Productschap Margarine
22.06.2005
Workshop 'Ons eten gemeten' levert acties op voor overheid en bedrijfsleven
"De voedingsmiddelenindustrie zou de uitdaging aan moeten gaan om de
samenstelling van bestaande producten te herzien en intrinsiek gezonde
innovaties te ontwikkelen ter verbetering van de volksgezondheid." Dit
is een van de belangrijke conclusies van de workshop "'Ons Eten
Gemeten'.en nu?" die begin april heeft plaatsgevonden op initiatief
van de Wageningen Universiteit, en waarvan het rapport deze week is
verschenen.
Deze workshop had als doel concrete actiepunten te formuleren naar
aanleiding van het RIVM-rapport 'Ons eten gemeten' wat in september
2004 is verschenen. In dit rapport werden de gevolgen van de
voedselconsumptie voor de gezondheid op lange termijn uiteengezet. Een
belangrijke conclusie uit dit rapport was dat door het terugdringen
van overgewicht, een verminderde consumptie van verzadigde- en
transvetzuren, en toename in de consumptie van groenten, fruit en vis
veel gezondheidswinst te behalen is. In de workshop discussieerden
o.a. overheid en bedrijfsleven over wat hun bijdrage zou kunnen zijn
bij aan terugdringen van overgewicht en het bevorderen van een gezonde
voedingssamenstelling. Betrokken partijen als de
voedingsmiddelenindustrie, retail, out-of-home-sector,
zorgverzekeraars, overheid en overheidsinstellingen waren hierbij
aanwezig.
Een belangrijke conclusie van de workshop is dat alle partijen hun
eigen verantwoordelijkheid moeten nemen, de 'schuld' ligt niet bij één
partij. Voor iedere partij zijn in deze workshop concrete
aanbevelingen en acties geformuleerd. Onderstaand zijn de
aanbevelingen voor de voedingsmiddelenindustrie, de retail en de
out-of-home-sector samengevat:
Voedingsmiddelenindustrie:
* Binnen de branche moeten bedrijven elkaar aanspreken op
verantwoordelijkheden (brancheafspraken)
* Door innovatie van nieuwe producten en aanpassing van bestaande
producten, gezondere producten maken
* Eerlijke en duidelijke productinformatie geven, bijvoorbeeld door
een uniform informatiesysteem (labelling)
* Laten zien dat gezonde producten ook lekker zijn
* Reguleren van reclame-uitingen met name bij kinderen
Retail:
* Gezondere producten duidelijker positioneren, o.a. door vergroten
van de schapruimte voor deze producten, dit moet in overleg met de
voedingsmiddelenindustrie
* Via supermarkt-huismerken innovatieve, gezonde producten aanbieden
en zo voorlopers worden in vergelijking tot andere producenten.
* 'Make the healthy choice the easy choice'
Out-of-home sector:
* Meer inzicht krijgen in het keuzegedrag van consumenten in
out-of-home situaties
* Producten zo gezond mogelijk (voor)bereiden (zoals gezonder
frituurvet)
* Een variatie in het aanbod brengen, met meer innovatieve gezonde
producten
* Gezonde producten beter positioneren zodat deze aansluiten bij
trends (gemak en fun)
Kijk hier voor het rapport van deze workshop en hier voor de besproken
stellingen.