AutoRai

Print

Demonstratie Citroën C5 by Wire

(24-6-2005)
Citroën presenteert een nieuw studiemodel, de âC5 by Wireâ. De auto weerspiegelt twee doelstellingen van Citroën: het ontwikkelen van een visie op de toekomst van de automobiel en het voortdurend bedenken van nieuwe oplossingen om het rijplezier, de veiligheid en de ergonomie van het interieur te verbeteren.
De technologie âby Wireâ, oorspronkelijk ontwikkeld in de luchtvaartindustrie, houdt in dat mechanische verbindingen tussen bedieningsorganen (bijvoorbeeld stuurwiel of pedalen) en subsystemen (bijvoorbeeld besturing en remmen) worden vervangen door elektronische verbindingen. Dit idee illustreert Citroën aan de hand van het interieur van de âC5 by Wireâ. Alle bedieningselementen om te kunnen autorijden bevinden zich op het stuurwiel en de auto beschikt daardoor niet langer over pedalen. Het stuur is multifunctioneel.

De âby Wireâ technologie, die al eerder op de conceptcars C-Crosser en C-Airdream werd gepresenteerd, wordt nu deels getest op de Citroën C5. Dit seriemodel is voorzien van een 3.0 liter V6 motor met 210 DIN-pk (152 kW), gekoppeld aan een automatische transmissie.

Deze technologie biedt nieuwe mogelijkheden voor het ontwerpen van een auto-interieur, dankzij het ontbreken van mechanische componenten als pedalen en stuurkolom. Het samenbrengen van alle bedieningsorganen rond het stuurwiel biedt een ergonomische oplossing die ook het rijplezier vergroot. Bovendien kan de bestuurder ze sneller bedienen, hetgeen de veiligheid ten goede komt.

De werking
De bestuurder vervult alle functies die voor het autorijden nodig zijn door zijn handen symetrisch op het stuur te leggen. De onder- en bovenrand van het stuurwiel zijn weggelaten, zodat optimaal gebruik wordt gemaakt van de geheel elektrische variabele stuurbekrachtiging die op lage snelheden bijzonder nauwkeurig werkt.

De bestuurder gebruikt zijn rechter- of linkerduim voor het bedienen van de knoppen voor gas geven aan weerszijden van het stuurwiel. Twee knoppen zijn noodzakelijk om de bestuurder in staat te stellen tegelijk gas te geven en de verlichting (links) of de ruitenwissers, koplampsproeiers en claxon (rechts) te bedienen.

Automatische cruise control zorgt voor een constante snelheid en meer rijplezier, zodat de bestuurder niet voortdurend op de knop hoeft te drukken. De cruise control wordt uitgeschakeld bij remmen of gas geven.

De remmen worden bediend door âtrekkersâ aan beide uiteinden van het stuur. De bestuurder gebruikt de rechter- of linkerwijsvinger om ze te kunnen bedienen. De remkracht wordt intuïtief bepaald. De bediening is buitengewoon ergonomisch en voelt al snel volledig natuurlijk.

Het systeem âby Wireâ: technologie in dienst van de veiligheid Het multifunctionele stuur speelt een cruciale rol. Doordat het grote bedieningsgemak kan de bestuurder zich volledig op de weg concentreren, wat in sterke mate bijdraagt aan de verkeersveiligheid. Veiligheid was dan ook de belangrijkste doelstelling in de ontwikkeling van het âby Wireâ systeem voor de automobielindustrie.

De afwezigheid van pedalen en stuurkolom zorgt voor een belangrijke bijdrage aan de veiligheid, omdat het risico van verwondingen bij een aanrijding aanzienlijk wordt beperkt. Bovendien zorgt de grotere beenruimte voor een betere ergonomie en meer comfort.

Ook kan door deze manier van autorijden sneller worden gereageerd, met name bij het remmen. De bestuurder wint kostbare tijd doordat hij niet zijn been hoeft uit te strekken naar het rempedaal.

Elektrische stuurinrichting met variabele bekrachtiging De volledig elektrische stuurinrichting biedt:

* Een variabele, snelheidsafhankelijke
stuurhoekoverbrenging/stuurbekrachtiging, die is afgestemd op de behoeftes van de bestuurder. Deze functie maakt vooral het parkeren veel gemakkelijker, dankzij de directere stuurwieloverbrenging (1/3 stuuromwenteling van volledig links naar volledig rechts, in vergelijking met drie bij een conventionele stuurinrichting). Deze toepassing zorgt ook voor haarscherp sturen bij hoge snelheden.

* Een grote mate van flexibiliteit in de aanpassing en definitie van het stuurgedrag (beter wegcontact), betere wendbaarheid en weggedrag in het algemeen.

Elektrohydraulisch remsysteem
Het remsysteem werkt elektrohydraulisch. Er zijn geen pedalen, maar de elektrische bediening op het stuur speelt dezelfde rol als het rempedaal bij een conventioneel remsysteem. De remkracht neemt progressief toe, op een intuïtieve en natuurlijke manier. Om te remmen oefent de bestuurder heel eenvoudig druk uit op een van beide uiteinden aan de achterkant van het stuur.

Citroën onderzoekt met de âC5 by Wireâ nieuwe technologische mogelijkheden. Door mechanische grenzen en restricties uit te schakelen, ontwikkelt Citroën een aantrekkelijker, ergonomisch interieur, dat zich aanpast aan de wensen van de bestuurder en een duidelijke vooruitgang betekent op het gebied van de actieve veiligheid.