Onderwijsminister moet huiswerk overdoen

23.06.2005 / 19:28 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Sp

Vanavond praat de Kamer over de nieuwe manier waarop onderwijsminister Van der Hoeven extra geld voor zwakke leerlingen wil verdelen. De SP-fractie heeft kritiek op de voorstellen, maar ziet ook positieve kanten. Volgens SP-Kamerlid Fenna Vergeer is de nieuwe aanpak een goede gelegenheid om op meer fronten tegelijk te werken aan bestrijding van de segregatie in het basisonderwijs.

Vergeer is blij dat etniciteit als criterium is geschrapt uit de zogenaamde gewichtenregeling. 'Etniciteit zegt op zichzelf niets over taalachterstand. Het is een onderwaardering van de allochtonen in ons land, wanneer hun kinderen automatisch worden aangemerkt als achterstandsleerlingen. Leerachterstand of minder leervaardigheid hangt samen met het opleidingsniveau van de ouders, of ze nou allochtoon of autochtoon zijn.'

Ook een plafond in de financiering kan rekenen op steun van de SP, al schiet de minister tekort in een duidelijke definitie. Vergeer: 'Een plafond in de bekostiging bevordert gemengde scholen. Maar het is een financiële straf als daar niets tegenover staat. De SP-fractie stelt voor een 'mengbonus' in te voeren. Scholen die met dubbele wachtlijsten werken - één voor kinderen met een achterstand en een voor kinderen zonder achterstand - moeten daarvoor beloond worden.'

De SP wil geen taaltoets, ook geen pilot zoals de minister nu voorstelt. 'Een taaltoets is bureaucratisch, duur, een momentopname en het werkt stigmatiserend. Bovendien lokt het strategisch gedrag uit,' zegt Vergeer.

Kritiek is er ook op de haast die de minister heeft. 'Het is terecht dat de groep die extra geld nodig heeft dat ook krijgt. Dat daarvoor direct geld weggehaald wordt bij zwarte scholen, die te maken hebben met een opeenstapeling van problemen, is niet terecht. Er moet een soepeler overgangsregeling komen en de minister moet zich realiseren dat dat niet budgettair neutraal kan,' aldus het SP-Kamerlid.

Volgens de SP zal het bestrijden van achterstand niet werken als alléén de gewichtenregeling wordt aangepast. Fenna Vergeer:'Het is jammer dat het kabinet nog niet heeft gereageerd op 'Bakens voor spreiding en integratie', het advies van de Onderwijsraad over segregatie in het basisonderwijs. Als je de leerachterstanden écht wil aanpakken, dan moet er meer gebeuren. Daarom stellen wij voor om te werken met een mengbonus, met dubbele wachtlijsten en met een acceptatieplicht voor het bijzonder onderwijs. Daarover moeten scholen en gemeenten bindende afspraken maken.'