Fortis Bank

Published: 07:30 24.06.2005 GMT+2 /Source: FORTIS /BXS: FORB /ISIN: BE0003801181

Fortis detailleert groeiplannen: Dichter bij de klant, sterker in Europa

Businessplannen zetten gedetailleerde en gedifferentieerde aanpak neer inzake productaanbod, klant- en marktbenadering; Nieuwe langetermijndoelstellingen weerspiegelen creatie aandeelhouderswaarde: Nettowinst per aandeel (exclusief meerwaarden van desinvesteringen) groeit gemiddeld 10% per jaar in 2005-2009; Ondernemingen en ondernemers centraal in Europees distributienetwerk met opening van 3 nieuwe Business Centers (Praag, Budapest en Wenen); Opbouw van Europese business in consumentenkrediet; Selectieve uitbreiding naar Azië en Noord-Amerika: Merchant Bank start activiteiten in China (scheepvaartfinanciering), San Francisco (Intermodal-containers) en Calgary (Olie Verzekeringen: integratie en selectieve groei in thuismarkt, export van deskundigheid naar Europese en Aziatische markten.

Vandaag presenteert Fortis de gedetailleerde plannen van haar verschillende businesses. Hiermee geeft Fortis invulling aan de groeistrategie die in januari van dit jaar werd aangekondigd voor de periode 2005-2009, met als ambitie een gemiddelde jaarlijkse autonome groei van ten minste 10% en een uitbreiding van de activiteiten in het verruimde Europa en selectief in Azië en Noord-Amerika.

'Dichter bij de klant, sterker in Europa' licht Fortis CEO de verschillende business plannen toe. 'Fortis wordt inderdaad groter, meer internationaal, meer efficiënt; tegelijkertijd sluiten we dichter bij onze klanten aan. Alleen zo zijn we in staat om de ambities van ons bedrijf, onze medewerkers en onze aandeelhouders waar te maken.'

'Wie wil groeien, moet gericht durven investeren,' aldus nog Fortis CEO Jean-Paul Votron. 'We investeren in onze teams en werven mensen aan voor activiteiten zoals Personal Banking (onderdeel van Retail Banking), Commercial en Private Banking, Merchant Banking en onze internationale verzekeringsactiviteiten. We investeren in Europese infrastructuur, waarbij we platformen bouwen voor kredietkaarten, internationale betalingen, en een uniek IT-systeem voor alle Business Centers. We ontwikkelen en verbeteren ons distributienetwerk, door de opening van 35 nieuwe Business Centers in Europa in de volgende 4 jaar, het uitrollen van het DirectService concept in Nederland en het plan om het aantal kantoren in Turkije van 170 naar 300 te doen groeien. Niet alleen investeren we in nieuwe producten en diensten, we vernieuwen ook de manier waarop we werken: als één organisatie volgen we onze klant.' Strategische en financiële objectieven 2005- 2009

Naast de in januari gepresenteerde strategische doelstellingen, presenteert Fortis vandaag ook de vertaling van deze strategie in 4 nieuwe financiële langetermijn- doelstellingen:

Een gemiddeld jaarlijkse groei van de nettowinst per aandeel van minstens 10%, (exclusief meerwaarden op desinvesteringen), gedreven door de groei van de verschillende bank- en verzekeringsbusinesses; Een gemiddelde operating leverage van meer dan 250 basispunten. Aangezien Fortis investeert om te groeien, wordt deze doelstelling ingevoerd om op te volgen dat de investeringen leiden tot een sterkere groei van opbrengsten in relatie tot de onderliggende kosten; Risk Adjusted return on Risk Adjusted Capital (RaRoRAC) van minstens 15%, een maatstaf die weergeeft wat een activiteit opbrengt rekening houdend met het economisch kapitaal dat het nodig heeft en het gemiddelde, statistisch verwachte niveau van voorzieningen voor slechte kredieten; Stabiel en groeiend dividend;

Een sterk ontwikkeld performance management zal de voortgang in deze objectieven op de voet volgen, gebaseerd op een gedetailleerde set performantie-indicatoren (KPI's of key performance indicators).

In de strategie is expliciet vermeld dat tegen 2009 minstens 30% van de nettowinst van buiten de Benelux moet komen, met focus op het verruimde Europa en selectief bepaalde markten in Azië en Noord-Amerika. In deze context zal Fortis - bovenop de 10% organische groei - interessante overname-opportuniteiten bekijken die in lijn zijn met de strategie, de algemene groei verder kunnen versnellen, en uiteraard gebaseerd zijn op strikte investeringscriteria.

