Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen


aan Holland

24-06-2005: Dick Bruna Huis genereert nieuw bezoek aan Holland

Overeenkomst NBTC en Centraal Museum over promotie Dick Bruna Huis

Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) verzorgt met directe ingang de marketing en promotie voor het Dick Bruna Huis in Azië. Deze week viert nijntje haar 50ste verjaardag. NBTC verwacht dan ook dat met de opening van het Dick Bruna Huis - eind dit jaar - en de verjaardag van nijntje nieuwe bezoeken aan Holland worden gegeneerd. Ook in andere markten (Groot-Brittannië, Verenigde Staten en België) is het voornemen om met het Dick Bruna Huis een overeenkomst te sluiten.

GEWELDIGE BOOST VOOR AZIË
Eind dit jaar opent het Centraal Museum in Utrecht het Dick Bruna Huis. Arjan van Well, vestigingsmanager NBTC-Tokyo: "De opening van het Dick Bruna Huis is vanuit Azië gezien een geweldige boost voor Holland en Utrecht. Niet alleen kinderen, maar ook jonge vrouwen van 20-35 jaar zijn dol op miffy (nijntje). Deze laatste groep is een op zichzelf staand marktsegment in Japan en een doelgroep die we benaderen met onze stedenpromotie. Maar ook voor design- en architectuurfans, die bekend zijn met het werk van Dick Bruna, is het Dick Bruna Huis belangrijk als nieuw museum."

Om de Japanse consument snel en direct te bereiken, maakt NBTC speciaal voor het Dick Bruna Huis Japanse versies van hun website en foldermateriaal. Ook worden on- en off-line consumentencampagnes ingezet. De verwachting is dat dit zeker zal bijdragen aan nieuwe bezoeken aan Holland en Utrecht.

INKOMEND TOERISME
In 2004 bezochten 164.000 Japanse toeristen ons land. Ten opzichte van 2003 is dit een stijging van maar liefst 18%! In totaal bezochten vanuit Azië 636.000 toeristen Nederland: China 82.000 en overig Azië (o.a. Taiwan, Singapore, Thailand) 389.000. In het eerste kwartaal van 2005 bedroeg het aantal toeristen vanuit Azië 123.000.