Vereniging Milieudefensie

Persbericht

Rechtszitting Milieudefensie vs Peijs over maximumsnelheid

Met voorzichtige stappen is de lucht nog niet geklaard

Amsterdam, 17 juni 2005 --- Milieudefensie is verheugd over de eerste stap die het kabinet zet om eindelijk het probleem van de vuile lucht in Nederland aan te pakken. Maar er moet veel meer gebeuren dan de 300 miljoen euro extra die het kabinet ter beschikking stelt. Milieudefensie pleit onder andere voor het terugbrengen van de maximumsnelheid op stadssnelwegen. Volgende week vrijdag dient de rechtszaak waarin Milieudefensie van de verkeersminister eist om per direct op 200 kilometer stadssnelweg de 80 km/uur-maatregel in te voeren.

Wegverkeer nog steeds ontzien

Terwijl het wegverkeer de meeste gezondheidsschade door vieze lucht veroorzaakt, blijven overheden deze sector ontzien. Illustratief voor het verkeersbeleid van dweilen met de kraan open is dat Minister Peijs weer onderzoek wil doen naar 80 km/uur op de stadssnelwegen, maar dan met extra rijstroken die de beoogde verbetering van de luchtkwaliteit teniet doen. Milieudefensie hoopt middels de rechtszitting de maximumsnelheid op in totaal 214 km stadssnelweg te verlagen. Voorafgaand aan de zitting demonstreren bewoners en sympathisanten bij de rechtbank. Ze dragen plaatsnaam- en verkeersborden met daarop 80 mee en dragen gasmaskers. Verplegers (op stelten) verlenen 'eerste hulp bij ademnood' en delen zuurstof uit.

Ook de grote steden hebben nog geen plan van aanpak voor schonere lucht waarin vermindering van het verkeer als maatregel wordt genoemd. Daarom vroeg Milieudefensie afgelopen dinsdag een voorlopige voorziening aan voor een rechtszaak rond de Veerkaden in de binnenstad van Den Haag. De gemeente weigert hier vooralsnog het autoverkeer te verminderen. Naar verwachting dient deze zaak in juli.

Wie: Milieudefensie versus verkeersminister Peijs

Wat: Rechtszitting rond eis Milieudefensie om verlaging maximumsnelheid op stadssnelwegen van 100 naar 80 km/uur met ludiek bewonersprotest.

Waar: Rechtbank Amsterdam, afd. bestuursrechtspraak, Parnassusweg 220.

Wanneer: Vrijdag 24 juni, 10.00 u bewonersprotest voor de ingang, 10.45 u aanvang zitting.

De vervuiler profiteert?

Terwijl in Duitsland de dieselaccijns een dubbeltje hoger is en er voor het zware vrachtverkeer een kilometerheffing geldt, laat Nederland de dieselsector ongemoeid. Het aantal dieselkilometers steeg de laatste tien jaar met 50 procent. Milieudefensie pleit ervoor om de kosten bij de vervuiler neer te leggen en stelt een forse verhoging van de dieselaccijnzen voor. Het kabinet komt echter niet verder dat een subsidieregeling voor roetfilters op bestaande voertuigen. Om alle voertuigen te voorzien van roetfilters zijn miljarden euro's nodig en komt het kabinet er niet met de voorgestelde 300 miljoen.
---



Vereniging Milieudefensie