De businesses voeren de groei aan

Een uittreksel uit de gedetailleerde plannen werd deze ochtend gepubliceerd op www.fortis.com. Hieronder volgt een korte beschrijving per business.

Retail Banking, het bankieren voor particulieren, gaat in verschillende landen op een uiteenlopende manier te werk: In landen waar Fortis marktleider is, worden de verkoopsinspanningen geïntensifieerd en meer gedifferentieerd, zoals bijvoorbeeld gebeurt met personal banking. In markten waar Fortis een minder grote speler is, zal Fortis, als challenger, zich extra op bepaalde segmenten en producten gaan toeleggen. In groeimarkten zal schaalgrootte worden nagestreefd, zoals het uitbreiden van het netwerk in Turkije van 170 naar 300 kantoren. Groei van inkomsten zal in Retail Banking komen van een verhoogde verkoopproductiviteit, het verder uitbouwen van personal banking, een verbeterde klantentevredenheid, het ontwikkelen van een Europees platform voor consumentenkrediet (uitgaande van de huidige 4 miljoen kredietkaarthouders) en eventuele verdere internationale expansie. Tegen 2009 zal minstens 13% van de inkomsten van Retail Banking van buiten de Benelux komen (tegen 5% nu). Kosten zullen verder onder controle worden gehouden, ondermeer door een verdere automatisering van dagelijkse transacties en het verbeteren van electronische kanalen zoals PC banking.

Commercial en Private Banking, het bankieren voor middelgrote ondernemingen en vermogende particulieren (onder wie vele ondernemers en eigenaren van bedrijven), zal in de periode 2005-2009 versneld bouwen aan haar Europese expansie. Het is de bedoeling van Commercial Banking om tegen 2009 een volledige dekking te hebben over de 25 landen van Europa. Daartoe zal het netwerk elk jaar uitgebreid worden met gemiddeld zeven nieuwe Business Centers, waarvan drie in nieuwe landen. Na de opening eerder dit jaar van Hamburg, Zurich en Florence, worden nu nieuwe centra geopend in Praag, Budapest en Wenen, hetgeen de aanwezigheid op 14 Europese landen brengt. Private Banking zal voor haar expansie hierop steunen. Klantenteams zullen versterkt en uitgebreid worden. Gespecialiseerde financiële diensten zoals Leasing, Trust Services, Factoring en Exportfinanciering zullen dit netwerk ondersteunen (met voor o.a. Leasing en Factoring als doel tot de Europese top 5 te gaan behoren). Kostenefficiëntie wordt verder nagestreefd door het gezamenlijk gebruik van Business Centers door Commercial en Private Banking, het stroomlijnen van verkoopprocessen, de verdere uitbouw van één IT-platform in alle Business Centers en de centralisatie van back-offices, zoals voor leasing en factoring.

Merchant Banking is als zakenbank actief in vele landen en wordt gedreven door een gediversifieerde klantenbasis van grote bedrijven en institutionele beleggers. Merchant Banking combineert (1) een marktleiderpositie in de Benelux (en een kleinere positie in Ile de France) met (2) een sterke positie op Europees of wereldvlak in een aantal specifieke product-en klantenniches met groeiperspectieven (b.v. Scheepvaartfinanciering, Commodities, projectfinanciering, gestructureerde kredieten), die ongeveer 45% van de inkomsten uitmaken. De groei in Merchant Banking zal gebeuren langs drie assen; (1) een verhoogde cross-selling bij de belangrijkste klanten (waarvan de meeste investment-grade zijn) door een geïntegreerde aanpak; (2) verder uitbreiden in een aantal specifieke productniches en klantensectoren, gebaseerd op een selectieve productontwikkeling (bv. uitbouw corporate finance in shipping, derivatenhandel in commodities) ; (3) en verder uitbreiden in de VS en Azië door de belangrijkste en specifieke klantensectoren te volgen. Merchant Banking zal daarnaast ook de kosten onder controle houden door de ondersteunende processen verder te integreren, de geplande IT architectuur volledig te implementeren (b.v. integratie van alle front-en back office tools wereldwijd), en de clearing en fundadministratie-activiteiten verder te consolideren.

Insurance Belgium bouwt verder aan de samenvoeging van Fortis AG en FB Verzekeringen. In 2006 zullen deze in één rechtspersoon samengaan, die de grootste verzekeraar van België zal zijn. Een verschillende marktbenadering tussen het makelaars- en bankkanaal blijft behouden, terwijl niet-kanaalspecifieke activiteiten worden samengebracht. Deze aanpak zal het mogelijk maken om de kosten in reële termen gelijk te houden.

