VVD



Nieuws

24 jun 2005 - VVD blij met meerderheid voor
gedeeltelijke privatisering

Door Paul de Krom op 22 juni 2005

Op 22 juni 2005 heeft de Tweede Kamer een debat gevoerd over de privatisering van de NV Luchthaven Schiphol met de minister van Financiën en de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat.

Hieronder staat de bijdrage van Paul de Krom in dit debat.

"De discussie over privatisering van Schiphol duurt al tien jaar. Voor geen enkel bedrijf, en dus ook niet voor Schiphol, is het goed als die onzekerheid zo lang duurt. Mijn fractie is daarom blij dat er nu na zoveel jaar een kamermeerderheid voor privatisering is. Wij kunnen nog steggelen over hoe en wanneer, maar dat doet daar in ieder geval niets aan af.

Standpunt VVD-fractie

De allerbelangrijkste reden voor de VVD-fractie voor privatisering is, dat het leidt tot ontvlechting van belangen en daarmee tot meer openheid en transparantie. De rol van de overheid als aandeelhouder aan de ene kant, en wetgever en controleur aan de andere wordt uit elkaar getrokken. Hoe vaak gebeurt het niet dat in discussies over handhaving op het gebied van milieu- en geluidswetten, de overheid wordt verweten een dubbele agenda te hebben. Dat is ook begrijpelijk. Aan de ene kant perkt de overheid als hoeder van het algemeen belang milieu, veiligheid - de capaciteit van de luchthaven in. Aan de andere kant heeft de overheid als aandeelhouder baat bij een zo hoog mogelijk rendement en dus zoveel mogelijk capaciteit. Een schizofrene positie natuurlijk. Geen wonder dat de overheid altijd de schijn van belangenverstrengeling tegen heeft. Doordat de overheid één belang afstoot, het financiële, komt een einde aan dat beeld van overheid en Schiphol als een Siamese tweeling met twee handen op één buik. Wat we daarvoor terugkrijgen is helderheid over waar de overheid wel op kan worden aangesproken: die van wetgever en controleur. Dit komt de publieke discussie en de democratische verantwoording ten goede.

De overheid als aandeelhouder

De overheid is geen ideale aandeelhouder van commerciële ondernemingen. Zij is vaak terughoudender met het verstrekken van risicodragend kapitaal dan de markt. De overheid heeft ook niet genoeg kennis en expertise om zich te bemoeien met het operationeel beleid van die ondernemingen, en moet dat dus ook niet willen. Doet de overheid dat wel, dan kom je onvermijdelijk in een spagaat terecht. Kijk maar hoe aandeelhouders van de grote energiebedrijven worstelen met hun rol. Zij zitten in dezelfde spagaat als het Rijk met betrekking tot Schiphol. Enerzijds wordt de overheid als aandeelhouder aangesproken op het handelen en de prestaties van de onderneming terwijl anderzijds als overheid niet op de stoel van de bestuurders wil gaan zitten. Daarom is de overheid niet voor niets net als bij Schiphol - als aandeelhouder op afstand geplaatst via de juridische vorm van de structuurvennootschappen. Niet voor niets wordt de vorm van overheidscommissaris als onwenselijk gezien. Die figuur draagt de spagaat als het ware in zich.

De overheid heeft als aandeelhouder na recente wijziging van de wet weliswaar meer mogelijkheden om invloed uit te oefenen, maar die is nog steeds beperkt en laat de vraag of je je als overheid wel in verregaande mate met een bedrijf moet willen bemoeien onverlet. Het bedrijfsbeleid wordt daarmee onderhevig aan de politieke waan van de dag.

Publieke belangen

Over de publieke belangen gesproken. Als geen ander beseft de VVD fractie het grote belang van Schiphol voor de publieke zaak van Nederland. Schiphol als mainport is voor Nederland van groot belang. De kernvraag in de privatiseringsdiscussie is of overheidseigendom noodzakelijk is om dat belang ook voor de toekomst veilig te stellen. Als dat evengoed of zelfs effectiever via wet- en regelgeving en toezicht kan, waarom zouden we dan geld van burgers in commerciële ondernemingen laten zitten? Daar kunnen we dan beter andere dingen mee doen. Dit is ook het uitgangspunt van de Nota Deelnemingenbeleid.

