Vrije Universiteit Amsterdam

23.06.2005
H.H. van der Hem-Stokroos
aula
VU medisch centrum
15:45
The clerkship as a learning environment


Promotor: prof.dr. Haarman, prof.dr. Scherpbier, prof.dr. Van der Vleuten

Co-assistent krijgt weinig feedback op de werkvloer

Co-assistentschappen vormen een belangrijk onderdeel van de opleiding tot basisarts, maar wat nu precies de leerzame aspecten hiervan zijn of welke factoren deze beïnvloeden, is onduidelijk. Rita van der Hem-Strokroos vergeleek daarom een traditioneel co-assistentschap met een co-assistentschap waarin gelijktijdig meerdere gestructureerde veranderingen werden ingevoerd en vroeg de artsen in spe uit beide groepen een aantal kwaliteitsaspecten van het betreffende praktijkonderwijs te beoordelen. Met name de onderwijskwaliteit van de klinisch docent, veelal een arts-assistent, blijkt van belang. Een training aan deze arts-assistenten, gericht op klinisch onderwijs, leek een positief effect te hebben. Co-assistenten in een traditioneel co-assistentschap gaven aan zelden te worden geobserveerd tijdens hun werk. Individuele feedback beperkte zich tot minder dan een uur per week. Aan kluswerk daarentegen besteedden zij meer dan drie uur per week. De ervaring van co-assistenten die een gestructureerd co-assistentschap volgden, was niet veel anders. De effectiviteit van het leren door meer structuur aan te brengen, kon Van der Hem-Stokroos dan ook niet overtuigend aantonen. Vervolgonderzoek is noodzakelijk om wel een volledig inzicht te krijgen in de factoren die een efficiënt en effectief co-assistentschap bewerkstelligen.

Voor meer informatie over activiteiten aan de VU:

dienst Communicatie, afdeling wetenschapsvoorlichting:

T 020 59 85666
E communicatie@dienst.vu.nl

Voor meer informatie over VUmc:

T 020 44 43444
E communicatie@vumc.nl