Ingezonden persbericht


|--------------------------------------------------------------------|
|  CertiONE maakt e-communicatie en e-facturatie mogelijk voor alle  |
|                       Nederlandse bedrijven                        |
|--------------------------------------------------------------------|
DA gaat elektronisch bestellen via CertiONE

Hoofddorp, 23/06/2005

Certipost, een joint venture van het Belgische telecommunicatiebedrijf

Belgacom en De Belgische Post, heeft haar elektronische

communicatieplatform CertiONE gelanceerd in Nederland. Dat maakt de

uitwisseling van handelsdocumenten via het internet toegankelijk voor alle

Nederlandse ondernemingen. Dynadro, de centrale inkooporganisatie voor de

600 DA-drogisterijwinkels, gaat via CertiONE de communicatie met al haar

leveranciers automatiseren.

CertiONE is een uniek virtueel sorteercentrum en vertaalbureau voor de uitwisseling van elektronische handelsdocumenten tussen computerapplicaties onderling en tussen computerapplicaties en mensen. Het CertiONE-platform ondersteunt het elektronisch uitwisselen van handelsdocumenten tussen bedrijven onderling (B2B) en met consumenten (B2C). Via één enkele verbinding met CertiONE kan een onderneming documenten elektronisch uitwisselen met 1.200 aangesloten bedrijven in Europa.

CertiONE biedt vier toepassingen voor elektronische communicatie tussen een onderneming en haar klanten of leveranciers: e-billing (het ondersteunen van het Accounts Payable (A/P)- en Accounts Receivable (A/R)-proces door het versturen en ontvangen van facturen), e-supply (het automatiseren van documenten in het purchase-to-pay-proces, waarbij een inkooporder, orderbevestiging, pakbon en factuur worden uitgewisseld), e-delivery (vertrouwelijke documenten, zoals loonstrookjes, verzenden) en e-worker (digitaal rechtenbeheer van vertrouwelijke Microsoft Office2003-documenten).

CertiONE maakt het bedrijven mogelijk om, met dezelfde wettelijke draagkracht als papieren facturen, aan elektronische facturatie te doen binnen de 25 EU-lidstaten. CertiONE volgt daarbij de Nederlandse regelgeving en de Europese richtlijnen die de wettelijke voorwaarden bepalen om elektronisch te factureren. Zo moet de authenticiteit van de herkomst, de integriteit van de inhoud en de leesbaarheid van facturen gedurende tien jaar gewaarborgd worden. Het CertiONE-platform staat daarvoor garant.

Om CertiONE even gemakkelijk toegankelijk te maken voor zowel grote als kleine bedrijven, zijn er vijf aansluitingen en communicatievormen mogelijk tussen de computertoepassingen van ondernemingen. Voor een manuele, interactieve behandeling van handelsdocumenten kan men gebruik maken van de internettoepassing Bizmail: die is gratis voor de ontvangst van facturen en betalend voor tweerichtingsverkeer. Voor back-end-integratie zijn er drie niveaus via de CertiONE-businessconnectoren. Certipost neemt het technische werk voor zijn rekening en helpt bedrijven via 'Partner Adoption Programs' om klanten en leveranciers snel aan te sluiten op CertiONE. Het CertiONE-platform ondersteunt een uitgebreid aantal standaard-documentformaten. Het ondersteunt XML, ASCII, EDI, SAP iDOC en de BMF100-formaten. In de nabije toekomst worden daar nieuwe formaten en connectoren aan toegevoegd.

"Met één platform ondersteunen we verschillende bedrijfsprocessen waarbij efficiency en kwaliteit kunnen worden verbeterd en kosten binnen de bedrijfskolom kunnen worden gereduceerd", zegt Ron Booij, directeur van Certipost Nederland. "Op basis van een analyse berekenen we gezamenlijk met de klant de businesscase en worden de besparingen al snel duidelijk. Het CertiONE-platform automatiseert de processen niet alleen voor zakelijke gebruikers, maar is ook geschikt voor het elektronisch communiceren naar consumenten. Dat laatste is met name interessant voor 'large billers'; denk daarbij aan energiemaatschappijen, telecommunicatiebedrijven en uitzendbureaus. Via één enkel platform kunnen die maatschappijen beide doelgroepen benaderen."

"Geen enkel ander systeem biedt onze brede waaier aan aansluitmogelijkheden", aldus nog Ron Booij. "E-business stopt niet aan onze landsgrenzen. Wij dus ook niet. Ons platform heeft nu al een kritische massa aan aangesloten handelspartners die, eenmaal aangesloten, eenvoudig onderling ook handel kunnen drijven, waar ook ter wereld."

