VVD



Nieuws

23 jun 2005 - Inbreng Bibi de Vries - Akkoord
coalitie WIA

Onderwerp: Akkoord coalitie WIA

Woordvoerder: Bibi de Vries

Datum: 23 juni 2005

Inhoud wetsvoorstel

Op hoofdlijnen komt het nieuwe WAO- stelsel er als volgt uit te zien:


* Er komt een inkomensvoorziening voor volledig en duurzaam arbeidsongeschikten (IVA- regeling);


* Mensen met arbeidsbeperkingen komen in aanmerking voor de regeling voor gedeeltelijk arbeidsgeschikten (WGA- regeling). Dit betekent dat deze mensen in aanmerking komen voor een loonaanvulling als ze werken en een WGA- loongerelateerde uitkering en later een WGA- vervolg uitkering als ze niet werken;


* Mensen met lichte arbeidsbeperkingen komen niet in aanmerking voor een uitkering en moeten samen met de werkgever naar een oplossing zoeken (0 - 35% arbeidsongeschikt).

Deze hervorming zal per 1 januari 2006 gewoon worden uitgevoerd door het UWV. Doel is het toekomstbestendig maken van de WAO.

Hoofdlijnen akkoord

De nieuwe WAO (Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen) wordt per 1 januari aanstaande geïmplementeerd. Besloten is dat de WGA- regeling in 2006 wordt uitgevoerd door het UWV. Het stelsel blijft in 2006 dus publiek. In tegenstelling tot het eerdere plan kunnen commerciële verzekeraars pas in 2007 echt meedingen op die markt. Dan ontstaat een model van publieke en private uitvoering. Dit is conform het eerder voorstel van de Regering om te streven naar een hybride stelsel. Begin 2006 praat de Kamer verder met de Regering over de vormgeving van het eigenrisicodragerschap binnen het hybride stelsel.

Geen volledige private uitvoering

De VVD heeft zich gedurende het hele onderhandelingsproces gekeerd tegen een volledige private uitvoering van de WIA. Dit vanwege de rente hobbel van 3,5 miljard, die uit publieke middelen gecompenseerd diende te worden en de hoge uitvoeringskosten die dit stelsel met zich meebrengt. De VVD wil geen lastenverzwaring. Het CPB heeft deze negatieve aspecten die private uitvoering met zich meebrengt beaamd in haar meest recente doorrekening. Volledige private uitvoering was dus voor de VVD - in tegenstelling tot de andere coalitiepartijen - geen optie. Dit is het dan ook niet geworden.

Waarom is de VVD tevreden met het akkoord?

CPB

Het CPB geeft in zijn toets aan dat uit de literatuur geen theoretische noch empirische aanwijzingen blijken die antwoord geven op de vraag wat de meest efficiënte en effectieve uitvoeringssystematiek is. Het CPB wijst wel op de plausibiliteit van het kabinetsvoorstel: "Een hybride systeem zou een extra prikkel vormen voor private verzekeraars (en het UWV) om de WGA zo efficiënt mogelijk uit te voeren, mits er sprake is van gelijke condities ten aanzien van premiedifferentiatie. Een hybride stelsel kan zo een zekere veiligheidsklep vormen in het geval private premies onverhoopt structureel hoger zouden uitvallen dan de publieke premie."

Het CPB geeft dus aan dat de optie van een hybride uitvoering nog maar eens goed in overweging genomen moet worden. De VVD heeft dit dan ook gedaan.

Administratieve lasten en uitvoeringskosten

Omdat het hybride stelsel pas op 1 januari 2007 ingaat worden de administratieve lasten en de uitvoeringskosten aanzienlijk beperkt. Dit vanwege het feit dat de complexe overgangsregeling voor 2006 nu niet meer noodzakelijk is.

2006 publieke uitvoering WGA- regeling

Er komt derhalve geen private uitvoering omdat dit gewoon te duur is. Bovendien is niet aangetoond door het CPB dat verzekeraars goedkoper en efficiënter zijn dan het UWV. In 2006 wordt de WGA- regeling publiek uitgevoerd. Dit waarborgt een zorgvuldige implementatie van het hybride stelsel. Ook dit is een enorm winstpunt.

Conclusie

De combinatie van het positieve oordeel van het CPB over het hybride stelsel, de vereenvoudiging van de WGA- regeling door het schrappen van de complexe overgangsregeling en het 'tussenjaar' 2006 waarin naar een zorgvuldige implementatie van het hybride stelsel kan worden toegewerkt hebben tot het eerder beschreven akkoord geleid. Een akkoord waar de VVD zeer tevreden mee is.