Groei van inkomsten zal worden gerealiseerd zowel via het bank- als het makelaarskanaal. De reeds goede tevredenheid van klant en distributeur zal, waar mogelijk, worden verbeterd. De uitbouw van de distributiesamenwerking met de Bank van De Post inzake verzekeringsproducten zal tevens aan de groei bijdragen. Kostenbesparingen zullen worden gerealiseerd door het op elkaar afstemmen en combineren van IT investeringen en door het samenvoegen van ondersteunende functies. Zo zal een gezamenlijk IT platform een jaarlijkse besparing opleveren van 11% op het gecombineerde IT budget.

Insurance Netherlands, het verzekeringsbedrijf van Fortis in Nederland, zal de integratie van de drie bedrijven tegen eind 2006 afronden. De integratieprojecten verlopen zoals gepland en vanaf 1 oktober wordt onder de nieuwe naam Fortis ASR geopereerd. Additionele inkomstengroei voor Insurance Netherlands zal komen van een aantal specifieke speerpunten, zoals de nadruk op arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (een marktopportuniteit van EUR 1 miljard), het aanbieden van specifieke bankproducten via de tussenpersoon, het verdubbelen van de verkoop via het bankkanaal en groei in collectieve-pensioen contracten. Dankzij de lopende integratie-inspanning zal het kostenniveau vanaf 2006 gelijk blijven.

Insurance International omvat de verzekeringsactiviteiten van Fortis in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Luxemburg, Spanje, Portugal, China, Maleisië en Thailand. In het verleden is per land een specifieke aanpak gevolgd. In landen waar bankverzekeren sterk (in opkomst) is, heeft Fortis met succes joint-ventures met bankpartners gerealiseerd (bv. in Spanje, Portugal en Maleisië). Verder heeft Fortis in Thailand en China joint-ventures opgericht die zich niet alleen op het bankkanaal richten maar ook op de andere kanalen zoals agenten. In het Verenigd Koninkrijk behoort onze verzekeraar tot de best in class op het gebied van operationele performantie en worden niet-leven verzekeringen gedistribueerd via een uitgebreid makelaars kanaal. In Frankrijk worden levensverzekeringen verkocht via makelaars en een eigen distributienetwerk van agenten. In Luxemburg worden voornamelijk levensverzekeringsproducten verkocht via makelaars en bankallianties.

Voor Insurance International zullen de inkomsten moeten groeien in bestaande en, indien mogelijk, nieuwe markten. Voor de bestaande activiteiten zal de focus liggen op het uitbreiden (bv. met electronische kanalen, ledenorganisaties of affinity groups) en/of versterken (bv. door trainen verkoopteams) van de distributiekanalen. Daarnaast zullen nieuwe producten worden ontwikkeld die specifiek zijn afgestemd op het betreffende land en de klantbehoefte. Voor het betreden van nieuwe markten zal de focus liggen op levensverzekeringen en pensioenen, zo veel mogelijk ondersteund met voorwaartse distributie integratie.

Fortis organisatorisch klaargestoomd voor groei

'De businesses krijgen de ruimte om te groeien,'stelt Jean-Paul Votron. 'De organisatie is nu zo klaargezet dat de groeidynamiek maximaal kan worden ondersteund en opgevolgd: de ondersteunende diensten worden centraal aangestuurd, inclusief risk management, legal en compliance, en de vooruitgang van de plannen wordt systematisch opgevolgd aan de hand van streefcijfers en kernindicatoren.'

Alle ondersteunende diensten van Fortis (Information services, facility & purchasing, operations, legal & compliance, human resources en risk, inclusief kredieten) zijn samengebracht in één entiteit onder leiding van de Chief Operating Officer, Herman Verwilst, waarvan nu de organisatie op poten staat.

Door het beter organiseren van deze functies, kan een efficiëntere en meer pro-actieve ondersteuning aan de businesses worden gegeven en kan de kostengroei in dit domein worden teruggebracht naar maximaal 2%. Door deze initiatieven zal in 2006 reeds EUR 100 miljoen kunnen worden bespaard, en in 2009 moet dit zelfs een jaarlijkse besparing van EUR 200-250 miljoen opleveren. Voorbeelden hiervan zijn één grensoverschrijdende back-office voor securities handling, één infrastructuur voor de afhandeling van internationale betalingen en één IT- platform voor alle Business Centers wereldwijd. Tevens zal werk worden gemaakt van smartsourcing, waarbij een optimale localisatie van ondersteunende diensten zal worden voorbereid in de landen waar Fortis opereert.