De eerste vraag is overigens over welke publieke belangen we het hebben. De tweede of die inderdaad goed via regelgeving, toezicht en controle zijn zeker gesteld. Het antwoord hierop door de regering vindt mijn fractie overtuigend. Zowel de milieu- veiligheid, ruimtelijke ordening als toegang tot de infrastructuur zijn al via wet-en regelgeving geregeld. De overheid is bevoegd gezag. Privatisering verandert hier geen snars aan. De mainportfunctie is naar het oordeel van mijn fractie ook voldoende verzekerd door de waarborgen die zijn ingebouwd en de bevoegdheden die de overheid krijgt.

Bescherming mainportfunctie taak van Schiphol, bedrijven en overheid samen

Of Schiphol in de toekomst zijn mainportfunctie kan behouden, hangt niet zozeer af van de vraag of Schiphol privatiseert of niet, maar wel of het lijnennetwerk in stand wordt gehouden of zelfs uitgebreid. Daarvoor zorgen de gebruikers van de luchtvaartmaatschappijen - van Schiphol. Als de tarieven en de kwaliteit van de service, en de land- en luchtzijdige bereikbaarbaarheid te wensen overlaat, pakken die straks hun eigen koffers voor een enkele reis naar een grote concurrende luchthaven in het buitenland. Alleen overheid, Schiphol en luchtvaartmaatschappijen gezamenlijk, ieder vanuit hun eigen rol, kunnen voorkomen dat dit gebeurt.

Markt beste garantie voor concurrerend Schiphol

Maar uiteindelijk is de markt zelf natuurlijk de beste garantie dat Schiphol concurrerend blijft. De zorg van mijn fractie gaat dan ook niet zozeer over privatisering maar of Schiphol op gelijke voorwaarden met zijn concurrenten kan blijven werken. De concurrentie door luchthavens in het buitenland wordt heviger. Nederlandse luchtvaartmaatschappijen zijn straks door overdracht van landingsrechten aan Brussel veel minder aan Schiphol zijn gebonden. Voorzover Schiphol nog marktmacht heeft, met name ten aanzien van de tarieven, is mijn fractie van oordeel dat voldoende waarborgen zijn ingebouwd om misbruik te voorkomen. Door een maximum te stellen aan het te behalen rendement, wordt voorkomen dat Schiphol een melkkoe wordt. Overigens vraagt mijn fractie zich af of dit wel echt nodig is en of dit niet te ver ingrijpt in het vrije ondernemerschap. Is dit in het buitenland ook gedaan? Uitbreiding van het aandelenkapitaal is niet mogelijk zonder toestemming van de overheid die nog een meerderheid van 51% van de aandelen behoudt.

Internationaal

Veel grote buitenlandse luchthavens zijn al geprivatiseerd of daarmee bezig. Daar is geen bloed uit gevloeid. Voor koudwatervrees lijkt dan ook weinig reden. Door privatisering krijgt Schiphol makkelijker toegang tot het aantrekken van eigen vermogen, en kan makkelijker strategische allianties sluiten. Of Schiphol daarvan gebruik maakt of niet doet eigenlijk niet terzake. Waar het om gaat is dat de gereedschapskist even vol en liefst voller zit dan van de concurrentie in het buitenland.

Beurs of onderhandse plaatsing

Private aandeelhouders kunnen veel effectiever invloed en controle uitoefenen dan op afstand geplaatste overheidsaandeelhouders. Dat geldt zeker voor beursgenoteerde ondernemingen. Beursnotering zorgt voor meer openheid en controle. Een beurskoers is een soort thermometer waaraan iedereen de temperatuur van het bedrijf kan aflezen. Beleggers, analisten en beursbestuur zullen de vinger nauwkeurig aan de pols houden om te zorgen dat Schiphol een goed renderend bedrijf blijft. Geen belegger is erbij gebaat om het rendement op zijn investering te vernietigen. Niet op korte en niet op lange termijn. Privatisering van alle grote buitenlandse luchthavens zijn via de beurs gelopen. Dat is zonder problemen verlopen.