Dynadro
Dynadro wil tegen eind dit jaar al haar bestelprocessen met haar 330 leveranciers geautomatiseerd hebben via CertiONE. Via het CertiONE Partner Adoption Programma worden alle leveranciers benaderd om elektronisch zaken te doen met Dynadro. Het platform is live gegaan in april en er zijn momenteel al meer dan 100 bedrijven aangesloten, zoals Gillette, Henkel, L'Oréal en Nestlé, maar ook kleine leveranciers die slechts een beperkt aantal orders per maand ontvangen.

Per jaar stuurt Dynadro ruim 400.000 orders naar haar leveranciers en verwerkt Dynadro jaarlijks meer dan 150.000 leveranciersorders. Dat zijn orders die de leverancier zelf opstelt na een opname van de voorraad in de rekken van de DA-winkels. Het aantal orderbevestigingen, leveringsnota's en facturen dat Dynadro per jaar ontvangt, is goed voor 1.200.000 documenten. Voorheen werden die documenten via de post of fax uitgewisseld. Behalve de papieren communicatie verliepen delen van de bestelprocessen elektronisch met een 60-tal leveranciers, maar die digitale communicatie was niet eenvormig. Het CertiONE-platform brengt daar verandering in.

Het proces ziet er als volgt uit: de ERP-applicatie wordt via de CertiONE Bizconnect Server op basis van JMS (Java Message Service) gekoppeld. De Bizconnect Server ontvangt een order vanuit de ERP-applicatie en dat wordt op een veilige manier over het internet verstuurd naar het CertiONE-platform. Daar wordt het document omgezet in het juiste formaat en verstuurd naar de applicatie van de leverancier. Die stuurt een orderbevestiging, pakbon en factuur via CertiONE naar Dynadro. Alle uitgewisselde documenten worden gearchiveerd en zijn consulteerbaar op het platform.

Het resultaat van dat proces is dat alle leveranciers --groot, middelgroot en klein-- elektronisch een order kunnen ontvangen en elektronisch retourdocumenten, zoals pakbon en factuur, kunnen terugsturen. De pakbon gaat naar het distributiecentrum van Dynadro en de factuur wordt automatisch ingelezen voor matching en accordering. Door het end-to-end automatiseren van dat purchase-to-pay-proces komen er geen handmatige handelingen meer aan te pas, waardoor efficiency en kwaliteit worden verbeterd en aanzienlijke kostenbesparingen worden gerealiseerd.

Dynadro en Certipost informeren de leveranciers via de portaalsite www.DAportal.nl over de elektronisch communicatie via CertiONE. Ook via het Partner Adoption Programma communiceren Dynadro en Certipost gezamenlijk naar de leveranciers en helpt Certipost hen bij alle stappen die leiden tot de aansluiting op CertiONE.

"Voor ons is de elektronische communicatie via CertiONE bepalend bij de leverancierskeuze", zegt Mike Buisman, inkoopmanager bij Dynadro. "Tegen het einde van dit jaar willen we geen papieren communicatie meer accepteren op het gebied van de bestelprocessen. CertiONE levert Dynadro, de leveranciers en onze winkels immers grote voordelen op."

Over Certipost - "We facilitate and certify e-communications" Certipost biedt organisaties de mogelijkheid om hun kosten te beperken, hun klantenservice te verbeteren en hun efficiëntie te verhogen via gecontroleerde elektronische communicatie. Met de producten en diensten van Certipost kunnen bedrijven, overheidsinstellingen en consumenten in vertrouwen communiceren met klanten, leveranciers, burgers en partners. Certipost biedt toepassingen en diensten voor het uitsturen van elektronische facturen, bestel- en leveringsdocumenten en vertrouwelijke informatie.
Certipost beheert voorts het gebruik van de Belgische elektronische identiteitskaart (eID) voor de federale overheid en biedt organisaties advies en testprogramma's om de eID te implementeren. Certipost is een 50/50 joint venture van Belgacom (Euronext Brussel:BELG) en De Post, werd opgericht in 2002 en telt 90 medewerkers. Meer dan 1.200 bedrijven en ruim 35.000 consumenten gebruiken de producten en diensten van Certipost. De onderneming heeft haar hoofdzetel in Brussel, met kantoren in Aalst, Parijs (F) en Hoofddorp (NL).
Meer info op http://www.certipost.nl

Certipost
Ron Booij, directeur Certipost Nederland
Transpolis Schiphol Airport, Polaris Avenue 83D, NL-2132 JH Hoofddorp - Nederland
T: +31 (0)235 685 260
E: ron.booij@staff.certipost.nl

Michaël Custers, marketing manager
Ninovesteenweg 196, B-9320 Aalst (Erembodegem) - België T: +32 (0)53 601 132
E: michael.custers@staff.certipost.be

Contact voor journalisten:
Quadrant Communications
Bart Inslegers
Franklin Rooseveltlaan 348 H, B-9000 Gent - België T: +32 (0)9 265 0258
M: +32 (0)472 480 186
E: bart@quadrantcommunications.be
|--------------------------------------------------------------------|
|                                END                                 |
|--------------------------------------------------------------------|
Ref.:CER20003-32C86