Eerste reeks focus management workshops

Door Marktleiderschapscoach, Jean-Paul Close

EINDHOVEN, 20050509 -- Te druk om succesvol te zijn? Op 23 en 24 juni vindt de eerste workshop plaats voor (toekomstige) marktleiders. Gedurende 2 dagen kunnen ondernemers en managers van werkmaatschappijen hun eigen bedrijf in alle rust als case ontwikkelen met uitsluitend één doelstelling: Marktleiderschap. Hulpmiddelen? Een boek, een telefoon en coach Jean-Paul Close.


Vele managers hebben het veel te druk om succesvol te zijn. Reden is vaak dat zij onder druk staan om korte termijn financiële resultaten te behalen maar echt niet weten hoe. Brandje blussen hier, gaatjes dichten daar, maar er blijven brandjes en gaatjes ontstaan. Personeel gedemotiveerd, hoog ziekteverzuim, maandelijkse lasten, stress, burn out en druk van hoger hand.

Uit een recente studie blijkt dat Nederlandse ondernemers moeite hebben om de juiste aansluiting te vinden met hun markt. De workshop wordt daarom opgebouwd vanaf de eerste kracht, marktdefinitie, welke beschreven wordt in het "Handboek voor de (toekomstige) Marktleider" dat de auteur en coach, Jean-Paul Close, in maart 2005 uitbracht. In alle rust worden al de vijf krachten opgebouwd op basis van de aanwezige kennis van de ondernemer zelf, en datgene dat hij kan bereiken door middel van zijn eigen mobiele telefoon onder leiding van de professionele "Maker van Marktleiders".

Marktleiderschap heeft te maken met focus en definitie. Het woord betekent gewoon: Leiding geven op een Markt. Hierbij kan de ondernemer zelf de markt definieren waarop hij of zij denkt leiding te kunnen geven, ofwel het territorium waarin de toekomstige marktleider gaat regeren. Om dat te kunnen bepalen zal de ondernemer moeten leren kijken en voelen op de markt en gewaarworden hoe krachtig en uniek het bedrijf is binnen de gekozen markt. Deze focus mist 99% van de ondernemingen in Nederland.

Zodra de marktleiderschap filosofie heerst binnen een bedrijf dan hoeft het zich niet meer druk te maken over korte termijn financiële resultaten want die stromen vanzelf binnen. Waar men zich wel degelijk druk om kan maken is over hoe de middelen het beste ingezet kunnen worden om het leiderschapsgebied uit te breiden en de gewonnen middelen winstgevend te besteden. Dat is ook het uitgangspunt van de workshop: Terug naar krachtig, toonaangevend ondernemerschap in Nederland.

China en India zijn in opmars. Vandaag maakt men zich nog druk om de uittocht van Europese bedrijven naar deze lage loon landen. Waar men zich echt druk om moet maken is de toename van creativiteit en innovatie in die landen. Binnenkort is er sprake van de intocht van bedrijven uit Azië. Naoorlogs Japan heeft de wereld orde op economisch vlak al stevig geroerd. China en India zullen daar nog een veelvoud bovenop doen. Alleen als Europa en de Europese ondernemers voorbereid zijn en op tijd krachten opbouwen om te kunnen concurreren en snel innovatieve concepten ontwikkelen kunnen we de toekomst met vertrouwen tegemoet zien. Deze workshop is uit op het herwinnen van zelfvertrouwen van ondernemers, allereerst in zichzelf, dan in hun onderneming, en tot slot in Nederland.