheek ingericht in de bus. De dagelijkse reizigers kunnen onderweg een boek lezen. De boeken kunnen niet uit de bus meegenomen worden, maar op de terugweg kan verder gelezen worden. De bus-met-bibliotheek is uniek in Nederland.

Abonnementhouders van de Qliner kunnen een paar keer gebruik maken van gratis taxiservice in plaats van de bus. Als bij overwerken bijvoorbeeld de laatste bus wordt gemist, kan een abonnementhouder gebruik maken van de taxiservice. De taxi kan besteld worden bij Klantenservice. De Klantenservice houdt eveneens bij op hoeveel taxiritten de reiziger tijdens de looptijd van het abonnement nog recht heeft.

Vervoerplan
De frequenties gaan flink omhoog: gedurende de gehele dag worden de frequenties verhoogd, bijvoorbeeld van een halfuur dienst naar een kwartierdienst. De verbindingen naar Amsterdam verbeteren hierdoor enorm, maar ook de verbindingen in het gebied zelf (Monnickendam - Purmerend, Volendam / Edam - Purmerend en Landsmeer - Purmerend) worden veel beter.

Daarnaast handhaaft Arriva in de spits iedere 5 minuten een verbinding op veel lijnen. Voor de nieuwe wijk Weidevenne in Purmerend is bijvoorbeeld een sterke uitbreiding voor lijn 108 voor ogen: 's middags wordt elke 5 minuten uit Amsterdam een verbinding geboden, nu is dat elke 10 minuten. De halfuurdienst buiten de spits wordt verdubbeld naar een kwartierdienst. Ook op lijn 106 naar Purmerend-Noord in de middagspits komt iedere 5 minuten uit Amsterdam een verbinding. In de huidige situatie is iedere 10 minuten een verbinding.

De bedieningsperiode op veel lijnen wordt uitgebreid, met vroegere en latere ritten. Voor reizigers geeft dit meer reismogelijkheden dan nu beschikbaar zijn. Ook wordt de bereikbaarheid van het Waterland Ziekenhuis in Purmerend sterk verbeterd door toenemende frequentie van veel lijnen, vanuit alle omliggende plaatsen, maar ook vanuit de verschillende wijken in Purmerend zelf. Er gaan meer nachtbussen rijden, met name in de nacht van vrijdag op zaterdag.

De verbeteringen op het gebied van vervoer betekenen een enorme verhoging van het aanbod van openbaar vervoer, namelijk met 50%. Deze verbetering is uniek in het Nederlandse streekvervoer. Tegelijkertijd zal Arriva zich actief inzetten op het gebied van marketing en reizigersinformatie om zodoende reizigersgroei te realiseren.

Reizigersinformatie en marketing
De dienstregeling wordt veel eenvoudiger qua opzet met eenduidige herkenbare patronen. Bijvoorbeeld de laatste bus gaat altijd op dezelfde tijd. Arriva hoopt hierdoor het gebruik van het openbaar vervoer sterk te vergemakkelijken.

De reisinformatie wordt aanzienlijk verbeterd door displays met (reis)informatie in de bussen. Bovendien krijgen belangrijke haltes en overstappunten een display met dynamische reisinformatie, hierop wordt aangegeven wanneer de volgende bus komt.

Arriva heeft een grote reizigersgroei gegarandeerd (bijna 38% over de gehele concessieperiode). Om deze groei te realiseren wordt een uitgebreide marketingcampagne opgezet. Zo worden er nieuwe kaartsoorten geïntroduceerd, zoals de toeristendagkaart, het Eurokaartje in Purmerend en een aantrekkelijk weekendretour Amsterdam voor een heel gezin: de Familiekaart.

Bussen
Ongeveer 80% van de circa 150 in te zetten bussen is nieuw en voldoet aan strenge milieunormen. De meeste in te zetten streekbussen zijn gelede bussen (harmonicabussen). Alle gelede en standaardbussen zijn rolstoeltoegankelijk. Daarnaast wordt een deel luxe en zeer comfortabele Qliners. Bovendien worden alle bussen - inclusief de Qliners - uitgerust met airconditioning.

Werkgelegenheid
De groei in dienstregelingsuren brengt met zich mee dat Arriva verwacht extra chauffeurs nodig te hebben. Voor de regio Waterland is dit een impuls voor de werkgelegenheid in het gebied.