Dienstenbond CNV

Stemming Onderhandelingsresultaat variabele beloning buitendienst NSF 24-06-2005

Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk hebben vakbonden en NSF directie overeen-stemming bereikt over de teksten van de nieuwe variabele beloningsregeling die per 1 januari 2005 in zou moeten gaan, alsmede over een aantal zaken betreffende de uitvoering van de bestaande overgangsregeling. Hieronder vindt u een overzicht van de gemaakte afspraken. Nu is het moment gekomen dat onze leden zich over dit onderhandelingsresultaat kunnen uitspreken. In de bijlage bij deze brief is daartoe een stemformulier opgenomen. Buitendienstmedewerkers die vallen onder de werkingssfeer van de variabele beloningregeling worden uitgenodigd het stemformulier in te vullen en retourneren. Zorgt u er s.v.p. voor dat het stemformulier uiterlijk vrijdag 8 juli aanstaande bij ons binnen is.

Naar aanleiding van uw input op onze informatieve bijeenkomst op 12 april jl. zijn wij het gesprek met de NSF directie aangegaan over de volgende punten:

Ten aanzien van de nieuwe basisregeling:

1. Garanties t.a.v. het niveau van de provisiestaffels;
2. De controlerende rol OC/OR.
Ten aanzien van de bestaande overgangsregeling:Vaststellen van de Extra target;

3. Voorzetting Blokkensysteem;

4. Communicatie t.a.v. keuzemogelijkheid overstap oude naar nieuwe regeling.

Hieronder treft u puntsgewijs de uitkomst van de het overleg:

ad1. De afspraak is gemaakt dat jaarlijkse aanpassing van de provisiestaffels kan plaatsvinden aan de hand van de ConsumentenPrijsIndex- alle huishoudens, zodat de staffels gelijke tred houden met de prijsontwikkeling. Mocht er volgens de directie aanleiding zijn tot verdergaande aanpassing van de staffels dan kan dat slechts na uw instemming: De directie zal een voorstel daartoe eerst ter instemming aan de vakbonden voorleggen. De tekst luidt als volgt:

De onder- en bovengrenzen van de staffelschijven worden ieder jaar op
1 januari gecorrigeerd voor het totaalcijfer ConsumentenPrijsIndex-alle huishoudens over het voorafgaande kalenderjaar. Voormelde correctie zal voor het eerst plaatsvinden op 1 januari 2006.

Ingeval de directie in enig jaar van toepassing van voormelde correctie heeft afgezien, kan de directie in daaropvolgende jaren besluiten de correctie, waarvan in een eerder stadium is afgezien, alsnog geheel of gedeeltelijk van toepassing te verklaren. Voormelde correctie zal eveneens op 1 januari plaatsvinden.

In geval van ingrijpende wijzigingen in voor de staffel relevante omstandigheden, bijvoorbeeld maar niet uitsluitend in de wet- of regelgeving, de beloningsregeling voor adviseurs of de provisieregeling voor bemiddelaars, heeft de directie het recht de onder- en bovengrenzen van de staffelschijven aan te passen na voorafgaande instemming van de vakbonden.

ad 2. Met de directie is gesproken over de rol van de OC/OR in het proces waarin de verschillende variabelen uit de regeling, zoals de leadfactor, worden vastgesteld. Het primaat ligt in dit proces bij de directie, de OC/OR heeft hierbij een controlerende rol gericht op de juiste toepassing van berekeningstechniek.

De leadkosten per gescoorde afspraak worden door de directie vastgesteld na voorafgaande toetsing van de onderliggende berekening op haar juistheid door de OC/OR, waarna de onderhavige leadfactor vanaf de startdatum wordt toegepast.|

ad 3. Met de directie is afgesproken dat de bestaande extra-targets uit de overgangsregeling zullen worden gehandhaafd:

Voor de adviseur, die op de dagtekening van het door N.V. Nationaal Spaarfonds verzonden bericht nog aanspraak maakt op de overgangsregeling behorende bij de Beloningsregeling commerciële buitendienst van Nationaal Spaarfonds ingaande 01-01-2004 van 18 februari 2003, geldt dat voormelde overgangsregeling van kracht blijft en dat zijn target en extra-target zullen worden gehandhaafd zoals oorspronkelijk is vastgesteld.

ad 4. Een onverkorte verlenging van de toepassing van het zogenoemde blokkensysteem hebben wij niet kunnen afspreken. Wel zijn wij de volgende -in onze ogen zeer billijke - systematiek overeengekomen, waarbij voor de betrokken medewerkers de meeste gunstige uitkomst van de twee (overgangsregeling versus nieuwe basisregeling) leidend is:

Voor de adviseur die krachtens de overgangsregeling aanspraak maakte op de blokkenregeling 2004 geldt dat ingeval de (extra) bonus waarop hij in een kalenderjaar krachtens de overgangsregeling recht heeft hoger is dan de provisie die hij in dat jaar krachtens de Beloningsregeling commerciële buitendienst van Nationaal Spaarfonds ingaande 01-01-2005, hoofdstuk 1, deel 3.A. (Variabele beloningsregeling) heeft genoten, het verschil aan de adviseur wordt betaald.

In geval voormelde (extra) bonus in een kalenderjaar lager is dan voormelde provisie, behoeft de adviseur het verschil niet terug te betalen totdat het maximaal te verdienen variabel salaris uit de Beloningsregeling commerciële buitendienst van Nationaal Spaarfonds ingaande 01-01-2004 van 18 februari 2003 inclusief overgangsregeling is bereikt via de Beloningsregeling commerciële buitendienst van Nationaal Spaarfonds ingaande 01-01-2005.

ad 5. Aan de betrokken medewerkers zal duidelijk worden gecommuniceerd dat het ze vrij staat de komende jaren op enig moment (waarschijnlijk bij de start van een nieuw boekjaar) de overstap te maken van de overgangsregeling naar de nieuwe basisregeling, maar dat deze keuze éénmalig is en er dus niet op teruggekomen kan worden.

Wij zijn van mening dat bovenstaande afspraken tegemoet komen aan de door u aangegeven kritiekpunten en er thans een goed werkbare variabele beloningsregeling voorligt. Wij leggen dit onderhandelingsresultaat dan ook met een positief stemadvies aan u voor. Mocht u naar aanleiding van het bovenstaande nog vragen en / of opmerkingen hebben dan kunt u zich wenden tot ondergetekende, bij voorkeur via e-mail: a.kansouh@cnvdibo.nl. Zoals gezegd ontvangen wij uw mening graag uiterlijk op vrijdag 8 juli a.s. retour.