In het bijzonder Human Resources speelt in de ondersteuning een centrale rol. Zo worden er in businesses zoals Merchant Banking en Commercial en Private Banking nieuwe aanwervingen voorzien, maar tegelijkertijd zullen er ook functies verdwijnen, onder meer door het wegwerken van dubbele activiteiten in de ondersteunende diensten. Bovendien zal HR verder werken aan instrumenten waarmee effectief wordt rekening gehouden met goede en minder goede prestaties.

'Al deze initiatieven dragen bij tot het functioneren als één bedrijf,' aldus Jean-Paul Votron. 'Naast een uitstekende dienstverlening, is een sterk herkenbaar merk de beste garantie voor het uitdragen van onze kernactiviteiten. In die zin zetten we met de eerste rebranding-operaties - van BGL, Disbank en Fortis ASR - in het najaar reeds een aantal concrete stappen. Een nieuwe huisstijl zal vanaf 2006 geleidelijk aan en zo kostenefficient mogelijk worden geïntroduceerd in de verschillende businesses.'

Implementatie gestart

'We hebben natuurlijk niet gewacht op de bekendmaking van deze plannen om al snelheid te maken,' stelt Jean-Paul Votron. 'Met de aangekondigde overname van Disbank in Turkije vestigen we Fortis in een grote groeimarkt. Dit jaar hebben we reeds 6 nieuwe business centers geopend, waarvan 4 in nieuwe landen. En veel van de initiatieven beschreven in de vandaag gepresenteerde plannen worden al op de rails gezet met de bedoeling om dit jaar reeds eerste resultaten te laten zien.'

In 't bijzonder de aangekondigde overname van Disbank wordt reeds concreet uitgewerkt met het zeer sterke lokale management. In afwachting van de juridische afsluiting ('closing') van de overname, zijn in verschillende domeinen voorbereidingen gestart om Disbank in Turkije te doen groeien als een essentieel onderdeel van de strategie van Fortis in het verruimde Europa. Concreet betekent dit dat vanaf november 2005 Disbank als Fortis in de markt zal worden neergezet.

Jean-Paul Votron besluit: 'Er wordt veel van onze medewerkers verwacht, maar tegelijkertijd krijgen ze de kans om deel uit te maken van een boeiend groeiproces van een Europese financiële dienstverlener. Deze plannen zetten concreet de lijnen uit, met de uitdaging om voortdurend te blijven inspelen op de wensen van de klant, het gedrag van de concurrent en de kansen die zich in de markt voordoen.'

Vandaag, vrijdag 24 juni, organiseert Fortis in Londen, om 9:30 GMT (10:30 CET), een persbriefing waarin het Fortis topmanagement toelichting zal geven bij de plannen. Deze persbriefing kan gevolgd worden via www.fortis.com of door in te bellen op de nummers
+44 (0) 207 784 1017 ('Listen Only' - Verenigd Koninkrijk)
+31 (0) 20 713 2789 ('Listen Only' - Nederland)
+32 (0) 2 400 6864 ('Listen Only' - België)

Deze middag organiseert Fortis in London, om 13:00 GMT (14:00 CET), een bijeenkomst voor analisten waarin het Fortis topmanagement toelichting zal geven bij de plannen. Deze bijeenkomst is bereikbaar via www.fortis.com of door in te bellen op de nummers
+44 (0) 207 784 1004 ('Listen Only' - Verenigd Koninkrijk)
+1 718 354 1152 ('Listen Only' - Verenigde Staten)
+32 (0) 2 400 6875 ('Listen Only' - België)

Fortis is een geïntegreerde financiële dienstverlener in bankieren en verzekeren. Met een marktkapitalisatie van EUR 28,7 miljard (31/05/2005) en circa 51.000 medewerkers behoort zij tot de 20 grootste financiële instellingen van Europa. In haar thuismarkt, de Benelux, neemt Fortis een toonaangevende positie in met een breed pakket financiële diensten voor haar particuliere, zakelijke en institutionele klanten. Vanuit de expertise in de thuismarkt ontplooit zij haar Europese ambities via groeiplatforms. Fortis opereert ook in geselecteerde activiteiten met een wereldwijd bereik. In specifieke Europese en Aziatische landen maakt zij met succes gebruik van haar knowhow en ervaring in bankverzekeren. Fortis is genoteerd aan de beurzen van Amsterdam, Brussel en Luxemburg en heeft een gesponsord ADR programma in de Verenigde Staten. Meer informatie is beschikbaar op www.fortis.com

Perscontacten:

Brussel:

+32 (0)2 565 35 84
Utrecht:

+31 (0)30 226 32 61
Investor Relations:

Brussel:

+32 (0)2 510 53 91
Utrecht:

+31 (0)30 226 32 20