Iedereen kans om aandelen te kopen

Schiphol is een prachtige luchthaven die met overheidsgeld is opgebouwd. Iedere Nederlander heeft daar dus aan bijgedragen. De VVD zou het dan ook mooi vinden dat als de overheid een deel van de aandelen verkoopt zoveel mogelijk mensen de kans krijgen om zo'n aandeel te kopen. Dat geldt zeker voor de buren van Schiphol, die dragen immers ook de lasten. Op die manier is er een prachtige kans om de band tussen Schiphol en zijn buren aan te halen. Maar om dit te kunnen doen heb je wel een beursgang nodig. De VVD vraagt het Kabinet om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn.

Beursnotering en MVO

Publieke notering leidt tot publieke verantwoording. Beleggers en analisten kijken bij hun investeringsbeslissingen vaak naar toekomstige groeimogelijkheden. Die hangen in het geval van Schiphol onder andere af van de capaciteit. En die op zijn beurt van het draagvlak in de omgeving. Beleggers en analisten zullen Schiphol aanspreken zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen om draagvlak en daarmee toekomstige groeimogelijkheden veilig te stellen. Kortom: beursnotering is een extra prikkel voor Schiphol om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Ook daarom heeft mijn fractie een sterke voorkeur voor beursgang boven onderhandse plaatsing. Graag het oordeel van de regering.

Positie gemeente Amsterdam

Omdat de statuten moeten worden aangepast kan de gemeente Amsterdam de facto privatisering blokkeren. De Regering verwacht echter dat met Amsterdam overeenstemming wordt bereikt. Kan de Regering dat toelichten? Mocht het Rijk met 76% van de aandelen toch worden gegijzeld door een aandeelhouder met maar 21%, wat gaat de Regering dan doen?

Dan nog een laatste vraag: mijn fractie zou niet graag zien dat de bestuurders van Schiphol financieel beter worden als direct gevolg van de privatisering. Ik stel een reactie van het Kabinet hierop op prijs.

Het Oranjegevoel

Elke keer als het gaat om een symbool van onze nationale trots speelt natuurlijk ons oranjegevoel een grote rol. Wij hebben met z'n allen als relatief klein land een internationaal goed aangeschreven, grote luchthaven opgebouwd waar veel mensen hun boterham verdienen. Zo'n diamant verkwansel je natuurlijk niet zomaar. Ook de VVD fractie niet. Wij zijn trots op ons tafelzilver. Maar het moet wel af en toe worden opgepoetst, anders vergaat de glans. Met andere woorden: we moeten oppassen dat het oranjegevoel ons belemmert de tijdgeest goed te verstaan. Dat is met de KLM bijvoorbeeld, ook zo'n symbool van nationale trots, niet gebeurd. 'Den Haag' heeft jarenlang een fusie tussen KLM en andere partners zoals met British Airways, met een KLM belang van maar liefst 40%, geblokkeerd. Nederland aarzelde, de onderhandelingspositie van KLM werd geschaad en intussen ging de rest van de wereld gewoon door met schaalvergroting en consolidatie. De politiek klampte met de vingertoppen vast aan een rots van misplaatst conservatisme. Met als gevolg dat KLM in de fusie met Air France geen belang van 40%, maar slechts 19% heeft.

De positie van Schiphol

De positie van Schiphol verandert. De internationale concurrentie neemt toe, de druk op Schiphol om publiek verantwoording af te leggen over haar activiteiten ook. Buitenlandse luchthavens zijn al geprivatiseerd, zijn daar mee bezig of gaan dat doen. Op al die ontwikkelingen moeten wij inspelen. Spelers in de luchtvaartmarkt hebben een volle gereedschapskist nodig om al die uitdagingen het hoofd te kunnen bieden. De overheid overigens ook. De gereedschapskist van de overheid wordt niet alleen voller, maar het wordt ook duidelijker wat er wél en niet in zit.

Conclusie

Ik concludeer dat de VVD fractie met de Raad voor Verkeer en Waterstaat van mening is dat een minderheidsprivatisering van Schiphol onder het voorgestelde wettelijke regime een verantwoorde keuze is."

Alleen het gesproken woord geldt.