Gemeente Nijmegen

persbericht

Datum Nummer persbericht

23 juni 2005 C047

Werkgroep: onderwijshuisvesting van gemeente naar schoolbesturen

"Geef de schoolgebouwen en de budgetten voor die gebouwen door aan de schoolbesturen".

Dat is het advies dat de werkgroep Onderwijshuisvesting heeft neergelegd bij het gemeentebestuur en de Nijmeegse schoolbesturen van het voortgezet, primair en speciaal onderwijs. Deze werkgroep is op gezoek gegaan naar een oplossing van de problemen op het gebied van de onderwijshuisvesting.

Na het opvolgen van dit advies zullen niet alle problemen zijn opgelost. De bugetten voor onderwijshuisvesting gaan door de voorgestelde maatregelen niet omhoog.

Wel denkt de werkgroep dat schoolbesturen meer maatwerk kunnen leveren en creatiever met de toegekende budgetten om kan gaan. Bovendien eet zo elk school bestuur mee uit de huisvestingsruif. De budgetten worden verdeeld naar rato van aantal leerlingen en aantal normatieve vierkante meters.

Sinds 1997 zijn gemeenten verantwoordelijk voor alle gebouwen van het voortgezet en primair onderwijs. Het Rijk geeft de gemeenten daarvoor een vergoeding. De vergoeding was gebaseerd op gemiddelde uitgaven voor onderwijsgebouwen in heel Nederland. Nijmegen, met relatief veel oudere gebouwen en een grote uitbreidingsbehoefte staat hiermee voor een zware financiële opgave. Het college van burgemeester en wethouders werd geconfronteerd met veel aanvragen voor onderhoud, nieuwbouw en uitbreiding.

Voor het creatief inzetten van budgetten was geen enkele ruimte. Alleen de allergrootste problemen (het opheffen van capaciteitstekorten en aanpassingen van gebouwen aan brandveiligheidseisen) konden worden opgelost.

Een werkgroep van gemeente en scholen stelt nu voor de budgetten en de gebouwen voor onderwijs verder door te schuiven naar de schoolbesturen. De besturen kunnen sneller inspringen op veranderingen en ontwikkelingen en het budget zo effectief mogelijk inzetten. Ze zijn in elk geval zeker van de budgetten die worden toegekend en hoeven niet meer mee te dingen in de jaarlijkse tombola van huisvestingsaanvragen. Bovendien zijn schoolbesturen, als (economisch) eigenaar van onderwijsgebouwen in staat op creatieve wijze moderne onderwijsgebouwen te realiseren.

De risico's verschuiven daarmee ook van de gemeente naar de schoolbesturen. De "doordecentralisatie"zal worden vastgelegd in een overeenkomst tussen gemeente en het schoolbestuur. Hier worden afspraken gemaakt over budgetten, overdracht gebouwen en prestatieafspraken die gevoerd gaan worden door de onderwijssector.

"Doordecentralisatie" van de onderwijshuisvesting maakt geen einde aan de verantwoordelijkheid van de gemeente voor een goede spreiding van onderwijsvoorzieningen en pluriformiteit van aanbod. Samenwerking met de schoolbesturen zal dan ook noodzakelijk blijven.

Het rapport van de werkgroep is een volgende stap op weg naar een besluit van de gemeenteraad om te komen tot een gezond huisvestingsbeleid en wordt ter verdere discussie voorgelegd aan het onderwijsveld en burgemeester en wethouders.

Voor de redactie: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marij Delissen, doorkiesnummer 2382

Korte Nieuwstraat 6
6511 PP Nijmegen
Telefoon (024) 329 91 11
Telefax (024) 2378
E-mail gemeente@nijmegen.nl

Postadres
Postbus 9105
6500 HG Nijmegen