Productschap Margarine


22.06.2005

Workshop 'Ons eten gemeten' levert acties op voor overheid en bedrijfsleven

"De voedingsmiddelenindustrie zou de uitdaging aan moeten gaan om de samenstelling van bestaande producten te herzien en intrinsiek gezonde innovaties te ontwikkelen ter verbetering van de volksgezondheid." Dit is een van de belangrijke conclusies van de workshop "'Ons Eten Gemeten'.en nu?" die begin april heeft plaatsgevonden op initiatief van de Wageningen Universiteit, en waarvan het rapport deze week is verschenen.

Deze workshop had als doel concrete actiepunten te formuleren naar aanleiding van het RIVM-rapport 'Ons eten gemeten' wat in september 2004 is verschenen. In dit rapport werden de gevolgen van de voedselconsumptie voor de gezondheid op lange termijn uiteengezet. Een belangrijke conclusie uit dit rapport was dat door het terugdringen van overgewicht, een verminderde consumptie van verzadigde- en transvetzuren, en toename in de consumptie van groenten, fruit en vis veel gezondheidswinst te behalen is. In de workshop discussieerden o.a. overheid en bedrijfsleven over wat hun bijdrage zou kunnen zijn bij aan terugdringen van overgewicht en het bevorderen van een gezonde voedingssamenstelling. Betrokken partijen als de voedingsmiddelenindustrie, retail, out-of-home-sector, zorgverzekeraars, overheid en overheidsinstellingen waren hierbij aanwezig.

Een belangrijke conclusie van de workshop is dat alle partijen hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen, de 'schuld' ligt niet bij één partij. Voor iedere partij zijn in deze workshop concrete aanbevelingen en acties geformuleerd. Onderstaand zijn de aanbevelingen voor de voedingsmiddelenindustrie, de retail en de out-of-home-sector samengevat:

Voedingsmiddelenindustrie:
* Binnen de branche moeten bedrijven elkaar aanspreken op verantwoordelijkheden (brancheafspraken)

* Door innovatie van nieuwe producten en aanpassing van bestaande producten, gezondere producten maken

* Eerlijke en duidelijke productinformatie geven, bijvoorbeeld door een uniform informatiesysteem (labelling)

* Laten zien dat gezonde producten ook lekker zijn
* Reguleren van reclame-uitingen met name bij kinderen

Retail:

* Gezondere producten duidelijker positioneren, o.a. door vergroten van de schapruimte voor deze producten, dit moet in overleg met de voedingsmiddelenindustrie

* Via supermarkt-huismerken innovatieve, gezonde producten aanbieden en zo voorlopers worden in vergelijking tot andere producenten.
* 'Make the healthy choice the easy choice'

Out-of-home sector:

* Meer inzicht krijgen in het keuzegedrag van consumenten in out-of-home situaties

* Producten zo gezond mogelijk (voor)bereiden (zoals gezonder frituurvet)

* Een variatie in het aanbod brengen, met meer innovatieve gezonde producten

* Gezonde producten beter positioneren zodat deze aansluiten bij trends (gemak en fun)

Kijk hier voor het rapport van deze workshop en hier voor de besproken stellingen.